Stor Bentley: garantert suksess?
Det er vel ingen tvil om at av de siste årenes nye overklassebiler, er vel Bentley Continental GT den eneste som virkelig kan kalles en suksess. Firedørsutgaven ser ut som den kan gjenta den prestasjonen. Om de ikke har floppet så kan folkene bak vanskelig påstå at Maybach eller det nye fantomet fra Rolls-Royce har oppfylt forventningene. Det ble produsert snaue 750 av den tyske og 870 av den engelske i fjor. Hos Bentley trillet det ut 7.500 biler i fjor – året før var det snaue 700. Det betyr ganske enkelt at Continental GT har tatt av. Allerede da VW begynte å jobbe med nye Bentley-modeller ble det klart at vi sakket en hel familie. Først to dørs coupéen, så skulle vi få limousinen og deretter en cabriolet. Nå er altså limoen klar, de første skal leveres kundene (sørg for litt orden i køen her da!) i april, og jeg ser ikke bort fra at Bentleys produksjonstall blir femsifret i år. De har nemlig en trumf i bakhånd: dersom etterspørselen blir for stor for Crewe, kan de enkelt flytte deler av produksjonen til Glassfabrikken i Dresden, den er ikke akkurat overbelastet av arbeid med VW Phaeton. Og siden de nye Bentleyene er basert på Phaeton, burde den operasjonen være ganske smertefri. Limousinen er forresten enda mektigere enn selv den lange Phaeton. Med 30 cm lenger akselavstand enn Continental GT måler Continental Flying Spur, som den heter, 306 cm mellom forhjul- og bakhjul-senter. Det er 6 mer enn den lengste Folkevognen. Jeg er overbevist om at det gir akseptable levekår i baksetet på den nye. Men dersom denne bilen er bygget rundt de samme kravene som GT, er det tvilsomt om eieren vil befinne seg så ofte i baksetet. Selv om den selvfølgelig kan tenkes å bli sjåførkjørt tyder alt, fra de største skivebremser noensinne, via 560 hester og mer enn 6000 omdreininger, til de spesialbygde Yokohama-dekkene på at dette er bilkjørerens, og ikke passasjerens, bil. Svensk-raffinert Jeg så ham som avgangsstudent i Coventry i 1998 – da var arbeidet hans basert på en Volvo. Han har kommet en lang vei på disse årene. Utvendig er det nok Raoul Pires som har ført pennen, selv om det er designsjefen selv, Dirk van Braeckel, som blir nevnt i pressematerialet. ”Håndskriften” til Pires er imidlertid ikke til å ta feil av på de skissene som er gjengitt. Rå ytelser Det er en annen ting ved Bentley som er spesielt hyggelig. Det er at den viser at på tross av Phaeton-tøv og Bugatti-blemmer, så klarer Volkswagen å gjøre noe riktig, i den øvre delen av bilverdenen. Ikke bare riktig, forresten, men Veldig Riktig.
PS. Yokohama imponerte meg. Ikke bare hadde de dekkene som er utviklet spesielt for ”Mulliner Driving Specification” (sportspakka) og de 20 tommers felgene som hører med der utrolig lave sidevegger, som tyder på utmerket rattrespons, selv om det kanskje går litt ut over komforten, men Yokohamas folk kunne også gi meg skikkelige data om yaw-vinkel i forhold til selvopprettende moment. Det er ikke svært viktig, det er bare det at det må være 20 år siden jeg sist har sett kurver som beskriver akkurat dette. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |