[]
[] [firmabil.no] []

Opel Vectra 1.8 GL mot Opel Astra 1.8 Elegance


Kjell Magne Aalbergsjø



BILTEST: Designmessig er Astra og Vectra så like at det kan være vanskelig å si hvem som er hvem når du ser dem forfra. Men det er også andre likhetstrekk mellom de to.

Først publisert i BIL 6 - 1999.

Vectra er langt fra å regne blant de store mellomklassebilene. Den er riktignok 24,3 cm lengre enn Astra sedan, men sammenlignet med for eksempel Focus og Bora, er det bare 13 cm som skiller.

Plass
Med 24,5 cm større karosserilengde bør det være bedre plass i Vectra. Men en skal ikke ha for store forventninger, heller. Akselavstanden er bare 3 cm lengre enn Astras. Vectra føles ikke umiddelbart som en rommelig bil, men ser vi på målene, taler de sitt tydelige språk. Har du behov for god benplass, er Vectra absolutt i en klasse for seg. 120,5 cm benplass foran er hele 8 cm mer enn i Astra og er imponerende også sammenlignet med Mondeo og Passat.

Plassen i baksetet er derimot ikke bedre enn i Astra. Benplass og takhøyde er nemlig identisk for de to søskenene. Bare når det gjelder kupébredde viser Vectra sin størrelse med hele 8 cm større bredde. Det gjør at tre voksne har det rimelig behagelig i Vectras baksete også på langtur.

I bagasjeavdelingen er det ikke store forskjellen selv om de 500 liter i volum er oppnådd på litt forskjellig måte. Astra har det korteste og bredeste bagasjerommet og minst høyde i baklukeåpningen.
Testvurdering plass:
Vectra: 10. Astra: 9.

Førerplassen
Vectras førerplass virker rommeligere enn Astras. Det skyldes både utformingen av dashbordet, men også bruken av farger og det faktum at det faktisk er bedre plass. Blant annet sitter en bedre takket være bedre plass til venstrebenet. Kjørestillingen er ikke like enkel å tilpasse som i Astra, blant annet fordi Vectras tiltratt ikke har trinnløs høyderegulering og det kan heller ikke flyttes horisontalt.

Det er ikke vanskelig å se at det er slektskap mellom disse bilene. Likevel har Opel greid å gi Vectra-interiøret merkbart bedre finish. Sammen med bedre benplass kvalifiserer det til et lite overtak over Astra.
Testvurdering førerplass:
Vectra: 10. Astra: 9.

Komfort
Vectra har litt bedre fjæringskomfort over de mindre ujevnhetene enn Astra, men forskjellen er liten. Over de store ujevnhetene er Vectra fastere og duver ikke like mye som Astra.

Når det gjelder støy, har derimot Vectra et mer merkbart overtak. Blant annet er lydisoleringen mot hjulopphengene bedre, og bilen gir av den grunn et vesentlig mer påkostet inntrykk enn lillebror. Også støyen fra hjulene er mindre, og Vectra oppleves totalt sett som mer komfortabel enn Astra, selv om den har litt fastere fjæring og demping.
Testvurdering komfort:
Vectra: 10. Astra: 8.

Kjøreegenskaper
Den fastere fjæringen og dempingen gjør at Vectra har et litt overtak på Astra når det gjelder kjøreegenskaper. Styreresponsen er et hakk bedre. Når den presses i sving, tåler Vectra mer før understyringen gjør seg gjeldende. På grunn av den fastere dempingen er også stabiliteten i svinger med store ujevnheter litt bedre.

Vi noterer også at Vectras bremser har bedre bitt og gir et par meter kortere bremselengde enn Astra. Når det gjelder bremsefølelse og styrefølelse, er det ikke store forskjellen mellom de to.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Vectra: 10. Astra: 8.

Ytelser & forbruk
Med samme motor, men 133 kg mer å flytt, hadde vi ventet at det skulle være større forskjell mellom de to Opel-modellene. Under akselerasjon fra stillestående og i øvelser hvor toppen av turtallsregisteret brukes, er det overraskende liten forskjell mellom de to. Først når vi får inn fjerde- og femtegear er Astra så mye kvikkere at det kan merkes, men selv da er forskjellen liten.

Når det heller ikke er store forskjellen i bensinforbruk mellom de to, er ikke prestasjoner og forbruk noen avgjørende faktor i valget mellom disse to.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Astra: 10. Vectra: 10.

Pris & utstyr
Med nesten 5.000 kroner lavere pris, er det ikke unaturlig at det er litt forskjell når det gjelder utstyr. Blant detaljene som skiller de to er klimaanlegg, lettmetallfelger, vindusheiser på bakdørene, kjørekomputer og antispinnregulering. Vil du ha en Vectra med noe mer utstyr, snakker vi om en CD. Da øker prisen til 262.000 kroner. Du får da trepaneler på dashbordet, antispinnregulering, klimaanlegg og kjørekomputer pluss et oppgradert interiør.

Du får mer utstyr for pengene i Astra Elegance enn i Vectra, men nøyer du deg med klimaanlegg som tilleggsutstyr, er fortsatt også Vectra et rimelig alternativ.
Vurdering pris & utstyr:
Astra: 10. Vectra: 9.

Vårt valg
I kampen mellom disse to er det Vectra som vinner. Den har riktignok mindre å fare med når det gjelder utstyr, men kompletterer du GL-utstyret med klimaanlegg, har du et fornuftig utstyrsnivå. En rommeligere førerplass og baksete, samt et mer forseggjort interiør, teller også. Vectra gir ganske enkelt inntrykk av å være en mer solid og påkostet bil enn Astra og byr også på bedre komfort.

LES VIDERE:
- Priser og tekniske data


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: