[]
[] [firmabil.no] []

Mitsubishi Galant – Peugeot 406


Kjell Magne Aalbergsjø
Foto: Egil Nordlien



BILTEST: De har plassert seg i den øvre delen av mellomklassen og er på hver sin måte attraktive alternativer for dem som vil ha mye plass og god komfort.

Først publisert i BIL 8 - 1997.

Også Mitsubishi og Peugeot har store forventninger til sine nye stasjonsvogner. Begge plasserer seg i den øvre delen av mellomklassen. Her får du mye plass og god komfort, men vår test avslørte at med to-liters motorer har de ikke krefter til å holde unna for den raskeste mellomklassekonkurrenten med 1,8-liters motor.

Vår Peugeot 406 testbil er en 2.0 SV med klimaanlegg, noe som gir en pris på 309.120, mens rimeligste modell med toliters motoren med 135 hk – 2.0 ST – koster 279.730 kroner, nesten 13.000 mer enn en tilsvarende sedan.

Mitsubishi har i første omgang valgt å holde samme pris på sedan og stasjonsvogn og vår testbil er en Galant 2.0 GLX – rimeligste modell til 268.900 kroner.

Plass
Peugeot 406 stasjonsvogn er 4,5 cm lengre enn Galant, men plassutnyttelsen i kupéen og bagasjerommet kan lure deg til å tro at forskjellen er større. 406 har hele 12,5 cm lengre bagasjerom når baksetet er på plass, mens bagasjerommene er like lange når baksetet legges ned. Det er først og fremst i bagasjeavdelingen du merker forskjellen. Bilene har omtrent like store kupéer.

Både Mitsubishi Galant og Peugeot 406 har god takhøyde og benplass samt kupébredde som gir tre voksne tilstrekkelig albuerom. Eneste minus er at takhøyden i 406 blir litt knapp for den som får tildelt midtplassen i baksetet. Det blir ikke bedre av at taklampen er plassert rett over setet.

Mitsubishi har den mest påkostede bagsjeromløsningen med mange smårom i gulvet og kroker til handlebagene på sidepanelene, men vi savner hodestøtte på midtplassen på baksetet og bare hoftebelte er for dårlig. Også denne plassen skal nå ha trepunktsbelte.
Testvurdering plass:
Peugeot 406: 5. Mitsubishi Galant: 4.

Førerplass
406 har det klart mest påkostede interiøret av disse to. Det teller når det ellers er lite å sette fingeren på. Peugeots seter er komfortable og gir godt støtte både til lår og rygg. Selve førerplassen er gjennomtenkt
og praktisk.

Galant har enklere løsninger og sammenlignet med 406 virker førerplassen og dashbordet billigere. Men det hele er funksjonelt og det eneste vi har notert i blokken på minussiden, er svak sidestøtte til ryggen og lite plass til å legge fra seg ting en gjerne har med seg på bilturen. Japanerne kunne med fordel satt av litt mer plass til smårom.
Testvurdering førerplass:
Peugeot 406: 5. Mitsubishi Galant: 4.

Komfort
Kjører du en Galant uten referanser, registrerer du raskt at støynivået er relativt høyt. Du hører det som foregår utenfor bilen relativt godt, som for eksempel vannspruten når du kjører på våt vei. Det er rett og slett mye lyd i denne bilen, men når vi måler støynivået, viser det seg at lydnivået er relativt moderat. Det er bare mengden lyder som gjør at det føles høyt. Lydene har frekvenser som gjør at de er lette å leve med selv på lange turer. De sjenerende frekvensene glimrer stort sett med sitt fravær.

Sammenlignet med Galant oppleves 406 som svært stillegående. Bare ved overgangen fra fin til grov asfalt registrerer en litt høyere lydnivå og en svak tendens til romlestøy.

Det er når en kommer over på fjæringskomforten en virkelig merker forskjeller. 406 svelger de fleste ujevnheter behagelig og uten dramatikk. Galant har en mykere fjæring og på typiske telehivhumper kan den bruke opp fjæringsveien, mens den på små ujevnheter er litt mer støtete enn 406. Med last er det 406 som takler ujevnhetene best.
Testvurdering komfort:
Peugeot 406: 5. Mitsubishi Galant: 4.

Kjøreegenskaper
406 stasjonsvogn føles stor og tung på veien, men den kontante styringen med nesten sportslig styrerespons gjør at den føles kvikk og lettkjørt på svingete vei. Det er først når du ligger i sving og den presses at den tenderer til understyring, og da i større grad enn for eksempel Vectra og Xantia.

Galant føles også svært så lettkjørt, et fenomen vi kjenner fra de fleste japanske biler. Styringen er presis og lett, men styreresponsen er ikke like kvikk som i 406. Vi ønsker litt bedre følelse med forhjulene. Understyringstendens er derimot den samme.

Kombinerer vi sving og dårlig vei, har 406 et lite fortrinn i form av bedre stabilitet. Galantens mykere fjæring gjør at den lett bruker opp fjæringsveien, noe som påvirker stabiliteten litt. Med last er det 406 som beholder kjøreegenskapene best.

Når du skal stoppe, er det derimot Galant som vinner. Fra 80 meter har den to meter kortere bremselengde enn 406. Galant og 406 fikk også gjennomgå de fire bremseprøvene fra 90 km/t, noe de taklet uten problemer. Begge bilene har ABS-bremser.
Testvurdering kjøreegenskaper:
Peugeot 406: 4. Mitsubishi Galant: 3.

Ytelser & forbruk
Med to liter sylindervolum hadde vi ventet at både Galant og 406 skulle greie å holde unna for sine mindre konkurrenter med 1,8-liters motorer. De to er så godt som likeverdige når det gjelder dreiemoment og 3 hk i forskjell er heller ikke noe så snakke om.

Ser vi på akselerasjonsmålingene, er Galant et lite knepp raskere enn Vectra, men det i seg selv er ikke spesielt imponerende når Vectra er ca 20 kg tyngre. I vår bakkeprøve med fem voksne i bilen, greide hverken Galant eller 406 å hamle opp med Vectras trekkraft. 406 har et lite overtak på Galant i bakkeprøven, noe som skyldes litt lavere vekt og kortere utveksling.

Begge bilene har presist og lett gearskift og Mitsubishi har nå greid å kvitte seg med den skarpe og skranglete sjaltingen som har kjennetegnet tidligere Galant-modeller. Det nye gearskiftet føles mer robust.

Både 406 og Galant har høyere bensinforbruk under vår test enn konkurrentene med 1,8-liters motorer. 0,11 l/mil mer enn for Vectra er mye, spesielt når det ikke blir betalt i form av bedre trekkraft.
Testvurdering ytelser & forbruk:
Peugeot Galant: 5. Mitsubishi 406: 4.

Pris & utstyr
Utrustet med to-liters motor er ikke Peugeot 406 noen billig bil. Tett oppunder 280.000 kroner er mye penger, spesielt for et merke som ikke har greid å holde bruktprisene spesielt godt.

Med innføringen av tre års garanti har importøren lagt forholdene bedre til rette, men det er ikke noe i utstyrsnivået som tilsier at 406 2.0 ST skal koste drøyt 10.000 mer enn en Galant 2.0 GLX, spesielt ikke når Mitsubishi kan tilby 5 års garanti.
Testvurdering pris & utstyr:
Peugeot Galant: 4. Mitsubishi 406: 3.

LES VIDERE:
- Konklusjon
- Priser og tekniske data


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: