Henning ser frem til grus-rally
Henning Solberg er både tent og godt trent, og gleder seg til å ta fatt på sitt andre VM-rally for sesongen. Til helgen kjører han Rally Italia Sardinia med sin Ford Focus WRC. -Det er godt å være tilbake i VM-sirkuset igjen. Vi gjennomførte en veldig bra test her på Sardinia på mandag, så nå gleder jeg meg til å kjøre Forden i et grusløp for første gang, sier Henning Solberg. Han stiller bedre trent og med lavere kroppsvekt enn på mange år når han ruller over startrampen i Porto Rotondo på Middelhavsøya på torsdag kveld. Både Henning og kartleser Cato Menkerud er godt forberedt, og vil vise at de kan kjempe i toppen også på grus. De tok som kjent en sterk 5. plass i vinterens svenske VM-løp, og var bare 3,4 sekunder fra 4. plassen. Etter at fire VM-runder er kjørt er Henning Solberg fortsatt beste privatfører på VM-tabellen med 9. plass, selv om han bare har kjørt ett av løpene. - Målet er selvfølgelig å kjøre bedre enn de fleste av konkurrentene og ta nye VM-poeng. Forutsetningene er de beste. Bilen er utrolig bra, men vi får ikke tilgang til de aller beste dekkene. De er forbeholdt Toni Gardemeister og Roman Kresta, Fords fabrikksnominerte førere, sier Henning Solberg. Mer enn 75 % av løpet på Sardinia er nytt i forhold til i fjor, noe Henning Solberg ser på som en fordel. -Da er det nye veier for alle, og det er bare en fordel for oss, mener Henning Solberg. Han er nå i ferd med å kjøre gjennom løypa sammen med kartleser Cato Menkerud. De to ankom Sardinia sist lørdag. Der ble de møtt av godt vær og rundt 20 varmegrader. Man skal imidlertid ikke se bort fra at det kan bli spredte regnbyger til helgen. I fjor ble løpet kjørt på høsten, og det avsluttet sesongen for Henning og Catos del. Dessverre måtte de da bryte med en teknisk feil på sin bil. Ford-teamet stiller for øvrig med hele fem biler i helgens rally. Finske Toni Gardemeister og tsjekkiske Roman Kresta er nominerte i fabrikksmesterskapet. I tillegg til Henning Solberg kjører også Anthony Warmbold og britiske Mark Higgins for Fords team M-sport. Også finske Mikko Hirvonen kjører en Ford Focus WRC i løpet. Totalt er 66 biler påmeldt, og av disse er 15 såkalte fabrikksbiler. Det er andre gang det italienske VM-løpet kjøres på grus på Sardinia. Tidligere var det asfaltveier rundt byen San Remo man benyttet. Det er første gang løpet kjøres på våren, og hele 75 % av løypa er ny i forhold til i fjor. Årets veier er bredere og av bedre standard, noe som skal gi høyere hastigheter. Løpets totale lengde er 1.192 km, og de 17 fartsetappene er til sammen 350,03 km. Det er ni forskjellig etapper. Åtte av dem kjøres to ganger. Lengste etappe er 38,77 km (SS 8 og 11). På samme etappe finner vi også løypas høyeste punkt, 1.000 meter over havet. Løpet innledes med en startseremoni i den kjente turistbyen Porto Rotondo på torsdag kveld. Løpets base er i byen Olbia, og fartsetappene kjøres sør og vest for byen. Petter Solberg vant fjorårets løp på Sardinia og regnes også som en av favorittene i år. Under torsdagens shakedown var han suverent raskest, men Henning imponerte med å være raskeste Ford-fører på en 9. plass. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |