Seats tredje strake lekkerbisken
Halvannen måned etter at vi møtte Leon som designstudie, har Seat i dag sluppet de første bilder av produksjonsbilen. Igjen falt eplet nært inntil stammen. Heldigvis. Det er lekre linjer det spansktalende VW-medlemmet byr på for tiden. Som Altea og Toledo henter også nye Leon sine linjer fra konseptbilen Salsa. Her møter vi en myk front med falsettlykter, en stor grill, store luftinntak og en buet, fallende linje langs sidene. Som sin forgjenger er nye Leon en 5-dørs kombi, men det er ikke lett å oppfatte ved første øyekast. Den myke takbuen kombinert med skjulte dørhåndtak bak (ala Alfa 156 SportWagon) gir den karaktertrekk som en sportslig coupé. Du skal også se to ganger på bilen for å oppdage vindusviskerne som står vertikalt ved A-stolpene i stedet for å ligge horisontalt nederst i frontruta.
Et nummer større Nye Leon tilbys i startfasen med fire alternative motorer, to for bensin og to dieseldrevne. Rimeligste alternativ er en 1,6-liter med 102hk mens kraftigste bensinmotor er VW-konsernets velkjente 2,0 FSI med 150hk. På dieselfronten tilbyr 1,9TDI med 105hk eller 2,0 TDI på 140hk. De to minste har 5-trinns manuell gearkasse som standard mens de kraftigere har 6 trinn. Som alternativ kan 2,0 FSI tilbys med Tiptronic mens 2,0 TDI kan leveres med 6-trinns DSG kasse. Nye Leon har verdenspremiere på den internasjonale bilutstillingen i Barcelona 7.-15. mai og kommer til Norge ved årsskiftet. Seat sliter med å få feste på det norske markedet etter at Harald A. Møller ga slipp på agenturet. Foreløpig finnes i følge den norske hjemmesiden http://www.seat.no/ bare fire forhandlere og salget hittil i år er beskjedne 16 biler, en nedgang på 50% sammenlignet med samme periode i fjor. Synd, for de nye modellene fortjener en bedre skjebne enn som så. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |