[]
[] [firmabil.no] []

Mitsubishi Carisma 1.8 GDi og Nissan Primera 1.8


Kjell Magne Aalbergsjø



BILTEST: Carisma og Primera har fått akkurat den ansiktsløftingen de trengte, men å velge mellom de to er ikke blitt enklere av den grunn. Testlaget ønsker en bil med Carismas motor og gearkasse og Primeras kjøreegenskaper.

Først publisert i BIL 12 - 1999.

Carisma og Primera har ikke stått for banebrytende design, og da de to modellene kom med noen mindre endringer i sommer var det vel ingen som hadde ventet de helt store forandringene. Primera med sine skrå hovedlykter, med nærlysene plassert innerst, er mest vågal, mens en kan mistenke Mitsubishi for å ha hentet inspirasjon fra Primera I da de designet Carismas nye ansikt.

De designmessige endringene er egentlig av mindre betydning. Det er nemlig endringene under skallet som gjør at både Carisma og Primera nå fremstår som vesentlig bedre biler. Bedre støydemping er et viktig stikkord i denne sammenheng, og det bidrar til å løfte disse bilenes komfort vesentlig. Forbedringene er ikke bare merkbare ved sammenligning mot tidligere Carisma og Primera, også i forhold til konkurrentene er dette et merkbart løft.

Våre testbiler denne gang har svært ulik pris. Carisma 1.8 GDi Elegance koster nemlig 271.900 kroner, mens Primera 1.8 Comfort koster 232.900 kroner. Vi har derfor valgt å bruke den rimeligere Carisma 1.8 GDi Comfort som koster 242.900 som grunnlag for sammenligningen mellom de to testbilene, så får dere bære over med at Carismaen på bildene er den mer påkostede Elegance-modellen.

Komfort
Lyd og støy er viktig for komforten og for hvordan en bil oppfattes. Skarpe og harde lyder og gjennomtrengende romlestøy kan være plagsom og trettende, selv om lydnivået ikke er spesielt høyt. Det er like viktig at lydbildet er behagelig som at det er lavt. Verken Carisma eller Primera har vært blant de støysvake bilene i mellomklassen, og de har vært spesielt følsomme for grov asfalt. Fortsatt er det forskjell i lydnivået om du kjører på grov eller slett asfalt, men forskjellen er merkbart mindre enn tidligere. Sammen med et generelt lavere og jevnere lydnivå er derfor komforten på dette området vesentlig forbedret.

Fjæringskomforten er også forbedret, blant annet som følge av nye foringer i hjulopphengene, foringer som også er med og reduserer vibrasjoner som transporterer hjulstøy. Det er ikke lett å si hvilken av våre testbiler som har den behageligste fjæringen og dempingen. Carisma har sin styrke på de større ujevnhetene og er også bedre isolert mot vibrasjoner fra veibanen enn Primera. Den flyter behagelig over store ujevnheter, og er roligere på veien. De skarpe ujevnhetene slår derimot litt hardt.

Primera har strammere fjæring og demping, og har ikke den samme behagelige flyten over store ujevnheter som Carisma, men den takler de mindre ujevnhetene bedre. Spesielt på dårlig vei oppleves Primera som behageligere enn Carisma.

Det er først når vi tar motoren med i komfortbildet at Carisma får et aldri så lite overtak. Mitsubishis 1,8-liters GDi-motor går mykt og stille, og spesielt på høye turtall er den behageligere enn Primera-motoren. Ved normal kjøring jobber Primeras 1,8-liter behagelig og mer stillegående enn Nissans motorer har for vane, og det er marginale forskjeller mellom de to testbilene.
Testvurdering komfort:
Carisma: 10. Primera: 9.

Kjøreegenskaper
Vi har ofte opplevd at anstrengelsene for å bedre komforten, enten det er fjæringskomfort eller støy, har ført til at kjøreegenskapene er blitt dårligere. Vi var derfor spente på om Nissan hadde lykkes i å beholde Primeras sportslige kjøreegenskaper. Ved normal landeveiskjøring er det overraskende liten forskjell mellom de to testbilene.

Carismas styring oppleves som kontant og presis, og det er først når en presser den ved litt hard svingkjøring eller en unnamanøver at svakhetene i forhold til Primera blir tydelige og da i form av svakere styrerespons og kraftigere tendens til understyring. På dårlig vei er også stabiliteten i svinger merkbart dårligere, blant annet som følge av at fjæringen virker å være litt i mykeste laget slik at fjæringen bunner når den treffer en stor ujevnhet i sving.

Primera har overbevisende retningsstabilitet enten du kjører rett frem på motorveien eller på dårlig og svingete vei. Fjæringen er noe fastere enn Carismas og er nydelig avstemt. Den takler kombinasjonen store ujevnheter og sving vesentlig bedre og sikrere enn Carisma. Der Carismas fjæringsvei brukes opp, har Primera ingen problemer. Med bedre styrerespons og styrefølelse og mindre tendens til understyring, er Primera betraktelig mer kjørevillig og lettere å håndtere under krevende forhold enn Carisma.

Du må regne med litt tid for å venne deg til Primeras bremser. De tar nemlig svært kontant og trenger bare en lett fot på bremsepedalen. Carismas bremser er lettere å dosere, men krever litt kraftigere pedaltrykk for å gi samme bremseeffekt som Primeras bremser. Selv om Primera-bremsene føles som om de er vesentlig kraftigere enn Carismas, er ikke Primeras bremsestrekning fra 80 km/t mer enn 1,2 meter kortere.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Primera: 10. Carisma: 8.

Ytelser & forbruk
Carismas 1,8-liter er ingen nykommer, men Mitsubishi finpusser hele tiden litt på Gditeknologien. Det skal være usagt om det er en tilfeldighet eller om det skyldes forbedret styringsprogram, men motoren i vår testbil er den beste GDi-motoren vi har kjørt så langt. Overgangen mellom mager og fet blanding skjer nesten umerkelig, du må vite omtrent når den kommer og kjenne etter for å legge merke til den. Eneste negative notering vi har er at motoren hadde en tendens til å bli hengende eller ruse litt idet vi skiftet gear. Vi opplevde det først som dårlig synkronisering mellom gass- og clutchfot fra vår side, men når vi begynte å «forske» litt på det viste det seg at motorstyringen var synderen og at dette stort sett skjedde når vi sjaltet raskt. Ved normal sjaltehastighet var det derfor ikke noe problem.

Med 125 hk og 174 Nm har Mitsubishimotoren er klart overtak på Nissans 1,8-liter som kan by på «bare» 114 hk og 158 Nm. Carismas 1,8-liter føles mye kvikkere og mer akselerasjonsvillig, spesielt ved høye turtall. Med 0 til 100 km/t på ca 11 sekunder føles ikke Primera som noen sinke, men sammenlignet med Carismas 9,8 sekunder er forskjellen merkbar. I femtegearet er det derimot liten forskjell mellom de to, og selv om Primera-motoren ikke har like kraftig dreiemoment som Carismas motor, er dreiemomentkurven gunstig. Høyeste dreiemoment kommer allerede ved 2.800 o/min og i hastighetsområdet rundt 90 km/t. Ved normal kjøring i hastigheter rundt 80 til 90 km/t føles Primeramotoren som sterk og smidig og krever svært liten bruk av gearspaken. Den har ingen problemer med å henge med Carisma når det gjelder trekkraft. Det er først når vi kommer høyere på turtallsregisteret at Carisma-motoren har et lite overtak.

Vår test-Primera hadde et meget dårlig gearskift, så det føltes som en lettelse å slippe å geare for mye. Importøren tok vår klage såpass alvorlig at de tok en nærmere kontroll og justering av clutch og gearskift, og greide å rette på problemet. Forhandlerne skal ha fått informasjon om dette og har du en Primera 1.8 med dårlig gearskift, kan det være verdt bryet å kontakte forhandleren. Selv etter clutchog gearskiftjusteringen er ikke Primeras gearskiftet like lett og smidig som Carismas, men fungerer nå uproblematisk.

Foruten å ha den piggeste motoren har Carisma også det laveste forbruket. Du må riktignok anstrenge deg litt hvis du vil utnytte GDi-teknologiens bensinsparende effekt fullt ut, men gjør du det er det mulig å kjøre virkelig billig. Forskjellen i bensinforbruk er i følge 93/116/EU ca 10%. Den kan du øke hvis du legger godviljen til, men vil du utnytte GDi-motorens effekt kan du også øke forbruket betraktelig.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Carisma: 10. Primera: 8.

Plass
På total plassutnyttelse er det svært lite som skiller Carisma og Primera. Carismas førerplass er litt rommeligere enn Primeras, men baksetepassasjerene har best plass i Primera. Også bagasjen har det rommeligst i Primera og dette forsterkes ved at Primeras bagasjelokk har utvendige hengsler som ikke stjeler plass i bagasjerommet. Primera har riktignok størst bagasjeromvolum, men lukeåpningen er liten, hele 7,5 cm lavere enn i Carisma, så for store kolli er det lettere å utnytte Carismas bagasjeplass.

Begge har delt nedfellbare bakseterygger. Carisma har den største åpningen i seteryggen, med 36 cm høyde og 74,5 cm bredde, mens de samme målene i Primera er 31 og 70 cm.
Testvurdering plass:
Carisma: 10. Primera: 10.

Førerplassen
Den norske Mitsubishi-importøren har gjennom mange år hatt innflytelse i Mitsubishis utviklingsavdeling, noe som blant annet er merkbart når det gjelder plassutnyttelsen og plassdisposisjonene rundt førerplassen. Totalt er det ikke store forskjellene i plassutnyttelse i disse to bilene, men når det gjelder førerplassen er Carisma rommeligst. 3 cm mer benplass med førersetet i bakerste posisjon virker kanskje ikke som mye, men er du langbent er dette tre svært merkbare centimetre.

Carisma og Primera byr på god sittekomfort. Begge har førerseter med separat justering av sitteputevinkelen noe som gjør det lett å finne en kjørestilling med god lårstøtte. I Carisma er sitteputen ekstra lang, noe de korteste i testlaget kommenterte som et minus. Setekanten trykker nemlig mot baksiden av kneet og leggen.

Primeras førerplass er litt trangere enn Carismas, ikke bare som følge av mindre benplass med setet i bakerste posisjon, men også fordi Nissan har trukket dashbordet bakover slik at det kommer nærmere sjåføren og bidrar til å gjøre førerplassen litt mer intim.

Dette er biler det er lett å finne seg til rette i og de gir begge gode kjørestillinger. Avstanden mellom ratt, sete og pedaler passer de fleste og det er god støtte og plass til venstrebenet. Begge testbilene hadde klimaanlegg, og selv om justeringsfunksjonene var litt forskjellige, var de begge enkle å forholde seg til. Nissan har valgt litt lysere farger og kombinert mange fargenyanser i Primeras interiør, mens Mitsubishi holder seg til svart eller blått dashbord med trepaneler og treinnfellinger i rattet i den dyreste modellen.
Testvurdering førerplass:
Carisma: 10. Primera: 9.

Priser og utstyr
Som du ser i dataoppsettet er det ganske så stor prisforskjell mellom de to testbilene. Det skyldes ganske enkelt at vår Primera er den enkleste rimeligste modellen i Primera 1.8-programmet, mens vår Carisma 1.8 GDi Elegance er den dyreste og mest påkostede Carismaprogrammet. Når vi sammenligner priser og utstyr har vi derfor valgt å bruke en rimeligere Carisma Comfort, som med en pris på 242.900 kroner ligger bare 10.000 over Primera 1.8 Comfort. Carisma Comfort er naturlig nok noe enklere utstyrt enn Elegance. Den har for eksempel ikke klimaanlegg. Det koster 14.000 kroner ekstra. I forhold til vår testbil har Comfort heller ikke lakkerte speil og dørhåndtak, elektriske vindusheiser bare på fordørene, trepaneler i interiøret og den har ikke aluminiumfelger.

Med en prisforskjell på 10.000 i forhold til Carisma Comfort, har Primera et aldri så lite overtak. Når vi legger til at Primera har klimaanlegg som standard, blir prisforskjellen 24.000 kroner. I utstyr for øvrig er det lite som skiller de to, men Mitsubishis 5 års garanti kommer som et pluss for Carisma.
Vurdering pris og utstyr:
Primera: 10. Carisma: 9.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: