[]
[] [firmabil.no] []

To luksuriøse briter


Terje Ringen - BilNorge.no



Rolls-Royce benytter Shanghai-utstillingen til å fortelle at nå kan Phantom endelig leveres i lang utførelse. Samtidig sier erkerival Bentley at deres Arnage Drophead Coupé har fått grønt lys for produksjon.

Det er etterspørselen i Asia og Midt-Østen som har trigget Rolls-Royce til å lange en forlenget Phantom. 250mm er lagt til bak B-stolpen – alt for å gi enda mer komfort til kresne bakseterumper. Dermed bikker den seks meter i lengderetningen – den ”korte” er 5,83. Den nye modellen er håndlaget ved anlegget i Goodwood og den har den største aluminium space frame som noensinne er konstruert i den automotive verdenen.

Den lange Rollsen skal håndbygges etter kundens ønsker, og produksjonen vil starte mot slutten av 2005. Bestillinger mottas med takk for modellen som får en basispris (eks. avgifter) på $385.000. De mest outrerte kundene bruker nok gjerne et tilsvarende beløp på å spekke den etter egne ønsker, for her er det meste mulig.

 

Åpen Bentley
Arnage Drophead Coupé var Bentleys trekkplaster i Los Angeles i januar. Den åpne fireseteren fikk så solide ovasjoner fra potensielle kunder, både i USA og Europa, at tidlig i 2006 går også den til produksjon. Den etterfølger dermed Azure som ble tatt ut av produksjon etter åtte år og blir ved siden av Continetal GT, Arnage og Flying Spur Bentleys fjerde modell.

Den åpne luksusbilen får en twin-turbo V8 på 6,75 liter. 445 hk og et dreiemoment på 875Nm burde sørge for skyv nok på tross av en solid dødvekt. Det hydraulisk drevne stofftaket brettes opp eller ned i løpet av 30 sekunder. Ytterligere detaljer og tekniske spesifikasjoner må vi vente på til nærmere introduksjonen.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: