[]
[] [firmabil.no] []

Ford Focus – Opel Astra – Volkswagen Bora


Kjell Magne Aalbergsjø



BILTEST: I kompaktklassen er det de som vil ha en snev av luksus bilprodusentene henvender seg til med sine sedanmodeller. Likevel er det stor forskjell i måten Ford, Opel og Volkswagen frir til sine kunder, noe denne testen av Focus, Astra og Bora avslører.

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Våre testbiler er forskjellige, ikke bare i design, men også i utstyrsnivå, størrelse og grunnkonsept. Astra er drøyt ti cm kortere enn sine to konkurrenter, men har 1,8-liters motor. Bora med sin 1,6-liter frir til dem som gjerne vil ha storbilfølelsen og bilen er ikke bare den tyngste, den føles også tyngst. Focus er lettvekteren, 71 kg lettere enn Bora og 49 kg lettere enn Astra, og som du vil se bærer den preg av det.

Focus sedan kommer bare i en utgave med 1,6 liters motor og utstyrsnivå Ghia. Astra sedan kan leveres 1,4- og 1,6-liters motorer med utstyrsnivå Club, men vil du ha høyeste utstyrsnivå, må du ta 1,8-literen. Bora leveres i flere utstyrsnivåer med vår testbils Highline som høyeste. Du kan velge mellom motorer med 1,6, 1,8, 2,0 og 2,3 liter sylindervolum.

Plass
De kompakte sedanene viser virkelig god plassutnyttelse når det gjelder bagasjerom. Selv om det er 45 liter i forskjell mellom største (Astra) og minste (Bora), har de tre testbilene meget god plass til bagasjen. Nedfellbar bakseterygg er standard i alle, og Astra har dessuten skiluke bak baksetets midtarmlene. Alle har delt baksete og mulighet til å vippe frem sitteputen, noe som gir mulighet til å ta med lange gjenstander samtidig som en eller to passasjerer får plass i baksetet.

Boras baksete er utformet som en toseter, og gir bedre sidestøtte enn både Astras og Focus´ baksete. Det er enklere å plassere barneseter i Astra og Focus. Har du slike behov i Bora, bør du kanskje vurdere et lavere utstyrsnivå med et annet baksete. Heller ikke Astra og Focus har treseters bakseter. Er det voksne du skal ha med i baksetet, er to akkurat passe.

Astra har det laveste setet, men samtidig også best benplass og takhøyde og føles derfor mest rommelig. Den er dessuten takket være den store døråpningen den enkleste å komme inn og ut av. I Focus og Bora sitter du høyt og benplass er ikke mangelvare, men takhøyden er knapp. Benplassen målt med forsetet i bakerste posisjon gir ikke alltid et riktig bilde av plassforholdene. Måler vi derimot avstanden mellom for- og baksete med samme person ved rattet, finner vi at Astra har 74,5 cm benplass, Focus 70,5 og Bora 69,5 cm.

Foran er maksimal benplass omtrent identisk i de tre. Men når du har justert førersetet slik at du har riktig avstand til pedalene, er det Focus som har best plass. I hverken Astra og Bora er det plass nok til å strekke ut venstrebenet like mye som høyrebenet, og det er lett for at en sitter skjevt.
Testvurdering plass:
Astra: 10. Focus 9. Bora: 8.

Førerplassen
Dystert er beskrivende for både Astras og Boras førermiljø, og det skyldes i stor grad fargevalget. Linjene er dessuten enkle og både Opel og Volkswagen har valgt konservative design. I Bora bidrar trepaneler på midtkonsoll og dører til å løfte inntrykket noe, og her har de lykkes bedre enn i Astra hvor innslaget av tre effektivt dempes av blant annet «billige» brytere.

Focus skiller seg klart fra de to konkurrentene når det gjelder utformingen av førerplassen. Lyse farger og et dashbord som er trukket lengre fra sjåføren gir vesentlig bedre romfølelse. Enkelte i testlaget klaget litt ved teststart over for mange brytere, men når de ble vant til Focusen, fungerte førerplassen bra på det området.

Både Bora og Astra har gode kjørestillinger hvor forholdet mellom ratt, sete og pedaler fungerer svært godt. Bare det at det er lite plass til venstrebenet drar ned inntrykket. I Focus, som i likhet med de to konkurrentene også har høyderegulering av førersetet og fireveis regulering av rattet, stemmer likevel ikke kjørestillingen like godt. Og i forhold til den femdørs Focus vi testet i vinter, er forskjellen påfallende stor og skyldes etter hva vi kan forstå utelukkende et annet førersete.

Focus´ sete har høyderegulering som bare løfter bakkant av sitteputen. Lårstøtten er svak når setet er i laveste posisjon og blir den enda dårligere når sitteputen heves. Vi noterte ellers svak sidestøtte til både
lår og rygg.

Bora har det beste førersetet. Det gir god sidestøtte til lår og rygg, og gir også bedre støtte under lårene. Astrasetet gir også god sittekomfort med sidestøtte og støtte under lårene, men på svingete vei blir det merkbart at sidestøtten til den øverste delen av ryggen er svak.

Et område som kanskje fortjener et par setninger, er sikt. Bora har som de andre Volkswagen-modellene i denne klassen minispeil på høyre side og dårligere sikt til høyre enn sine konkurrenter. Men klart dårligst sikt bakover har Focus. Denne hekken er ekstremt høy, og trange lukeparkeringer trenger litt øvelse. Med barn i nærheten er ekstra varsomhet ved rygging på sin plass.
Testvurdering førerplass:
Bora: 10. Astra: 9. Focus: 7.

Komfort
Tre biler og tre ulike karakterer når det gjelder komfort er ikke uvanlig, men når det er snakk om biler fra Ford, Opel og Volkswagen, er vi ikke vant til at det er så store forskjeller.

Bora har den klart mest sportslige karakteren av de tre, noe som også understrekes av fabrikkens valg av dekkutrustning. 205/55ZR16 er ikke akkurat egent til å gi god fjæringskomfort. Bora henger da heller ikke helt med når det gjelder å takle små ujevnheter. Du merker også vibrasjoner fra veien bedre enn i de to konkurrentene. Store ujevnheter takler den derimot kontant og komfortabelt.

Astra har den kraftigste motoren og det hadde ikke vært noen overraskelse hvis den hadde hatt det mest sportslige fjærings- og demperoppsettet. Det har den ikke, og er faktisk den mest duvende av de tre konkurrentene over store ujevnheter og flyter bedre over disse enn både Bora og Focus. Den takler de små og skarpe ujevnhetene noe mykere enn Bora, men det slår og slamrer mer fra hjulopphengene. Den føles derfor ikke like robust som Bora.

Focus har relativt fast fjæring og demping, men Ford har lykkes meget godt når det gjelder isolasjon mot vibrasjoner. Focus takler også de små og skarpe ujevnhetene godt. Den har riktignok ikke samme flyten over de store ujevnhetene som Astra, men totalt sett er likevel fjæringskomforten bedre enn i de to konkurrentene.

Hjulstøy er, om ikke et problem, så i hvert fall et fenomen du ikke kommer utenom i disse bilene. Støymålingene viser overraskende små forskjeller, og gir faktisk ikke et riktig bilde av hvordan støyen oppleves. I Astra og Bora er det et sammensatt støybilde med støy fra motor, vind og hjul som gjør at det hele tiden er mer støy i disse to enn i Focus.

I Forden er det vindstøyen og et begrenset frekvensområde med hjulstøy som høres. Mens både Astra og Bora har en tendens til det vi kaller booming, er det ikke tilfelle for Focus. Den har en mer direkte støy som for de fleste ikke oppleves som like trettende over lang tid. Focus har et støynivå som av de fleste oppleves som mer behagelig, men dens støynivå varierer mer, avhengig av hvor grov asfalt du kjører på.

Mens Opel har utstyrt Astra med dekk med hastighetsmerking H, har Focus dekk med V-merking, mens Bora har dekk med Zmerking. Det er derfor en mulighet for at en kan redusere innslaget av hjulstøy i både Focus og Bora ved å bytte til dekk med hastighetsmerking T. I importørens utstyrsoversikt står Focus oppført med 185/65HR14 som standard dekkutrustning, noe som ganske sikkert vil påvirke støynivået positivt i forhold til dekkene på vår testbil.
Testvurdering komfort:
Focus: 10. Astra: 9. Bora: 9.

Kjøreegenskaper
Astra føles kvikkstyrt og letthåndterlig, noe som understrekes av en kvikk og villig motor. Den understyrer litt, men er lett å kontrollere og stabiliteten er god også i svinger med ujevnheter.

Setter du deg over i Bora merker du at Astraen slett ikke er så kvikk og letthåndterlig som den kunne oppleves. Bora har bedre styrerespons og styrefølelse, den har lettere styring og i S-svinger flyter den gjennom og føles som klart mer sportslig enn Astra. Du kan gå på noe hardere i svingene før det begynner å understyre, og den presise styringen gjør at du kan utnytte veigrepet fullt ut. 205/55ZR16-dekk gir bedre veigrep enn Astraens 195/60HR15.

Det første du legger merke til når du kommer fra Boraen over i Focus, er at Forden føles mye lettere. Styreresponsen er bedre og bilen svarer kvikkere på rattbevegelser. Du har vesentlig bedre kontakt med veien enn i både Bora og Astra. Likevel har ikke Focus sportslig karakter, den har bare et bedre understell og takler svingene bedre. Det gjør at Astra og Bora føles litt gubbete når du virkelig begynner å kjøre svinger.

God bremsefølelse har den også, og tatt i betraktning at den har smalere dekk enn Bora, er det ikke noe å si på en meter lengre bremsestrekning. Også de to konkurrentene har bremser som er lette å kontrollere, men ettersom de har forskjellig karakter, trenger en litt tilvenning når en forflytter seg mellom disse bilene. Men uansett hvor hard du er mot bremsepedalen, skal du regne med tre meter lengre bremsestrekning med Astra enn med Focus.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Focus: 10. Bora: 9. Astra: 7.

Ytelser & forbruk
Med en 1,8-liter under panseret, har Astra en klar fordel når det gjelder ytelser. Den har da også betydelig bedre trekkraft. I våre bakketester hadde den ekstra krefter på lur i både fjerde- og femtegearsbakken. Under akselerasjon til 80 km/t er den et sekund raskere enn de to konkurrentene med 1,6-liters motorer, og ved akselerasjon fra 70 til 100 km/t er det rene utklassingen.

Focus og Bora med sine 1,6-litere med 100 hk henger ikke helt med, men Bora er nærmest, mye takket være en kortere utveksling som gjør at den har mer å rutte med, spesielt i fjerde- og femtegear. I våre bakketester holdt den farten i både fjerde- og femtegear, mens Focus måtte gi tapt i bakkene.

Focus´ lange utveksling gjør at den har lavt bensinforbruk ved jevn kjøring på ikke alt for bakkete veier. Men straks det blir litt bakker, må du oftere ned i fjerde- og tredjegear enn i de Bora. Dermed øker forbruket noe mer under slike forhold enn det gjør i de to konkurrentene som er sterkere i femte- og fjerdegear.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Astra: 10. Bora 8. Focus: 8.

Pris & utstyr
Focus stiller sterkt når vi ser på pris. 217.900 kroner gir mye bil for pengene sammenlignet med Astras 239.300 og Boras 241.140. Fords Ghia-pakke er langt fra så omfattende som en kanskje hadde forventet. Klimaanlegg, antispinnregulering, lettmetallfelger (6.500), kjørekomputer (1.500) og radio/CDspiller (4.500) er ekstrautstyr. Det samme gjelder også hodestøtte på midtplassen bak. Den leveres i kombinasjon med kurve/tåkelys (?) i en sikkerhetspakke til 2.000 kroner. En Focus med dette utstyret vil derfor koste 241.900 kroner, det samme som vår Astra og Bora.

Astra Elegance skiller seg fra Club-modellene ved at den har fireveis regulering av rattet, noe som er verdt mye alene. Også elektriske vindusheiser foran og bak, klimaanlegg, antispinnregulering, lettmetallfelger, radio/CDspiller, kjørekomputer og tre hodestøtter på baksetet er standard og gjør Astra til en velutstyrt bil i forhold til Focus.

Bora Highline har også et høyt utstyrsnivå med blant annet lettmetallfelger, klimaanlegg, kjørekomputer, regnføler som starter vindusviskerne automatisk og elektriske vindusheiser som standard. Men den har bare topunktsbelte på midtplassen i baksetet. Radio inngår heller ikke i utstyrspakken.

De tre stiller dermed nokså likt når det gjelder både priser og utstyr, og garantiene er også like dårligere for de tre – de har bare 1 års nybilgaranti, men hele 12 års garanti mot gjennomrusting.
Vurdering pris & utstyr:
Astra: 10. Focus: 10. Bora: 10.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: