[]
[] [firmabil.no] []

Nissan skal være annerledes


Knut Moberg d.e. - BilNorge.no



London (BilNorge.no): Nissan skal ikke være som alle andre. De skal ikke lengre produsere vanlige familiebiler som Almera og Primera. De skal komme med biler som er annerledes - crossover-modeller der man plukker det beste fra andre typer. Men er det indrefilet for det norske markedet?

Nissan skal bli annerledes-merket som ikke lager biler for folk flest. Modeller som Almera og Primera forsvinner, og det gråter ikke ledelsen for. Nissan har nemlig aldri tjent penger på slike biler. Typisk er det kanskje at det største markedet for Almera og Prmiera i dag er Russland. Det betyr dårlig priser for den engelske fabrikken som produserer bilene.

Nissan eies av Renault og toppleder Carlos Ghosn har planene klare for "nye Nissan". De skal aldri mer komme med "kjedelige standardbiler". Det er minst 15 til 20 modeller som kjemper om oppmerksomhet mot Almera og Primera. Alle merker har "en Almera eller Primera-konkurent". Prisene presses og verken produsent eller forhandlere tjener penger på slike biler.

 

Dette blir nye Nissan
Alle planer for erstatter for Almera, Primera og Maxima er lagt til side. Det spøker også for neste generasjon Micra. Nå har ledelsen ved Nissans Europakontor fått beskjed at de skal utvikle annerledes biler. Praktiske, flerbruksbiler og crossovere der man henter inn det beste fra stasjonsvogner, SUVer og MPVer. 

Det blir firehjulstrekk på nesten alle nye modeller. Det blir jeeper og tøffe MPVer i lang og kort versjon. Nissans noe kjedelig image skal endres til et merke med tøffe modeller for morgendagens bilbruk.

* Nissan Tone blir den første nye modellen. Det er en kompakt flerbruksbil som direkte vil konkurrere med Renault Scenic og Toyota Corolla Verso. Bilen kommer i salg i flere land i Europa i januar neste år. Det er like etter at lyset slukkes ved Nissans norske hovedkontor og alt flyttes til en nordisk kontor i Finland.

* Nissan Qashqai danner malen for den neste modellen som skal lanseres i 2006. Qashqai er vist som prototype og nå gjøres bilen mindre sær. Det er en SUV-formet hatchback med firehjulstrekk. Bilen utvikles i Europa og skal være hovedmodellen for nye Nissan.

Og deretter skal nye, spennende biler komme på rekke og rad. Nissans fabrikk i Sunderland i England skal øke kapasiteten fra 320.000 til 400.000 biler i året. Dermed blir fabrikken England største bilfabrikk.

Pathfinder og Terrano beholdes og få en enda sterkere posisjon i markedet. Bilene lages i Spania.

 

Ikke for Norge
Nissan tenker Europa og har stor tro på økt salg av "crossover" bilmodeller. De vil at alle andre skal lage "ordinære biler" - Nissan skal ikke gjøre det. Moderselskapet Renault skal lage alle bilene for folk flest - Nissan skal lage de sære bilene.

Men hva da med det norske markedet?

Mange trofaste Nissan-forhandlere har begynt å tvile på om Nissans profil er det som skal øke salget i Norge. Større forhandlere har sittet sammen med den nye ledelsen i Nissan Norden (selskapet ledes av en person fra Sør-Afrika) og det er brukt mye tid på å forklare at "de nye Nissan vil bli populære også i Norge". Men forhandlere som "tenker selv" mener at det er "selvmord" i Norge ikke å ha "brød-og-smør biler". Annerledes biler kan selges i mange land - men norske bilkjøpere er som en forhandler beskriver det "støkk konservative".

Og mens Nissan legger ned sitt norske kontor - og snakker stadig høyere om sin nye profil - vaker importører i kulissene for å se om Nissan har noen gode norske forhandlere som kunne tenke seg å vurdere et annet merke. En mangeårig forhandler sier det på denne måten:

- Jeg må tenke på min bedrift og mine forhandlere. Jeg tror jeg vet hva som norske bilkunder er interessert i. Det Nissan presenterer er sikkert meget spennende og utfordrende - men kan jeg og min bedrift leve av det?

- Jeg er stolt av å være Nissan-forhandler. Men når mine gode kolleger ved det norske importselskapet slutter og selskapet nedlegges, blir det liksom ikke så mye igjen av den gamle ånden.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: