Lavt salg i påskeuken
Endelig er den komplette mars-statistikken for HELE Europa klar (inkl. de nye EU-medlemmene). 1.709.616 nye personbiler er en nedgang på 4,7 prosent. Selvfølgelig kan man bruke påsken som en del av forklaringen på nedgangen i forhold til i fjor - avhengig av marked ga den 1 - 3 færre registreringsdager. Men det er ikke tvil om at bilsalget er merkbart synkende. Fra 4,122 millioner biler i første kvartal i fjor, til 3,987 i dette årets første. Det sier seg selv at dette er av betydning, bilproduksjon sysselsetter mer enn 1,1 million arbeidstakere i Europa og indirekte sørger denne industrien for å opprettholde mer enn 12 millioner arbeidsplasser. Verdiene i bilproduksjonen pluss de indirekte verdiene i form av for eksempel fiskale elementer, har en meget stor innflytelse på europeisk økonomi. Poenget mitt er altså at 3,3 prosent nedgang så langt i år er litt mer enn bare statistikk. De eneste markedene som viser oppgang etter første kvartal er noen få lav-volum områder, som Danmark, Irland og Portugal. Og i mars var det faktisk bare 8 av alle de 25 markedene som telles opp i ACEA-statistikken som hadde pluss foran seg. VW-gruppen har sunket litt mindre enn markedet i første kvartal, mens GM faktisk har økt. De og BMW-gruppen er alene om en pluss foran kvartalsresultatet når vi ser bort fra mindre enkeltmerker som Honda, Kia, Suzuki og Mitsubishi, som også skriver endringen med pluss foran. Av enkeltmerker går Audi i pluss, det samme gjør Volvo, alle fra GM bortsett fra Saab, samt Lancia og Smart. Det er med andre ord langt mellom lyspunktene på denne statistikken. Det er forresten verd å merke seg at også Toyota/Lexus går i minus, men at i mars begynte de å øke markedsandelen sin. Men det gjorde også VW-gruppen og Daimlerchrysler, i tillegg til GM og BMW. Det ventes selvfølgelig litt mer positive tall for april, med sin "omvendte" påskeeffekt. Men noen virkelig fremgang er det tvilsomt vi kan snakke om. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |