Ny amerikansk Suzuki
Fire nye amerikanske modeller har Suzuki lansert de siste to årene. Og den konseptbilen de lanserte i New York ser heller ikke ut til å være langt unna salgslokalene. Suzuki er en annen av japanerne som for tiden er i medvind i USA. I fjor var salget 47 prosent over 2003, og så langt i år ligger man 17 prosent foran tilsvarende periode i fjor, med februar som den 13. måneden på rad med økning i salgstallet. Noen av grunnene til dette er navn vi ikke kjenner her hjemme: Forenza sedan, Verona sedan, fem dørs Reno og Forenza stasjonsvogn. Alle sammen nye. Ingen eldre enn to år gamle. Og alle bygget under Suzukis amerikanske slagord: A Way of Life. (Life er ganske populært blant bilreklamefolk for tiden: Volvo for Life er et annet). Suzuki-slagordet blir så sprøtt at når vi leser om den nye New York bilen, Concept-X2 får vi vite at ”Før våre konstruktører så meget som setter en strek på papiret vil de måtte identifisere seg 100 prosent med den kundegruppen som til slutt kommer til å leve med bilene våre. Bilene blir først til når vi har kartlagt behovene og ønskene til de vi kaller ”livets entusiaster” – de inspirerte, eventyr-søkende bilkjørerne som virkelig lever livet fullt ut i stedet for å betrakte det et stykke unna”. Ja vel. La oss nøye oss med å slå fast at det ser ut som om denne bilen er bygget for å ha både off- og on-road egenskaper. Alle hjulene uavhengig opphengt. En V6 motor på 185 hester, låsbar sentraldiff, fire forskjellige 4x4 modi og en fem trinns automat. Det hele, både innvendig og utvendig, designet ved ASMC – American Suzuki Motor Corp, blir vi fortalt. Nå mangler det imidlertid såpass mange sentrale informasjoner om hvilke ingredienser som egentlig finnes her, slik at mistanken er ganske stor om at når bilen kommer i produksjon vil vi finne både komponenter som egenskaper som også kan staves Chevrolet Equinox eller Pontiac Torrent. Uansett: ”A Way of Life”. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |