Mazda 626 2.0 GLX – Nissan Primera 2.0 Touring – Subaru Legacy 2.0 GL
BILTEST: Subaru satser 100% på firehjulsdrift, og Legacy har fått overraskende liten konkurranse. De fleste konkurrentene, her representert av Mazda 626 og Nissan Primera, holder seg nemlig til forhjulsdrift. Først publisert i BIL 5 - 1999. Få hadde vel trodd at markedet for firehjulsdrevne mellomklassebiler skulle bli så magert at bare tre aktører satser på det. I dag er det bare Subaru, Audi og Volkswagen som tilbyr mellomklassebiler med firehjulsdrift når vi ser bort fra de mer terrengorienterte utgavene, da. Vi har kjørt den nye Legacy stasjonsvognen mot to av de japanske stasjonsvognene det er naturlig å sammenligne den med. Firehjulsdriftens fortreffelighet når det gjelder fremkommelighet er det ingen tvil om. Legacys styrke på det området er det ingen grunn til å så noen som helst tvil om. Vi ville finne ut om Legacy også holder mål hvis vi ser bort fra firehjulsdriften. Det er ikke lett å se at den nye Subaru Legacy er en helt ny bil. Men det er den, fra innerst til ytterst. Også motoren, den velkjente boxeren, har fått endringer og er et positivt bekjentskap. Mazda 626 er en gammel bekjent og byr ikke på nyheter eller overraskelser og stiller med klassens mest fleksible interiør. Primera kommer snart i ny drakt og vår testbil er en kampanjemodell med tilnavnet Touring – en 2.0 SLX med mindre endringer når det gjelder utstyrsspesifikasjoner. Plass Primera og Legacy har merkbart mindre benplass enn 626 både i for- og baksete. Ettersom de to også har lavere bakseter, trenger baksetepassasjerene noe mer benplass for å få samme sittekomfort som i 626. Primera har noe mindre takhøyde foran enn de to konkurrentene, men 99 cm er likevel rikelig. 96 og 96,5 cm takhøyde i baksetet er også klart godkjent. Mens to storvokste har rikelig kupébredde foran, vil tre voksne oppleve disse baksetene som intime. 135 og 135,5 cm bredde er ikke nok for tre voksne hvis de har ønske om å sitte komfortabelt på langtur. To voksne sitter derimot behagelig, og alle de tre baksetene har en utforming som gjør det enkelt å få plass til barneseter. De fleste som kjøper stasjonsvogn er opptatt av bagasjeavdelingens muligheter. Er baksetet allerede opptatt, har 626 og Legacy størst kapasitet, først og fremst ved at de har et høyere bagasjerom. I 626 er det hele 53 cm fra gulvet og opp til seteryggens kant, mens det i Legacy og Primera er bare 44,5 og 42 cm. Har du montert rullegardinen over bagasjerommet, er høyden under den 40,5 cm i 626 og bare 31,5 cm i Primera. Også lukeåpningen er lavest i Primera, faktisk hele 10 cm lavere enn i 626. De tre testbilene har ulike bakseteløsninger. Primera har den enkleste med delt seterygg som kan legges ned oppå sitteputen. Du får dermed et 167 cm langt gulv og det er mulig å disponere plassen helt frem til forseteryggene. Legacy har delt bakseterygg, men hel sittepute. Legger du ned den ene delen av seteryggen, får du ikke flatt gulv, noe du får hvis du vipper frem sitteputen. En delt sittepute hadde vært på sin plass i en bil i denne klassen. 626 har den mest påkostede seteløsningen. Baksetet er delt på midten og du kan vippe frem bare seteryggen, vippe frem både sittepute og seterygg, ta ut sitteputene og lene seteryggen bakover. Hele baksetet kan dessuten skyves ca 16 cm forover. Er du innstilt på å knipe litt på benplassen for dem i baksetet, kan du på den måten øke bagasjekapasiteten. Skal du frakte ekstra lange gjenstander, kan også ryggen på høyre forsete legges forover. Førerplassen Alle de tre testbilene har førerplasser som er lett å tilpasse sjåføren. Separat høyderegulering av for- og bakkant av sitteputen og høyderegulering av rattet kombinert med god plass og støtte til venstrefoten, sørger for at de fleste vil finne en god kjørestilling. Legacy og Primera har likevel et lite overtak når det gjelder sittekomfort, først og fremst på grunn av at de har bedre sidestøtte til ryggen enn 626. Felles for de tre er at de har seter med svak korsryggstøtte, og Legacys regulerbare korsryggstøtte er bare til litt hjelp. Primeras førerplass er mer intim enn de to andre. På grunn av at dashbordet er trukket nærmere sjåføren, virker den litt trangere. Blant utstyret vi savner er elektrisk regulering av sidespeilene og utetemperaturmåler, utstyr som er standard i Legacy og 626. Det skinntrukne rattet setter vi derimot pris på. 626s førerplass virker litt dyster og dashbordet virker litt gammelmodig når det gjelder både design og utforming av brytere og knapper, uten at det er noe å sette fingeren på når det gjelder funksjon. Her er det masse smårom, noe vi savner i Primera. Skulle vi gjøre endringer, måttet det første være å skru av armlenet på førersetet. Det er i veien ved gearskift. Legacys førermiljø evner heller ikke å sette følelsene i sving. Det fungerer godt og skiller seg bare ut ved at det har en ekstra spak mellom setene. Den brukes til å veksle mellom høy- og lavgear. Komfort Fjæringskomforten kan derimot være med på å avgjøre valget mellom de tre, og her snakker vi virkelig om store forskjeller. Legacy har vært kjent for relativt myk fjæring og på god vei takler den småhumper og grov asfalt best. Den har likevel ikke den myke og duvende fjæringen over store ujevnheter og følger veien mer enn de fleste europeiske konkurrentene. På dårlig vei, med telehiv og mellomstore humper, har fjæringen en tendens til å slå gjennom og gi støt som kjennes helt opp i førersetet. Den fjæringen som på god veistandard er mykest, er dårligst egnet på dårlig vei med telehiv. Mazda har ikke forsøkt å gjemme 626s faste fjæringskarakteristikk. Dette er fast for alle pengene. Du kjenner vibrasjoner på grov asfalt forholdsvis godt, og småruglete vei og asfaltkanter merkes også godt. På vei med telehiv gir hjulopphengene en følelse av robusthet som vi ikke finner i de to konkurrentene, men samtidig er dette så fast at vår baksetepassasjer begynte å mumle om at han burde hatt nyrebelte. Uten last har ikke 626 noe å stille opp med når det gjelder fjæringskomfort, men den faste fjæringen gjør at den fortsatt er komfortabel også når lastekapasiteten utnyttes, noe som også den automatisk nivåreguleringen bidrar til. Primera stasjonsvogn er sportslig i karakteren. Den har da fått fjærings- og demperoppsett fra sedanens SRi-utgave. Målet med dette har ikke først og fremst vært å gi stasjonsvognen sportslige kjøreegenskaper, men å gjøre den bedre egnet til å takle tung last. I likhet med 626 føles Primeras fjæringskomfort som fastere enn nødvendig. Det er spesielt de små og skarpe ujevnhetene den har problemer med. De store ujevnhetene takler den vesentlig fastere enn Legacy, men behageligere enn 626. Du hører derimot slagene i hjulopphengene bedre enn i 626, men merker mindre til dem i form av slag og vibrasjoner i bilen. Hjulstøy er et problem i Primera og spesielt i 626. Støynivået fra hjulene var så høyt at vi sporenstreks kontrollerte lufttrykket for å sjekke at det ikke var for mye luft. I Primera brummer motoren litt på lave turtall. I 626 blir hjulstøyen akkompagnert av motor- og vindstøy. På området støy kommer Legacy gledelig godt ut. Boxermotoren gir vesentlig mindre vibrasjoner og har også mindre mekanisk støy enn de to konkurrentenes rekkefirere. Den går derfor stillere over hele turtallsregisteret. Hjulstøyen er heller ikke like påtrengende, selv om den også er hørbar på grov asfalt. Kjøreegenskaper Ved normal kjøring føles Legacy slett ikke ille. Det er først når du begynner å presse den litt at den viser sitt sanne ansikt. En unnamanøver avslører at den myke fjæringen gir dårligere stabilitet i en slik kritisk manøver enn de to konkurrentene. På våt asfalt skal en dessuten være litt forsiktig med å gå for hardt på gassen ut av hårnålsvinger. To-literen er ikke noe råskinn, men den har fraspark nok til at bakhjulene kan rive seg løs. Du kan derfor oppleve at den understyrer inn i en sving og overstyrer ut, et fenomen vi også konstaterte i vår test av forrige Legacy på vinterføre og som delvis skyldes 50/50-fordelingen av drivkraften mellom for- og bakhjul. 626 er vesentlig mer konsekvent. Den understyrer ikke så lett som Legacy og har merkbart bedre styrerespons. Unnamanøveren takler den med overbevisning. Likevel når den ikke opp på nivå med Primera. I svinger hvor vi i Legacy og 626 opplevde understyring, kunne vi legge på noen km/t og bare ratte avslappet gjennom med Primera uten å oppleve antydning til understyring og med vesentlig lettere rattbevegelser. Både Legacy og 626 har tyngre styring med kraftig selvoppretting og sentrering rundt midtstilling. Mens du i Primera styrer gjennom S-svinger med jevne og lette rattbevegelser, må du jobbe vesentlig mer i de to andre. Primera henger ikke helt med 626 i unnamanøveren, men dens mer presise styring gjør den enklere å håndtere. Legacy har de behageligste og lettest doserbare bremsene. De tar mykere enn 626s og Primeras bremser og er lettere å dosere ved kraftig oppbremsing. Primeras og 626s bremser tar i kraftigere helt fra start av og krever en mer finfølende høyrefot, men under normale forhold er også de enkle å bruke. Alle bilene har ABS-bremser. Ytelser & forbruk På landeveien oppleves Legacy og Primera som de mest akselerasjonsvillige. De svarer begge godt ved gasspådrag. Ikke slik at de blir skjøvet inne i bakseteryggen, men det er mulig å foreta forbikjøringer i femtegear. Det er ikke 626 spesielt villig til, den vil helst at du finner tredjegearet og først når turtelleren passerer 4.500 o/min er det skikkelig krutt i frasparket. Legacy og Primeras motorer er mer akselerasjonsvillige over hele turtallsregisteret. I vår bakketest viste Legacy seg som sterkest både i fjerde- og femtegear, noe som blant annet skyldes at den har noe kortere utveksling, blant annet for å kompensere for firehjulsdriftens ekstra vekt og friksjon. Primera henger betydelig etter når det gjelder ren trekkraft og trenger mer bruk av gearspaken i bakkene. 626 holder heller ikke følge med Legacy, men har bedre trekkraft. Her blir det opp til hver enkelt å vurdere hva mann foretrekker, Legacys og 626s svake akselerasjon og god trekkraft, eller Primeras gode respons men svake trekkraft. Når det gjelder bensinforbruk er det lite som skiller 626 og Primera. Legacys høyere vekt og firehjulsdrift straffer seg derimot. Snittforbruket ligger hele 17% over Primeras. Priser og utstyr Primera 2.0 Touring er en kampanjemodell med utgangspunkt i en 2.0 SLX. Den har for eksempel aluminiumfelger, krom dørhåndtak, skinnratt og nett mellom bagasjerom og kupé som standard, men mangler elektriske justering av sidespeilene og har elektriske vindusheiser bare på fordørene. SLXens utetemperaturmåler glimrer også med sitt fravær. Primera er den eneste som har lyktepussere, og som i Legacy er klimaanlegg standard. Legacy er den eneste av de tre som ikke har sidekollisjonsputer, og vi noterer også at heller ikke Subaru har kostet på lyktespylere/pussere. Derimot har den cruisekontroll og klimaanlegg som standard, samt oppvarmede sidespeil og hill-holderen. Hill-holder fungerer slik; tråkk inn clutchen og brems. Så lenge du nå holder clutchen inne, vil hill-holderen sørge for at bremsene er aktivert selv om du slipper bremsepedalen. Enklere er det ikke mulig å gjøre det og bakkestartene går lekende lett. I kombinasjon med permanent firehjulsdrift sørger dette for ypperlig fremkommelighet og bakkestarter på vinterføre. Skal du ha noen grunn for å kjøpe Legacy, må det være firehjulsdriften. En prisforskjell fra Primera på nesten 40.000 kroner er mye, men Legacy finnes også i en LX-utgave med noen færre høyttalere, uten klimaanlegg, cruisekontroll, oppvarmede sidespeil og høyderegulering av førersetet og med en prislapp pålydende 299.900 kroner. LES VIDERE: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |