[]
[] [firmabil.no] []

BMW 320i mot Lexus IS 200


Kjell Magne Aalbergsjø
Foto: Rune Baashus



BILTEST: Med Lexus IS 200 har Toyota tenkt å utfordre BMW 320i støtfanger mot støtfanger. BMW med en fersk 3-serie ville ha det annerledes.

Først publisert i BIL 10 - 1999.

Lexus LS 400 har sørget for at kvalitet har fått ny betydning. Aldri har noen bilprodusent til de grader lagt vekt på kvalitet som Toyota gjorde da de i 1988 lanserte luksusmerket Lexus. Toppmodellen LS 400 har siden vært målestokken når det gjelder kvalitet innen bilindustrien.

I USA har Lexus markert seg kraftig, og Lexus-programmet består nå av 7 modeller. De fleste er rendyrkede Lexus-modeller, men det finnes også modeller som har kjente Toyotaer som utgangspunkt, for eksempel ES 300 som har tydelig slektskap med Camry og LX 470 som er Lexus-utgaven av Land Cruiser 100. Minstemann i Lexusprogrammet i Europa heter IS 200 og har også en Toyotaslektning med navnet Altezza, men i dette tilfellet var det Lexus-modellen som kom først.

Med to-liters rekkesekser og bakhjulsdrift ble det ved lanseringen ikke lagt skjul på at Lexus med denne modellen ville utfordre BMW 320i. Men likhetene til tross, det skal ikke lange kjøreturen til før det blir klart at dette er svært ulike biler.

Førerplassen
3-serien oser av kvalitet, og materialvalg og utforming av så vel dashbord som innredning for øvrig, gjør at interiøret fremstår som smakfullt og elegant. Førerplassen virker enkel, men det skyldes i større grad at den er velfundert enn at den mangler noe. Vår testbil hadde det meste du forventer i denne prisklassen og litt til. Sportsseter i skinn er for eksempel ekstrautstyr og koster 21.280 kroner, sportsratt koster 4.520, edeltrepanelene koster 3.380 og midtarmlene foran (som alltid er i veien) koster 1.350 kroner.

Også uten skinn og edeltre gir 3-serien et sobert inntrykk, og Lexus blir litt billig i forhold. Designmessig har japanerne et stykke vei å gå, og de fiffige instrumentene med det sentrale speedometeret er ikke nok til å gi IS 200 samme luksuriøse preg som 320i. Designen skal ikke ha all skyld i dette. Det ligger også mye i materialvalg, og Lexus har en plastkvalitet i dashbord og midtkonsoll som ligger nærmere Toyotas enn BMWs.

Førerplassen fungerer likevel svært godt. Japanerne har greid å finne et meget fint forhold mellom ratt, pedaler og førersete og de fleste vil lett finne seg til rette bak rattet. Førersetet har høyderegulering og vinkeljustering av sitteputen, noe som gjør at en kan finne en seteinnstilling som gir god lårstøtte selv om sitteputen er forholdsvis kort. Rattet har høyderegulering og er nærmere sjåføren enn vi er vant til. Dette sammen med god støtte til venstrefoten og god sidestøtte, gir en god kjørestilling også for den som kjører litt aktivt.

I 320i har du også mange innstillingsmuligheter av kjørestillingen. Rattet har fireveis regulering og førersetet har både høyderegulering og mulighet for justering av setevinkelen. Sportssetene i vår bil hadde dessuten mulighet for justering av sitteputens lengde. BMWsetene gir likevel ikke like god sidestøtte som de i IS 200, men korsryggstøtten er bedre.

IS 200 har en intim førerplass og du føler at du har bilen tett innpå deg. Dette skyldes blant annet dashbordutformingen, men også det faktum at kupéen i IS 200 er 3 cm smalere enn i 320i. Vår BMW har dessuten et lyst interiør som sammen med dashbordets form gir god romfølelse. BMW har et bredt tilbud når det gjelder valg av interiørfarger og materialer, mens du i IS 200 kan velge mellom standardinteriøret som vist i vår testbil og skinnseter i fargene elfenben eller svart. Skinnsetene har alcantara stofftrekk i ryggen og sitteputen, noe som gjør at du sitter stødigere enn om hele setet er kledd i skinn. Skinnseter koster 18.000 kroner, og da får du også elektrisk regulering av førersetet.
Testvurdering førerplass
BMW 320i: 5. Lexus IS 200: 4.

Plass
BMWs 3-serie vokste et hakk da den kom som ny modell for drøyt et år siden, noe som resulterte i bedre plassforhold for både passasjerer og bagasje. I forhold til Lexus IS 200 har den i utgangspunktet fordel av 7 cm lengre karosseri, 5,5 cm lengre akselavstand og nesten 2 cm større utvendig bredde. Foran er kupéen 2 cm bredere enn i IS 200, mens det i baksetet skiller bare en fattig cm. Takhøyden er omtrent den samme, men IS 200 er 1 cm høyere under taket i baksetet.

Det er benplassen som gir de største utslagene. I BMWen kan du skyve førersetet litt lengre tilbake og det er 119 cm fra bakseteryggen til fotstøtten. Med førersetet skjøvet helt tilbake kan du glemme å ha noen i baksetet. Det er rett og slett ikke plass mellom forseteryggen og sitteputen i baksetet. I Lexusen har du 4 cm mindre benplass for sjåføren, men da er det fortsatt plass til noen i baksetet. Med en 175 cm lang sjåfør bak rattet er avstanden mellom for- og bakseterygg 71 cm i IS 200 og 72,5 cm i 320i.

Bagasjeplassen er ikke imponerende i noen av de to. Mange sedaner i kompaktklassen kan vise til både større volum og større lukeåpning. IS 200 har mer plasskrevende bakhjulsoppheng og er derfor 16 cm smalere mellom hjulhusene enn 320i. Ellers er de to nokså like, og de har begge bakluke som er lavere enn bagasjerommets innvendige høyde. BMWen har utvendige hengsler på bakluken, mens IS 200 har innvendige hengsler.
Testvurdering plass:
BMW 320i: 5 Lexus IS 200: 4

Ytelser & forbruk
Når Toyota valgte en rekkesekser til IS 200 var det som et direkte svar til BMW 320i. Toyota har riktignok ikke noen V-seksere å ty til i denne størrelsen, men de kunne lett fått plass den toliters rekkefireren som allerede brukes i Celica og som yter hele 170 hk. IS 200-motoren er en forholdsvis moderat motor når det gjelder effektuttak og dreiemoment. Selv med en nydelig sekstrinnskasse føles den en aning tannløs sammenlignet med BMWs rekkesekser.

Nå har ingen av de to produsentene spart på de tekniske løsningene. Begge motorene har fire ventiler pr sylinder, to overliggende kamaksler med variable ventiltider og innsugningssystem med variabelt volum, detaljer som i større eller mindre grad skal bidra til å gi et gunstig dreiemoment på lave turtall samtidig som motorene har høyt effektuttak
ved høye turtall.

Lexus-motoren har 5 hk og 5 Nm overtak på BMW-motoren, men likevel føles det som 320i-motoren er sterkere. Forskjellen ligger hovedsakelig i at BMW-motoren er noe sterkere på lave turtall og IS 200 får ikke utnyttet det lille overtaket den har. Dette gjenspeiles i våre akselerasjonsmålinger hvor BMWen er raskere fra 0 til 80 km/t og fra 0 til 100 km/t. I tredjegearet er de derimot omtrent like raske enten vi starter akselerasjonen fra 40 eller 70 km/t. I fjerde- og femtegear er IS 200 raskest. Det er en av gevinstene en tettsteget sekstrinnskasse gir. I sjettegear henger den derimot ikke med 320i når denne kjøres i sitt høyeste gear, og den har heller ikke samme trekkraften.

Dette er motorer som liker turtall. Følger du ikke med på turtelleren, er det fort gjort at det butter i turtallssperren før du får lagt inn neste gear. Lexus-motoren har litt hardere motorlyd og snerrer mer enn BMWen når du utnytter turtallsregisteret fullt ut. Begge motorene går silkemykt. Du tømmer hvert gear lynkjapt og kjappest i IS 200. Da er det godt at gearkassene tillater raske gearskift.

I IS 200 har du virkelig følelsen av at du flytter tannhjul når du sjalter. Likevel er gearskiftet lett og presist. BMWen har også et presist og lett gearskift, men når det gjelder sjaltefølelsen, ligger Lexus et hakk foran og i sportslig retning.

Lexus har ikke greid å utnytte sekstrinnskassen i spareøyemed og 320i har betydelig lavere bensinforbruk. I snitt bruker BMW-motoren ca 7% mindre bensin.
Testvurdering ytelser & forbruk:
BMW 320i: 5. Lexus IS 200: 4.

Kjøreegenskaper
Uansett hvor nøytral en forhjulsdreven bil er på styring, vil den aldri måle seg med de beste bakhjulsdrevne konkurrentene når det gjelder styrefølelse. BMW har vært blant favorittene på dette området, og spesielt 3-serien. Slik er det fortsatt. Styringen er litt død akkurat rundt midtstilling, men det kan skyldes at vår bil er litt heftig skodd i forhold til standardutrustningen. I sving er den nemlig nydelig og kan kjøres med millimeterpresisjon. Det er bare det at IS 200 er enda bedre. Den har bedre styrerespons, bedre styrefølelse og bedre presisjon under alle kjøreforhold. De brede dekkene som inngår i Lexusens sportspakke har en liten tendens til sporing, men langt mindre enn vår 320i som står på 225/50R16-dekk. Begge bilene har smalere dekk som standardutrustning, men IS 200 kan leveres med en sportspakke til 4.000 kroner som foruten 17-tommers felger og bredere dekk, også inkluderer mørke glass og aluminiumpedaler og innstigningsplate.

320i leveres også med en sportspakke som består av sportslig avstemt fjæring og demping og koster 2.200 kroner. Vår bil har dessuten kryssekede lettmetallfelger med bredere dekk som gir et prispåslag på 15.100 kroner.

Selv om vår 320i har sportsfjæring, er det IS 200 som gir det mest sportslige inntrykket, noe som i stor grad skyldes den presise styring, men også at den krenger lite og takler svingene overbevisende effektivt. Bare over de aller største ujevnhetene viser den antydning til litt svak demping, og er da en aning mindre stabil enn BMWen.

Det føles som om BMWen er mye tyngre enn Lexusen, men det er bare 5 kg som skiller dem i egenvekt. Den tunge følelsen merkes også godt på svingete vei, men gi den et stykke svingete vei og den danser likevel lekende lett gjennom svingene og takler de fleste brå manøvre med stor ro. Ta de samme svingene i Lexusen, og den gjør alt enda lettere og enklere. Denne bilen er en nytelse på svingete veier.

Begge har imponerende bremser og stopper effektivt. 320i er mest effektiv og har to meter kortere bremsestrekning enn IS 200 fra 80 km/t. Bremsefølelsen er meget god i begge de to testbilene, og når du har fått noen mil bak rattet, bremser du kontrollert på grensen til hjulblokkering. Begge bilene har antispinnregulering, noe som er en fordel allerede på våt asfalt, og som erfaringsvis er en nødvendighet på vinterføre.
Testvurdering kjøreegenskaper
BMW 320i: 5. Lexus IS 200: 5.

Komfort
BMWen tjener litt på sin tunge følelse i høye hastigheter, og er nok den mest effektive for den som skal ha en milsluker for kontinentale motorveier. Den svelger de store ujevnhetene bedre og er roligere på veien i høye hastigheter enn Lexus. IS 200 takler derimot de mindre ujevn hetene og demper vibrasjoner fra grovt veidekke bedre. Sånn sett blir det uavgjort mellom de to når det gjelder fjæringskomfort.

BMW har dempet støyen fra motor og omgivelsene bedre enn japanerne og IS 200 har generelt litt høyere lydnivå enn 320i. Likevel er det i BMWen en reagerer mest på at støyen er ubehagelig. Det skyldes at 320i har høyere støynivå når det gjelder hjulstøy og at hjulstøyen har en hardere karakter enn i Lexus. Støynivået i IS 200 oppleves som jevnere, selv om målingene viser at det varierer like mye som i 320i.

Sittekomforten for passasjerene er god i begge. Om du er i tvil, så har baksetepassasjerene det best om den midterste plassen får være tom. Både utformingen av baksetet og kupébredden tilsier det.

Klimaanlegg med pollenfilter er standard fra både BMW og Lexus. IS 200 har et noe enklere anlegg, men under vår test hvor det var klimaanlegget som fikk prøvd seg, fungerte temperaturreguleringen meget godt når den ble kjørt automatisk. I 320i er det separat regulering av temperaturen for fører og forsetepassasjer. Begge bilene har setevarmere.

Også når det gjelder lydanlegg holder de to mål. Lexus har radio/CD- og kassettspiller med frontmating, mens 320i leveres med radio/CD-spiller.
Testvurdering komfort:
BMW 320i: 5. Lexus IS 200: 5.

Pris & utstyr
Når det gjelder standardutstyr stiller våre testbiler nokså likt. Det er når du skal plukke ekstrautstyr at BMWen viser styrke. Her har du ikke bare en lang liste over ekstrautstyr, du har også BMW Individual som gir deg muligheten til å velge et utall fargekombinasjoner, skinntyper og trepaneler. Dette gir selvsagt et realt prispåslag, men gjør det også mulig å lage en bil helt etter dine egne ønsker.

IS 200 er som de fleste andre japanske biler nokså forutsigbar. Du kan velge mellom tre interiør. Vil du ha tekstil setetrekk må du ha svart interiør, vil du ha skinnseter kan du dessuten få elfenbenfarget interiør som gir interiøret mer luft og bedre romfølelse.

Ser vi på standardutstyret er det ikke mye som mangler i noen av de to. Lexus har riktignok ikke hodekollisjonsputer, men den har trepunktsbelter og hodestøtter på alle plassene i baksetet. 320i mangler hodestøtte på midtplassen bak. Lettmetallfelger er standard for begge de to. Lyktespylere og kurve/tåkelys inngår også i standardpakken. Begge har fjernbetjent sentrallås. Multifunksjonsratt og kjørekomputer er standard i 320i, mens du må betale 3.940 kroner for elektriske vindusheiser på bakdørene og 6.050 kroner om du vil ha nedfellbar bakseterygg.

Lexus leveres med elektriske vindusheiser på alle dørene som standard, men nedfellbar bakseterygg får du ikke. Derimot stiller Lexusforhandleren med gratis erstatningsbil når din Lexus er på service, og han tar seg også av lagring og montering av vinterhjulene dine uten ekstra kostnad.
Vurdering pris & utstyr:
BMW 320i: 5. Lexus IS 200: 5.

LES VIDERE:
-
Konklusjon
- Priser og tekniske data


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: