Chrysler PT Cruiser mot Mazda Premacy
BILTEST: Går det an å sammenligne en konvensjonell japaner med en høyst nostalgisk amerikaner? Våre to testbiler viser seg å være mer like enn første øyekast skulle tyde på, men det mangler heller ikke detaljer som skiller dem. Først publisert i BIL 11 - 2000. Det har etter hvert blitt en del å velge blant når det gjelder femdørs, høye stasjonsvogner. Siste skudd på stammen er den «rare» og oppsiktsvekkende Chrysler PT Cruiser som i løpet av høsten er blitt et stadig mer vanlig syn på norske veier. Ved utgangen av oktober var det satt skilter på 280 av den. Langt lavere oppmerksomhetsfaktor, men solgt i omtrent samme antall, gjelder for Mazda Premacy. Plass Større forskjeller er det på innvendig bredde og ikke minst på lengden i bagasjerommet. Med bakseteryggene på plass, er bakrommet 21 cm lengre i Premacy enn i PT Cruiser. Fabrikkenes tall for bagasjevolum er noe misvisende for de to bilene. Mazda oppgir 420 liter under hattehyllen for sin bil. Chrysler oppgir 538 liter, men det er uten hattehylle. Autographs rommelighetsindeks sier at bagasjerommet i PT Cruiser har et volum på 236 liter. Begge bagasjerom er lette å utnytte effektivt, selv om hjulkassene i Premacy stjeler noe bredde innerst. PT Cruiser har så rette vegger i bagasjerommet at den stive og sterke hattehyllen kan brukes i to høyder, den nederste 15 cm fra gulvet. Denne hyllen har også en klaff som kan felles ut, og dermed blir hattehyllen et bord. Begge bilene byr på fleksible seteløsninger, med bakseter som kan foldes sammen, vippes frem eller tas helt ut. I Premacy er det tre separate bakseter, hvorav det midterste er litt smalere enn de to andre. Hvis midtsetet tas ut, kan de to andre setene flyttes ett hakk nærmere midten. På den måten får to personer godt armslag rundt seg på begge sider. Baksetet i PT Cruiser er delt 35/65, og begge delene kan løftes ut. Det største baksetet er tungt, så tungt at du må være atlet – uansett kjønn – for å løfte det ut av bilen. For å lette håndteringen av setet har Chrysler utstyrt det med håndtak og to små hjul slik at du kan trille setet. Dette fungerer godt på asfalt eller betong, på grus er hjulene for små. Førerplassen Venstrebenet finner seg meget godt til rette på den brede fothvileren i Premacy, i PT Cruiser er fothvileren grei nok, men den dekker ikke hele skobredden. Ved første bekjentskap kjennes førersetet i PT Cruiser ut som en hard sofapute med dårlig sidestøtte. Etter noen kilometer vinner setet seg, og det kjennes etter hvert riktig bekvemt. Begge bilene har forholdsvis korte sitteputer, men PT Cruiser gir noe bedre lårstøtte enn Premacy på grunn av noe bedre spillerom på sitteputens vinkelregulering. Førersetet har ikke regulerbar korsryggstøtte i noen av bilene, men savnet er størst i Premacy, for her er seteryggen formet slik at det tvinger frem ubehagelig mye svai i korsryggen. Mange smårom og koppholdere følger opp bilenes intensjon som fritidsbiler. PT Cruiser har til overmål to 12-volt uttak på midtkonsollen, Premacy har ett, i form av sigarettenneruttaket. Begge har dessuten strømuttak i bagasjerommet. Komfort PT Cruiser har et meget behagelig hjuloppheng, både fordi det svelger tverrskjøter og dårlig asfalt uten å overføre plagsomt mye vibrasjoner og støt til karosseriet, og fordi det jobber i det stille. Premacy oppfører seg noe stivere og mer kantete på dårlig underlag, samtidig som bilen krenger noe mer i svingene. Når det gjelder lyd er de to bilene et godt eksempel på at man ikke skal tro på alt man hører. Skulle vi ha gitt støykarakterer etter bare eget øre, ville vi sagt at det er merkbart høyere støynivå i Premacy. Samtidig ville vi sagt at det i PT Cruiser er stor forskjell i støynivå ved kjøring på fin eller grov asfalt. Fasiten, altså støymåleren, forteller oss imidlertid at det bare er ved kjøring i 80 km/t på grov asfalt at det er merkbart mer støy i Premacy, og ved 50 km/t på fin asfalt har denne bilen minst støy av de to. Grunnen til at øret blir «lurt», er at lyden i Premacy har høyere frekvens enn i PT Cruiser, og derfor oppfattes den som skarpere og mer sjenerende. Mens motorstøyen er mest fremtredende i PT Cruiser, er det hjulstøyen som dominerer i Premacy. Det er grunn til å understreke at vi i denne testen kjørte PT Cruiser med manuelt gear, det er nemlig vesentlig for lydopplevelsen. Folk med kresne ører bør ikke velge PT Cruiser med automatgear. Der har Chrysler en jobb å gjøre. Kjøreegenskaper Begge testbilene var skodd med 55-profil dekk, med PT Cruisers gummi 10 mm bredere enn Premacys. Mazda har valgt 15-tommers felger som standard på Premacy her i landet, selv om vognkortet sier 185/65R14, noe som i praksis betyr at de har gitt bort litt kjørekomfort til fordel for styrefølelse. Ved rask unnamanøver smyger den seg forutsigbart gjennom hindringen, og den er lett å kontrollere når den har nådd grensen. Før veigrepet slipper, signaliserer den tydelig hva som er i ferd med å skje. Premacy takler unnamanøveren uten problemer, inntil en viss hastighet, og den hastigheten ligger omtrent 10 km/t lavere enn for PT Cruiser. Bremselengden fra 80 km/t skiller med 1 meter i PT Cruisers favør, men begge holder seg under 30 meter og får absolutt godkjent. Ytelser og forbruk Det lavere dreiemomentet i Premacy gjør at gearspaken må brukes noe flittigere i Premacy, men forskjellen er ikke stor. Som våre målinger viser, henger Premacy overraskende godt med under akselerasjon i fart, og dessuten når japaneren sitt maksimale dreiemoment ved betydelig lavere turtall enn sin amerikanske konkurrent. Gearskiftet i Premacy er presist og behagelig, til sammenligning er det litt mer kantete i PT Cruiser. Selv om PT Cruiser ikke på noen overbevisende måte klarer å riste av seg Premacy under akselerasjon, er likevel 2-literen tørst. Det er sjelden vi opplever så stort sprik når det gjelder testforbruk, det er nærmest å regne som utklassing når Premacy oppnår 0,76 l/mil mot PT Cruisers 0,89. Bildet balanseres noe av at PT Cruiser er 115 kg tyngre enn Premacy, og dette betyr kanskje et merforbruk på 0,06 l/mil. Det er grunn til å minne om at bilene kjører etter hverandre gjennom hele testturen, det vil si at bilene holder samme hastigheter, kjører på nøyaktig samme føre og med hyppige bytter av sjåførene mellom de to bilene. Priser og utstyr LES VIDERE: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |