Daewoo Lanos og Nubira møter Toyota Corolla
BILTEST: De er billige og de er rommelige, men etter å ha kjørt Lanos og Nubira mot Toyota Corolla, er vi likevel ikke så skråsikre på at du får så mye bil for pengene som det i første omgang ser ut som. Først publisert i BIL 3 - 1998. Nubira og Lanos gir et tvers gjennom billig inntrykk. At tyske ingeniører har vært involvert i utviklingsarbeidet, er på ingen måte åpenbart. Det virker i stedet som om utviklingsavdelingen har hatt det usedvanlig travelt. De tekniske løsningene er der, men på enkelte områder er sparekniven brukt litt vel hardt. Når en bilprodusent lanserer to biler så tett som Lanos og Nubira, skulle en tro at det var mulig å bruke et tett komponentsamarbeide. Det er derfor overraskende å se hvor forskjellige disse to bilene er, ikke bare i utvendig design, også innvendig er det til dels store ulikheter. Daewoo vil naturlig nok unngå innbyrdes konkurranse mellom Lanos og Nubira, og med så forskjellig design og plassutnyttelse, er det neppe mange kunder som er i tvil om hvilken av disse to som passer dem best. Felles for dem er at de i forhold til prisen kan by på meget god plass. Selv sammenlignet med femdørs Corolla, står de to Daewoo-modellene sterkt på dette området. Plass Nubira er vinneren når det gjelder plass og når det gjelder kupéplass distanserer den Lanos og Corolla med god margin. Den har et rommelig baksete med svært god benplass og god takhøyde. Kupébredden er derimot litt mindre enn i lillebror, men utformingen av baksetet gjør at bredden ikke oppleves som mindre. Corolla er overraskende trang sammenlignet med de to koreanerne. Den har både mindre benplass, mindre takhøyde og mindre kupébredde. Foran er de tre nokså like. Med førersetet i bakerste posisjon er det bare 1 cm som skiller Nubira som har best plass og Corolla som har minst. Det er tydelig at Toyota har valgt å prioritere et rommelig bagasjerom fremfor god plass i baksetet. Med 372 liter bagasjevolum byr den på vesentlig mer plass til bagasjen enn de to konkurrentene, og det er først og fremst god lengde i bagasjerommet som gir plass. Delt nedfellbar bakseterygg er standard, men har du for vane å ha forsetene langt bak, må du finne deg i å gi bort litt plass for å få rom til å legge ned bakseteryggen. Sitteputen kan også vippes frem, men velger du å bruke den løsningen, okkuperes hele baksetet. Sitteputen er nemlig ikke delt. Ikke uventet er det Lanos som har minst bagasjerom. Her har du også mulighet til å legge ned den delte bakseteryggen. Nubira har rommelig bagasjerom, men det er noe kortere enn i Corolla, og delt bakseterygg er standard. Både Lanos og Nubira har meget høy nyttelast, henholdsvis 499 og 501 kg, mens du i Corolla får nøye deg med 440 kg. Corolla har innvendig håndtak i bakluken, en detalj Daewoo-modellene mangler. Førerplassen Førerplassene fungerer likevel svært så bra, og først og fremst sitter du ganske godt. Høyderegulering av rattet er standard i både Lanos og Nubira, mens du i Nubira i tillegg kan regulere sitteputens høyde i bakkant og på den måten justere lårstøtten. Begge bilene har førerseter med akseptabel sidestøtte til lår og rygg, mens korsryggstøtten med fordel kan forsterkes. Mens Lanos har rattjustering av seteryggen, har Nubira hendeljustering og ikke samme justeringsfrihet som i lillebror. Nubira har en meget rommelig førerplass med mulighet til å strekke ut venstrebenet og skikkelig støtte til venstrefoten. Lanos er noe trangere. Det merkes først og fremst ved at en ikke får strukket ut venstrebenet skikkelig. Alle de viktigste betjeningsfunksjonene finner du lett, og de er enkle å bruke i begge Daewoo-modellene med ett unntak, men det skyldes mer varmeapparatets konstruksjon enn betjeningen; så lenge du kjører på full varme gir varmeapparatet god fordeling av varmluften mellom fotrom og defroster/friskluftdyser. Men straks du går ned på temperaturen blir det litt for varmt til bena, samtidig som temperaturen på frontruten blir for lav og det iser. Løsningen ble å kjøre med defroster og forsyne fotrommet med varm luft i kortere perioder. I forhold til de to koreanerne er Corollas førerplass et skikkelig løft når det gjelder fargevalg, men først og fremst i materialvalg. Førerplassen Komfort Det virker imidlertid ikke som om koreanerne har lagt spesielt vekt på verken støydemping eller fjæringskomfort. Lanos gir et skikkelig rampete inntrykk på dårlig vei med kjettingslitt snødekke. Det skrangler og slår i hjulopphengene, samtidig som den slipper inn så mye støy fra snøsprut at man automatisk kjenner etter om alle dørene er igjen. Støynivået fra motor samt romlestøy fra hjulene er også langt over det en forventer i denne klassen. Og litt uvant er det at det kommer så mye støy fra forhjulene. Mens de små ujevnhetene takles dårlig, tar den derimot de store ujevnhetene stabilt og behagelig. Fjæring og demping er dessuten så fast at Lanos tåler å lastes tungt uten at det går utover komforten. Når du kommer fra Lanos til Nubira er det først og fremst støynivået du reagerer på. Støynivået er ikke høyere, men du verden så mye skarpe lydbildet er, spesielt på litt grovt underlag. Her kan du glemme å lytte til nyhetene når du kjører på kjettingslitt snø. Støyen fra hjulene kommer her mer bakfra, og Nubira har noe bedre demping mot direkte støy og du hører ikke stein- og sølesprut like godt som i Lanos. Nubira har også forholdsvis fast fjæringskarakteristikk og på kjettingslitt snødekke kjenner du vibrasjoner og slag godt. Skranglingen og slagene i hjulopphengene høres ikke like godt som i Lanos, men i forhold til Corolla oppleves Nubira som bråkete. Kjøreegenskaper Nubira har drøyt ti cm lengre akselavstand enn Corolla, noe som ikke påvirker komforten, men som påvirker kjøreegenskapene litt til dens fordel. Blant annet tåler den bedre at du går av gassen midtsvings uten at det slipper bak. Dette oppveies i stor grad av at Nubira føles mer urolig på veien. Når den først slipper, er den kjappere i bevegelsene og det er bare kvikk styring som redder den. Den er derfor mer krevende å kjøre på glatt vei. Lanos er også krevende på glatta og krever en mer aktiv sjåfør enn Corolla. Men en aktiv sjåfør vil også kunne utnytte bilen meget effektivt på snø og is. Lanos har nemlig en kontant og presis styring og gjemmer ikke noe for sjåføren. Her merker du øyeblikkelig når noe er på gang, men du skal være kjapp både til å tolke signalene og sette inn motangrepet, for i likhet med Nubira kommer Lanos forholdsvis fort når den først slipper. Nubira og Lanos tåler begge last meget godt og det påvirker ikke kjøreegenskapene i negativ retning. Corolla har litt mykere fjæring og blir litt mykere en de to Daewoo-modellene når den lastes, men uten at det går utover balansen i bilen og kjøreegenskapene. ABS-bremser er standard i Nubira og Corolla. Vår test-Nubira var en tidlig modell som ikke var utstyrt med ABS-bremser og viste til fulle hvor vanskelig det er å kjøre en bil med dårlig bremsefølelse på glatt føre. Corolla har best bremsefølelse og aktiverte sjelden ABSen. Lanos har også god bremsefølelse, men ABS bør være standard. I forhold til Corolla har både Nubira og Lanos dårlig lysutstyr. Svak spredning både på nær- og fjernlys og svak rekkevidde på fjernlys preger de koreanske lyktesystemene. Ytelser & forbruk I ren akselerasjon er nok Nubira noe kvikkere. 1,6-literen har 20 hk mer og utnytter du dens turtall fullt ut, har den et svært så akseptabelt fraspark. I likhet med Lanos har den også en relativt hard motorgange, og gearskiftet – som forresten er ganske så lett – mangler litt når det gjelder presisjon og føles litt kantete og billig. I bakkene er det overraskende liten forskjell mellom Lanos og Nubira. Med tanke på at de har omtrent samme totalutveksling og at Nubiras motor har 11,5% mer dreiemoment, hadde vi ventet at Nubira til tross for mer vekt skulle holde unna for Lanos med god margin. Corollas 1,6-liter er en gammel kjenning som i nåværende utførelse gir 110 hk. Dreiemomentet er identisk med Nubiras, men oppnås ved noe høyere turtall. Det er derfor litt overraskende at Corolla-motoren føles så mye piggere på lave turtall, noe som vitner om en gunstig dreiemomentkurve. Utnytter du toppen av turtallsregisteret, har Corolla merkbart bedre fraspark enn de to Daewoomodellene. Toyota-motoren er dessuten mer stillegående. Gearskiftet er litt kantete også i Corolla, men likevel merkbart bedre enn i Lanos og Nubira. Når det gjelder forbruk, er det ikke store forskjellene ved normal landeveiskjøring. Men straks du begynner å variere hastigheten og bruke gassen flittig – som for eksempel ved bykjøring – drar de to koreanske motorene merkbart mer bensin. 20% forskjell til Corolla ved bykjøring er mye. Pris & utstyr Alle de tre fremstår som velutstyrte biler. Blant utstyret de har felles, finner vi kollisjonsputer for fører og passasjer, beltestrammere på sikkerhetsbeltene foran, høyt bremselys, sentrallås, startsperre, elektriske vindusheiser foran, oppvarmede forseter, antenne og fire høyttalere. Corolla har i tillegg sidekollisjonsputer, ABS-bremser, oppvarmede sidespeil, fjernstyrt sentrallås, trepunkstbelte på midtplassen i baksetet, tre hodestøtter på baksetet og lyktespylere. Nubira har også ABS-bremser, men begge Daewoo-modellene mangler hodestøtter på bakseteryggene, og vi savner også lyktespylere. En viktig detalj midt i prisvurderingen, er bruktprisen. Corolla vet vi holder seg godt i pris. Daewoos modeller er derimot et ubeskrevet blad, men skal vi bruke erfaringene fra andre merker i samme situasjon som Lanos og Nubira, skal du ikke ha for forhåpning om høye bruktbilpriser. LES VIDERE: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |