Golf GTI: Praktisk kjøreglede
NETTKJØRT: GTI har alltid vært basert på en standard Golf, og nå er donoren blitt større og mer familievennlig enn noensinne. Men appellerer nye GTI til entusiastene? Les også: GTC møter GTI Det er lite som utseendemessig skiller Golf GTI fra sine mer moderat motoriserte søsken. Jo da, fronten er aggressiv med stor kjeft og rød innramming og en nesten fotsid spoiler, sideskjørtene suger den visuelt mot bakken og hekken har doble eksosrør samt en diskret spoiler over bakluka. Titter du nøyere etter ser du også GTI-logoene foran og bak samt de røde bremsekaliperne som er synlige bak aluminiumsfelgene. Innendørs er det heller ikke mye som røper bilens sportslige egenskaper. Dashbordet er ”et i mengden” mens instrumentpanelet friskes opp av blanke innramminger og pedalene og gearspaken har innslag av aluminium. Skinnrattet er 3-eket, tykt og sportslig og har utposinger både over og under klokka 3 og 9. Mer spesielt er det at rattet er flatt nederst, noe som kan gi en liten aha-opplevelse første gang du manøvrerer i trange omgivelser.
Vekt på det funksjonelle Med et volum på 350 liter er bagasjerommet blant de mer rommelige i klassen. Stor bakluke gir enkel innlasting, og når behovet melder seg for frakt av store gjenstander klapper du enkelt sammen baksetene slik at kapasiteten økes betydelig. 200 hester og et dreiemoment på 280 Newtonmeter allerede ved 1800 omdreininger gjør Golf GTI potent på svingete landevei og på bane. Samtidig gjør bunndraget at du kjører avslappet over lange strekninger på motorvei uten å behøve å tenke på gearing, selv ved forbikjøringer og i seige motbakker. Golf GTI er en bil som byr på mye moro for et voksent ektepar hvor barna har forlatt redet, og den yngre generasjon vil trolig stå i kø for å kjøpe den brukt når du noen år senere har fått gjenopplevd guttedrømmen. Ønsker du mer komfort kan Golf GTI leveres med fem dører og VW’s eminente DSG gearsystem. I morgen kan du lese våre inntrykk av Opel Astra GTC Turbo. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |