Kampen om kompaktklassen
BILTEST: Astra, Xsara og Golf er blant det beste Europa kan by på i kompaktklassen. Vi har kjørt de tre mot hverandre og i tillegg utfordret Corolla og en ansiktsløftet Almera. Hvis noen tror det er lett å finne en totalvinner, tar de feil! Først publisert i BIL 6 - 1998. Citroën Xsara – Nissan Almera – Opel Astra – Toyota Corolla – Volkswagen Golf Størst oppmerksomhet er det naturlig nok rundt den ferskeste av nykommerne; Astra. Vi møtte et uventet problem da vi skulle plukke ut testbil. Opel Norge har nemlig begrenset tilgang på biler, og vi fikk først et tilbud om en 1,4 stasjonsvogn, for til slutt å ende opp med en tredørs Sport 1.6 – heller ikke det vår ønskebil. Dette skulle være en test av femdørs kombikupéer, og fortrinnsvis den mest vanlige modellen. Nå har det seg slik at Opel Norge bare kan tilby 1,6-litersmotoren i kombinasjon med utstyrsnivå Sport. GL og Club leveres bare i kombinasjon med 1,4-liters motorer. Vår test er derfor kjørt med en Astra som har høyere støynivå, dårligere fjæringskomfort og mer sportslig interiørdesign enn Club-modellen som ellers ville vært vårt valg til denne testen. Xsara med 1,8-liters motor kjørte vi mot Golf 1.6 i vinter, en test som ble så jevn som mulig. Med en 1,6-liter og på bar asfalt er forskjellen mellom de to blitt større. Corolla 1.6 er heller ikke noe ubeskrevet blad, mens det er første gang vi tester den nysminkede Almeraen. Alle testbilene ligger i området rundt 200.000 kroner. Xsara 1.6 SX er billigst med en prislapp på i underkant av 192.000 kroner, mens Almera 1.6 SLX og Golf 1.6 Comfort begge har priser på i overkant av 205.000 kroner. Førerplass Golf har de beste reguleringsmulighetene. Med fireveis regulering av rattet samt høyderegulering av førersetet, burde de fleste kunne finne en behagelig kjørestilling. Det er likevel rom for forbedringer og sidestøtten til ryggen kan bli bedre. Det samme gjelder også for lårstøtten. Hever du setet, blir dessuten lårstøtten svakere. Et stort pluss i Golf er det eksakte og lette gearskiftet, men sikten på skrå bakover hindres ganske mye av de kraftige C-stolpene. Xsara har også fireveis regulering av rattet, men vi hadde gjerne sett at rattet hadde litt mer vandring frem og tilbake. Setene gir brukbar lårstøtte, men sidestøtten til ryggen er litt svak. Xsaras gearskift når ikke helt opp blant det beste. Det virker som sjaltegaten er trang og du skal være svært så bestemt på labben for å få til kvikke gearskift. Xsara har en høy hekk og sikten i nærområdet bak bilen er derfor begrenset. Det er faktisk de to japanerne som er lettest å finne seg til rette i. Regulering av sitteputens vinkel gir bedre lårstøtte enn i Golf og Xsara, og spesielt Almeras førersete gir meget god sidestøtte. Både Almera og Corolla hadde tjent på å få ratt med regulering i lengderetning. Når det gjelder betjening av gearkassen, har Corolla et klart overtak med et lett og presist gearskift, mens Almeras gearskift krever en noe mer fast og konsentrert betjening. I Almera har du god sikt bakover, mens Corollas lange hekk er noe vanskeligere å beregne. Plassen for sjåføren er vanligvis ikke noe problem, men de lengste i testlaget hadde faktisk problemer med å få nok plass i Corolla, noe som også gjenspeiles i at Corolla har forholdsvis lavt førersete og bare 117 cm benplass. Xsara har bare 1 cm mer å rutte med, men den har høyere sete og derfor også bedre benplass. Plass Xsara har også et svært så ryddig bagasjerom som er hele 112 cm bredt. I likhet med de andre testbilene har også Xsara delt baksete og sittepute som vippes frem når baksetet skal legges sammen. Astra utfordrer Xsara når det gjelder kupéplass, og forskjellene er minimale inntil du begynner å utnytte yttergrensene for benplass og kupébredde. Også her er bagasjerommet rommelig uten å kunne utfordre Xsara og Golf. Almera overbeviser også når det gjelder plassutnyttelse. God plass foran, og god takhøyde og benplass for baksetepassasjerene gjør at Almera faktisk føles som den rommeligste av de fem så lenge vi bare putter fire personer i den. Tre personer i baksetet blir derimot trangt. Bagasjerommet er rommeligere enn karosseriformen skulle tilsi, blant annet takket være et kompakt bakhjulsoppheng som gir god bredde. Golf når ikke helt opp når det gjelder plass i kupéen, noe som hovedsakelig skyldes liten benplass for baksetepassasjerene. Foran er det derimot svært så rommelig. Bakseteplassen er faktisk ikke så liten som målene indikerer, noe det høye setet sørger for. Når du sitter høyt har du ikke like stort behov for å kunne strekke bena som når du sitter lavt. Golf har i tillegg et ryddig og rommelig bagasjerom. Corolla har testens lengste bagasjerom. Med en lengde på 92,5 cm er det hele 12 cm lengre enn Xsaras bagasjerom. Men hjulopphengene er plasskrevende og volumet blir likevel ikke så stort som en kanskje kunne forvente. Lengden sørger likevel for at Corollaen har en svært så praktisk bagasjeavdeling. Men det straffer seg i form av mindre plass i kupéen og spesielt i baksetet er det trangt. Liten benplass og dårlig takhøyde gjør femdørs Corolla til en trang opplevelse for voksne baksetepassasjerer. Tredørs Corolla har faktisk et rommeligere baksete. Komfort Når det gjelder fjæringskomfort er det lite som skiller de andre testbilene. Almera og Corolla er så like at det ut fra fjæringskomforten vil være nesten umulig å skille dem. De takler begge både små og skarpe ujevnheter bra, og bare over de store ujevnhetene må de melde pass overfor Xsara og Golf. Golf føles tung på veien, og den gode komforten over store ujevnheter kombineres med relativt fast demping av de mindre og skarpe ujevnhetene uten at komforten lider. Xsara virker stumpete og følger ujevnhetene mer enn de andre, men flyter behageligst over de store ujevnhetene og sammen med det laveste og mest komfortable støynivået gir det Xsara toppkarakter når det gjelder komfort. Corolla og Golf stiller likt, ikke minst takket være at Corolla har et mer behagelig lydbilde enn Golf. I Almera er det et høyt støynivå fra både motor og hjul som drar ned komforten. På den annen side er klima en viktig del av komforten og med klimaanlegg som standard scorer derfor Almera høyt akkurat på dette området. I de andre modellene koster klimaanlegget mellom 10.000 og 12.000 kroner. Kjøreegenskaper Golf kan gi deg en skikkelig overraskelse første gang du legger foten på bremsepedalen. Volkswagen-bremsene er nemlig svært aggressive og går hardt på. Før du blir vant til dem har det en tendens til å bli litt vel brå oppbremsinger, men når du har fått den riktige følelsen i høyrefoten, er dette de desidert beste bremsene i denne testen, lette å dosere og med et skikkelig tak. Golfen har en presis og kontant styring. Den går i understyring noe tidligere enn Astra, men de kraftig dekkene tar godt. Unnamanøveren klarer Golfen uproblematisk både med og uten passasjerer. Når den når grensen for hva den tolererer, er det i form av en kontrollert overstyring. Corolla har også en, i dette selskapet, kontant og presis styring og på svingete vei henger den godt med Golf. Bremsene krever vesentlig mer pedaltrykk for å gi skikkelig stoppeffekt, men når du har vent deg til å bruke tungfoten, er bremsene under normal kjøring lett å dosere. I unnamanøveren blir Corollaen lett i baken og med tom bil kom overstyringen allerede ved 80 km/t. Overstyringen blir ytterligere forsterket med passasjerer i baksetet. Almera mangler den presise og kontante styreresponsen som Golf og Corolla har. I unnamanøveren fungerer den likevel meget overbevisende og greier seg igjennom i samme hastighet som Golf både med og uten passasjerer. Ved svingkjøring på landevei merker du derimot at Almera understyrer tidligere enn Corolla og Golf og den har heller ikke samme styrepresisjon. Bremsene tar godt og er lette å dosere under kontrollerte oppbremsinger. Som alle de andre bilene i testen, har også Almera ABS-bremser som standard. Xsara imponerte med svært balanserte egenskaper på vinterføre. Vi kan ikke se at det er forskjeller i vinkler i verken for- eller bakhjulsoppheng mellom Xsara 1.8 og 1.6, likevel er inntrykket ganske så forskjellig, men først og fremst etter å ha kjørt unnamanøveren. Ved normal landeveiskjøring har Xsara kontant styring og føles svært så kvikk inn i svingene, men presses den litt kommer understyringen tidlig, tidligere enn i noen av de andre testbilene. I unnamanøveren var den definitivt på etterskudd. Ved kraftige rattutslag styrer den dårligere enn de andre, og kommer også med overstyring vesentlig tidligere, en tendens som holdt seg også når vi fikk passasjerer i bilen. Bremsene er derimot på høyde med de beste, lette å dosere og med godt bitt. Ytelser & forbruk Ser vi på effektene, er det Corolla som stiller med sterkeste kort på hånden, 110 hk og 145 Nm gir god fleksibilitet og kvikk akselerasjon. Astra-motoren gir 100 hk og hele 150 Nm dreiemoment og henger godt på Corolla ved akselerasjon fra stillestående, og viser sin styrke på mellomregisteret ved å dra i fra konkurrentene ved akselerasjon fra 70 til 100 km/t i fjerdegear. Almera og Golf stiller også med 100 hk, men har noe svakere dreiemoment enn Astra, henholdsvis 136 og 145 Nm. De henger ikke helt med Corolla og Astra når turtallet brukes fullt ut, men på mellomregisteret holder de godt følge, og det er snakk om så små marginer at de ikke er merkbare under normal kjøring. Derimot imponerer Golf-motoren ved å være svært så trekkvillig helt ned til tomgangshastighet, noe som gjør at den oppleves som svært lettkjørt. Xsara med beskjedne 90 hk og 135 Nm henger overraskende godt med de tre 100-hesterne. Det er bare i femtegearet den blir hengende litt etter, noe som resulterer i at du litt oftere enn i de andre føler behov for å bruke fjerdegearet. Når det gjelder forbruk, er det også så jevnt som mulig. Bare Astra greier å skaffe seg en merkbar fordel, men også den er liten. Her er det sjåføren som til syvende og sist blir avgjørende for drivstofforbruket. Priser & utstyr: Almera kan i utgangspunktet virke noe dyr, men når klimaanlegg er standard forsvarer den prisen godt både mot Xsara og Corolla. Som du ser av utstyrsoversikten, er det viktigste utstyret på plass også her, men den er den eneste som har bare to trepunktsbelter og hodestøtter i baksetet. I stedet har den midtarmlene. Corolla og Astra har begge både trepunktsbelte og hodestøtte på midtplassen i baksetet, Xsara har trepunktsbelte, mens Golf har hodestøtte. Golf er dyrest i denne sammenligningen, også når vi tar med en fullt spekket Astra. Garantier kan være interessant i nybilsammenheng. Opel og Volkswagen holder begge på 1 års nybilgaranti, men tilbyr hele 12 års garanti mot gjennomrusting. Citroën, Nissan og Toyota tilbyr derimot 3 års nybilgaranti, men nøyer seg med 6 års rustgaranti. For den som skal ha bilen bare kort tid, vil nok en god nybilgaranti være det beste valget. Har du tenkt å ha bilene noen år, skal en ikke se bort fra at de lange rustgarantiene vil ha innflytelse på bruktbilverdien. LES VIDERE: Artikkel fra www.firmabil.no URL: |