[]
[] [firmabil.no] []

BMW 528i, Jaguar S 3.0 Executive og Volvo S80 T6


Trygve Bæra og Erik Wale



BILTEST: Denne gang mesker vi oss med tre luksuriøse sekssylindrede tre-litere, alle med automatgear. Utgangspunktet for testen er tilsynelatende likeverdig. Etterhvert ble ulikhetene mange.

Først publisert i BIL 9 - 1999.

Med BMW 528i, Jaguar S-Type og Volvo S80 T6 har vi kjørt noe av det ypperste som henholdsvis tysk, britisk og svensk bilindustri kan vise til i prisklassen rundt tre kvart million kroner. Selv med et tilsynelatende likeverdig utgangspunkt når det gjelder motor, nemlig 6 sylindre med tett oppunder 3-liters volum, er det likevel tre svært så forskjellige biler vi har lagt under lupen denne gang. For eksempel har en av bilene turbo, de to andre ikke, en har forhjulsdrift, mens to har bakhjulsdrift. I vår konklusjon har vi gjort rede for vårt førstevalg, men vi hadde ikke hatt noen problemer med å stortrives som eier av en av disse tre bilene, uansett hvilken.

Vi vokter oss vel for å hylle disse tre bilene ene og alene fordi de er dyre, luksuriøse og velutstyrte. Man kan bli andektig av mindre, men det er et faktum at våre tre testbiler denne gang representerer en verdi på 2,2 millioner kroner.

Plass
Det er ingen tvil om hvem som er konge når det gjelder plass. Såvel kupéen, både i lengden og bredden, som den ryddige bagasjeavdelingen gir sikre stikk til den forhjulsdrevne Volvo S80. Riktignok rommer lasterommet i BMW flere liter, men her er det smalt mellom hjulkassene slik at det er vanskeligere å utnytte plassen effektivt. Dessuten kan ikke bakseteryggen i BMWen legges ned, og det reduserer fleksibiliteten betydelig.

Hvis fire personer skal på ferietur, blir lasteplassen i Jaguaren noe snau. En av grunnene til det er at det elegante bakhjulsopphenget med tilhørende hjelperammer er plasskrevende. Bagasjerommet er riktignok «bare» 90 liter mindre enn i BMW 528, men rommets form gjør det vanskeligere å utnytte effektivt. Dessuten gjør Jaguar bruk av plasskrevende bøylehengsler på luken som gjør at pakkingen må skje med omtanke. Da er det godt at fleksibiliteten kan bedres ved at vi i S-Type for første gang i noen Jaguar finner delt, nedfellbar bakseterygg.

Jaguaren, riktignok med takluke, virker lavest under taket i førersetet – mer på grunn av takets form enn virkelige mål. I baksetet er det imidlertid ingen tvil om at det er lavt under taket hos Jaguar. Her er det også dårligere plass i bredden enn målene tilsier, for takhøyden begrenser hvor langt ut til sidene du kan sitte. Volvoen har også takluke, men takhøyden i baksetet skiller hele 5,5 cm i svenskens favør. I førersetet i vår BMW, uten takluke, har vi 2-3 cm mer luft over hodet enn i de to andre. I baksetet merker vi oss at bredden ikke er mer enn den må være for tre voksne. Benplassen er litt snauere enn i de to konkurrentene, men uten at det på noen måte er trangt. Husk også på at vi måler benplassen med førersetet i bakerste posisjon. I praksis er det de færreste som benytter denne ytterposisjonen – og dermed er det som regel bedre benplass bak.
Testvurdering plass:
Volvo: 10. BMW: 8. Jaguar: 7.

Førerplassen
Felles for de tre bilene er at førersetet byr på «alle tenkelige» innstillingsmuligheter, selvfølgelig elektrisk drevet. Når du først har funnet frem til en passende sitteavstand til ratt og pedaler med riktig sittehøyde, riktig sitteputevinkel og med ratt og hodestøtte i riktig høyde, slipper du å gjenta disse innstillingene hver gang noen andre har kjørt bilen – de tre testbiler har nemlig minnefunksjon på førersetet. Det er standardutstyr i Jaguaren og ekstrautstyr i S80 (14.000 kroner) og i 528i (16.900 kroner). I Volvo og BMW har tre personer hver sin minneknapp, Jaguar har to. For å gi et bilde på hvor mye arbeid som legges ned i sittekomfort på dette nivået, kan vi sitere hva BMW sier om sin 5-serie: «Komforten er uvanlig høy fordi setenes dynamiske svingningskarakteristikk er avstemt til understellets fjærer og støtdempere». I praksis kan det nok diskuteres hvilken verdi dette har, for setenes svingningsdynamikk har vel sammenheng med vekten på personen som sitter i setet?

Førerplassen i 528i virker trangere enn i de to andre, mest på grunn av den brede og høye midtkonsollen, for målebåndet forteller at det er S-Type som har dårligst kupébredde og S80 suverent best. BMW har et smakfullt og stilrent dashbord og interiør som oser av detaljfinish og kvalitet, bortsett fra de to koppholderne foran gearspaken. De er puslete og raklete.

I Jaguaren sitter man forholdsvis høyt i den forstand at man ser mer av forskjermene og panseret i denne bilen enn i de to andre. Det er lett å finne seg til rette og føle seg hjemme, førerplassen krever ingen tilvenning. Forsetene gir ikke spesielt god sidestøtte, til det er skinnsetene for glatte. Jaguaren frister med meget tiltalende dashbord, nesten litt overdådig. Det er «britisk» i stilen, men med mye plast. Instrumentene er enkle, men ryddige. De digitale instrumentene på midtkonsollen er vanskelige å se i sollys. Rattet er stilfullt, og dessuten er det godt å holde i. Jaguarens interiør byr også på en liten kuriositet: På håndtaket til hanskerommet kan det felles ut en knagg – til å henge håndveska på?

Volvo S80 byr på enkle, nærmest kjedelige instrumenter, og det er også en smule kjedelig fargevalg med grått interiør – riktignok veksler det mellom lyst og mørkere grått. Den riflede aluminiumlisten som deler dashbordet horisontalt, redder mye av synsinntrykket. Denne listen fortsetter bakover og skaper en visuell sammenheng mellom dashbord og dører. Midtkonsollen ser tilsynelatende komplisert ut med sine mange knapper, men tastaturet for telefonen er en del av bildet. Med innebygget håndfri-løsning med svarknapp for telefonen på rattet, kan vi heldigvis glemme hele tastaturet under kjøring.

I utgangspunktet har 528i den korteste sitteputen av de tre, men ettersom vår bil er utstyrt med sportsseter byr den på en fiffig detalj, nemlig trinnløs økning av sitteputens lengde, også den elektrisk drevet. Hele 6 cm kan den økes, og dermed kan den bli 52 cm lang, mot 48 cm på både Volvo og Jaguar. Dessuten er det bra sidestøtte i BMW-førersetet.
Testvurdering førerplass
Volvo: 10. BMW: 9. Jaguar: 9.

Komfort
Sittekomforten kan neppe bli særlig bedre enn hva vi finner i disse bilene, og her er det bare små detaljer som skiller. På kjørekomforten er ulikhetene større. Et fellestrekk ved de tre testbilene er ekstremt god støydemping. Våre målinger viser 3-4 dBA lavere støynivå i disse bilene enn det vi leser av i «normale» biler i familieklassen. For Jaguarens del er det spesielt støydempingen mot motoren som utmerker seg. Selv ved «kick-down» høres motoren bare som en markert murring, men Jaguaren har mer hjulstøy enn sine to konkurrenter. Likevel er det målbar forskjell mellom de tre. Det er lavere støy i BMWen – såvel på fin som på grov asfalt, både i 50 og 80 km/t – enn i Volvoen og Jaguaren.

Fjæringen og dempingen i Jaguaren ligger mer på den sportslige siden enn på rendyrket komfort. Likevel takler den store ujevnheter fint. På småhumpete vei blir det sportslige mer fremtredende. Volvo er en suveren motorveibil, men fjæringen er en tanke for myk til å takle utfordringene fullt ut når dårligere underlag kombineres med frisk kjøring. Hjulopphenget jobber imidlertid tilnærmet lydløst. Som i Jaguaren heller fjæringen og dempingen i BMW 528i mer i retning av det sportslige. Likevel har tyskeren etter vår mening den beste balansen mellom kjørekomfort på god og dårlig vei.

Vi kan bokstavelig talt slå fast at sittekomforten er plassert i høysetet i alle tre bilene. Alle tre har skinnseter, og i Jaguaren er de en anelse glattere enn i vår BMW. Volvoen har semsket skinn på setenes midtparti, så der er det ingen tendenser til å gli i setet. Det betyr at det vil være mer avslappende å kjøre langtur – selv på svingete veier – med Volvoen, fordi man ikke behøver å bruke krefter for å «spenne seg fast» under veis.

Passasjerene har heller ingen grunn til å klage på komforten i disse tre bilene, forutsatt at ikke de aller høyeste plasseres i Jaguarens baksete. Her kan nemlig takhøyden bli en anti-komfortfaktor.

Alle tre bilene har et svært oppegående automatisk klimaanlegg med separat innstilling for fører og sidepassasjer, og alle tre har separate luftdyser til baksetet. Dysene fungerer best i Volvoen, hvor de er plassert i B-stolpene i underkant av sidevinduene, mens de i BMW og Jaguar er plassert i midtkonsollen mellom forseteryggene.
Testvurdering komfort
BMW: 10. Volvo: 10. Jaguar: 8. 

Kjøreegenskaper
Testbilene står på samme dekkdimensjon, 225/55 på 16-tommers felg, med andre ord et godt utgangspunkt for sammenligning av kjøreegenskaper. Likevel er det bare Jaguaren som er skodd i samsvar med vognkortet, for BMWen er i utgangspunktet spesifisert med 60-profil på 15-tommers felg, mens Volvoen kunne stått på 50-profil på 17-tommers felg. BMW har altså valgt å ta ett skritt i retning av det sportslige, mens Volvo har prioritert litt mer komfort.

Jaguaren har den mest kontante styringen av de tre, men denne sportslige invitasjonen blir mindre tydelig når vi lar bilene prøve seg med litt frisk kjøring på svingete veier. Her viser det seg at den forholdsvis faste fjæringen og dempingen ikke klarer å svelge ujevnhetene i samme grad som hos de to konkurrentene, så bilen holder ikke like god kontakt med underlaget og overfører mer av bevegelsene til karosseriet. BMW takler både store og små ujevnheter på en overbevisende måte, og bilen er meget stabil på veien. Du er også godt isolert fra hjulopphengenes slag. Den mykere fjæringen i Volvo S80 gir litt krengning i svingene. Bilen hiver på seg på dårlig vei, men hjulopphenget jobber tilnærmet lydløst.

Den fartsavhengige styreservoen i vår Volvo forvirret oss en smule. Funksjonen virket omvendt av hva som er logisk. Under landeveiskjøring var servovirkningen så kraftig at den bidro til dårlig styrerespons, mens styringen ble hard i sakte fart, slik som ved lukeparkering. Etter at vi påpekte dette for Volvoforhandleren som lånte oss bilen, ble bilen koblet til datadoktoren, og diagnoseprogrammet sa klart i fra om at styreservoen ikke var frisk. Vi lar derfor tvilen komme tiltalte til gode, og stryker tre av de fire spørsmålstegnene vi hadde satt i margen på testskjemaet på dette punktet.

Vanligvis ser vi ikke på bilenes gearskift som en faktor som påvirker kjøreegenskapene. I dette tilfellet, med tre automatkasser som oppfører seg svært så forskjellig, kommenterer vi det likevel her. Ikke fordi det påvirker bilens kjøreegenskaper, men fordi det i sterk grad påvirker kjørestilen. Ved «normal» kjøring oppfører Jaguars automatkasse seg helt uklanderlig. Den skifter mykt og behagelig både opp og ned. Ved mer aggressiv kjøring, slik som da vi under testen prøvde bilene på svingete og bakkete veier, er den ikke like behagelig. Den er nervøs, er svært rask til å velge et lavere gear, for så å sprette kjapt opp igjen i høyere gear. Kjøringen kan dermed bli masete, og den potensielle Jaguar-eier bør vurdere om hans kjørestil heller tilsier valg av manuell gearkasse, som koster det samme.

Gearkassen i BMW jobber meget mykt og behagelig selv når gasspedalen maner den til kjapp innsats. I Volvoen oppfører gearkassen seg nesten motsatt av Jaguarens. Den er treg til å skifte – virker nærmest sedat – med mindre du bruker kick-down. Da bidrar turboen til at bilen reagerer som om den var skutt ut av en kanon. Sannsynligvis vil kjøreegenskapene i S80 komme bedre til sin rett i kombinasjon med motorens kraftressurser hvis bilen er skodd med de spesifiserte 50-profildekkene.

Inntrykket fra landeveiskjøringen om at Jaguaren var tung å bremse, blir bekreftet av måleresultatene. Riktignok har den bare 1 meter lengre bremsestrekning enn BMW 528i fra 80 km/t, men 3 meter lengre enn Volvo S80 betyr en forskjell på 12 prosent. Det betyr en viktig sikkerhetsfaktor i Volvos favør.
Testvurdering kjøreegenskaper
BMW: 10. Volvo: 9. Jaguar: 8.

Ytelser og forbruk
Forbruket står gjerne i forhold til antall hestekrefter, men en turbolader kan «forstyrre» dette enkle faktum. Derfor fikk vi denne gang et litt annet fasitsvar, fordi den klart sterkeste motoren av de tre også er den eneste med turbo. Riktignok fikk vi «riktig» svar under selve testkjøringen, altså at vårt faktiske forbruk er høyest på Volvo S80, men typegodkjenningens tall, som er basert på fastlagte EUnormer og som er de offisielle tall for både forbruk og CO2-utslipp, plasserer Jaguaren som den tørsteste. BMW 528i – med sine «beskjedne» krefter – kan vise til det laveste forbruket av disse tre bilene.

At vårt testforbruk ligger forholdsvis høyt for alle tre bilene, skyldes to faktorer: Vi kjørte en krevende testløype med forholdsvis korte langtur-intervaller, og dessuten tillot testlaget seg å være «feige» i sommervarmen; klimaanlegget var aktivert store deler av kjøringen. For ordens skyld understreker vi at effekt-tyver som klimaanlegg og radio er slått av under våre akselerasjonsmålinger.

Disse målingene viser at S80 selvfølgelig er de to andre overlegen, både fra stillestående og ved akselerasjon under fart. Det skulle også bare mangle med så kraftig overtak både i krefter og bunndrag. Vi er likevel imponert over hva den tyske representanten kan vise til av akselerasjonsverdier i konkurranse med sine mer muskelsterke kolleger fra Storbritannia og Sverige. For første gang finner vi en V6-motor under panseret på en Jaguar, riktignok ikke deres egen, men en videreutvikling av Fords Duratec V6. BMW 528i er 100 kg lettere enn Jaguar S og det utnytter den til å vise at den er raskere enn Jaguaren både fra 40 til 100 km/t og fra 70 til 100 km/t. Fra stillestående er de to nesten jevnbyrdige, men med en målbar forskjell i Jaguarens favør.
Testvurdering ytelse & forbruk
Volvo: 10. BMW: 9. Jaguar: 8.

Priser og utstyr
Når det gjelder utstyr er det vanskelig å skille mellom de tre bilene. De byr ganske enkelt på utstyrsfest. Som det går frem av vår standard utstyrsoversikt i tabellen, er det bare på ett punkt det ikke er fullt samsvar mellom de tre bilene, nemlig at Jaguar har «bare» fire kollisjonsputer. Derimot har den oppvarmet frontrute og soltak inkludert i prisen. Soltaket på vår Volvo koster 9.900 kroner. Mye av det øvrige utstyret kunne like gjerne vært ramset opp under avsnittet «Komfort», og vi tar med et lite knippe fra den rikholdige menyen: Regnføler er standard i BMW 528i, koster 1.680 kroner i Jaguar S og leveres ikke i Volvoen. Måler for utetemperatur er standard i BMW og Volvo, og leveres ikke i Jaguaren. Oppvarmet skinnratt er BMW alene om av de tre. Som «erstatning» for manglende nedfellbar bakseterygg i BMW, er skipose integrert i baksetets midtarmlene.

Litt malurt må vi likevel helle i begeret. I BMW finner vi de samme puslete koppholderne bak som foran, og vi spår kort levetid for disse hvis man har unger i baksetet.

«Vår» Volvo har en liste over tilleggsutstyr som beløper seg til hele 101.000 kroner, slik at totalprisen kommer opp i 780.000 kroner. Dermed er S80 testens dyreste. Ekstrautstyret i Jaguar og BMW beløper seg til «beskjedne» 32.000 og 59.000 kroner, slik at sluttsummen for disse to er henholdsvis 767.000 og 657.000 kroner. Det integrerte telefonanlegget koster 13.000 i Volvo og 14.000 i Jaguar.

Den lavere prisen på BMW skyldes i hovedsak «innsparte» avgiftskroner på grunn av færre hestekrefter, men forskjellene i prestasjoner og utstyr er alt i alt så små at de ikke kan forsvare at Jaguar og Volvo i grunnversjon er henholdsvis 142.000 og 84.000 kroner dyrere.
Testvurdering pris & utstyr
BMW: 10. Jaguar: 9. Volvo: 9.

Vårt valg
Her har vi egentlig tre vinnere, men med ulike egenskaper og spesialiteter. Testlaget var skjønt enige om at valget ville blitt Jaguar SType hvis hjertet fikk bestemme. Bilen har karakter, sjarm og egenart – og en bil til nærmere 800.000 kroner bør være noe mer enn «bare» et transportmiddel. Dessuten tror vi at de færreste som legger så mye penger i en bil gjør det for å skjule seg bak en anonym fasade. Når fornuften også skal være med å bestemme, kommer Volvo og BMW på banen. De som vil ha god plass må velge Volvoen. S80 hadde også kommet langt billigere ut med en to-liter med høytrykkturbo under panseret. Når det gjelder kjøreegenskaper, rekker ikke verken Jaguar S-Type eller Volvo S80 helt opp til BMWs nivå. Med sine «beskjedne» motorressurser hevder 528i seg også overraskende bra mot de to muskelbuntene. Hvis vi derfor til syvende og sist lar begrepet «mest bil for pengene» avgjøre vårt valg, gir svaret seg selv: BMW 528i.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: