[]
[] [firmabil.no] []

Ford SAV, oransje seier


Jon Winding-Sørensen - BilNorge.no



Ser du pressebilder av Fords konseptbil fra Geneve, vil du se at fronten er sølvfarget. Ser du fotografier fra utstillingen, vil du se at grillen er rammet inn i oransje. Det er bare et bevis på at nå er det progressive krefter i virksomhet hos Ford design.

Det er ikke lenge siden Martin Smith ble hentet fra Opel til Ford. En av Europas aller beste, ikke minst når det kommer til hva folk oppfatter som kvalitet (hans interiør-innsats hos Audi ble snart den standarden resten av industrien fremdeles bruker til benchmarking), men også glimrende når det gjelder å gjøre ting litt spennende. 

I praksis har han overtatt ansvaret for design hos Ford Europa, selv om kommando-linjene på organisasjonskartene kanskje sier noe annet fremdeles. Han har også fått med seg noen av de unge Opel-designerne og foretatt rokkeringer i den etablerte Ford-organisasjonen, slik at Ford i dag vel har en av de meste levende og kreative designavdelinger i bransjen.

På høy tid, for Ford har lenge vært en leder på de dynamiske områdene. Gørr kjedelig ytre har imidlertid omhyggelig latt være å fortelle om akkurat disse egenskapene. Designen har skreket at her har du selgerbilen par excellence, like grå og kjedelig som du er, og er du det ikke vil du fort bli det. Et signal som ikke bare var fullstendig galt, men også svært urettferdig overfor de mange glimrende chassisingeniørene Ford har.

Smith forstår dette, han lover et nytt designspråk for Ford fremover, og har problemer med å snakke om det uten samtidig å disse forgjengerne sine solid. Men han behøver ikke fortelle det med ord, han kan fortsette å gi oss antydninger som han gjorde det med SAV som ble presentert i Geneve.

Sport Activity Vehicle står visstnok bokstavene for (de samme ordene og den samme betydningen som BMW lanserte da de presenterte sin X3) men når du kaster et blikk på denne bilen, er den en attraktiv høy stasjonsvogn uten antydning til terreng-ambisjoner.

Den er imidlertid meget mer. Den er et signal om kommende Mondeo og Galaxy, selv om den kan bygges på den samme plattformen som i dag bærer de fleste mellomstore Forder, Volvoer og Mazdaer skal den også bygges på den nye C/D plattformen som blant annet gir mulighet for tre fullverdige seterekker. Et logisk navn må jo bli D-Max.

Eksteriøret synliggjør, som Martin Smith sier, Ford-bilenes dynamiske kvaliteter. Interiøret er heller ikke designet for at du skal kjede deg. Fra de mange oransje feltene spredt rundt omkring, til den midterste baksetet som kan sendes bakover ved hjelp av en elektromotor, samtidig som de to yttersetene bringes nærmere senter slik at skulderbredden øker vesentlig – ulikt alt du tidligere har opplevd i et Ford Repmobil-interiør.

Men så var det dette med fronten da. De som bygget konseptbilen, ModArte i Torino, ble bedt om å bygge to forskjellige griller. En i tråkig sølv og en i utstillings-oransje. I flere dager før utstillingen åpnet diskuterte designere og markedsfolk hvilken som skulle sitte på bilen.
Dagen før første pressedag satt fremdeles sølv-fronten der. Men da teppet endelig ble trukket av, var det den oransje som skrek ut at her er jeg, og i et kort øyeblikk så den faktisk litt Aston Martin inspirert ut.

"Det er da litt mer show biz?” spurte Martin Smith fornøyd. For meg er det et enda viktigere signal. Nemlig at akkurat nå er det Design som ruler hos Ford.

SE BILDENE MED FORKROMMET FRONT HER


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: