[]
[] [firmabil.no] []

Bilutstillingen i Seoul: Kvalitet foran voksesyke


Knut Moberg d.e. - BilNorge.no



Seoul (BilNorge.no): Kvalitet, kvalitet, kvalitet. Det er ordene som koreanske bilprodusenter hamrer igjen og igjen.

Før var det ”stor, større, størst” som var viktig – nå er vekstsyken skiftet ut med ”best på kvalitet”. Mye er skjedd i koreansk bilindustri de siste årene. Det viser årets Internasjonale bilutstilling i Seoul. BilNorge.no/BIL er på plass – som eneste norske media.

Koreanerne har alltid vært noen store skrytepaver. De anser det å være ”stor” som noe utrolig viktig. Det er ikke mange årene sidene både Hyundai, Daewoo og Kia snakket om at de skulle ”bli blant verdens fem største bilprodusenter”. Og bilindustrien i Korea har vært et eventyr.

Hyundai bygget de første bilene i 1967 og det var ikke akkurat noe ”moderne og fremtidsrettet” som kom de første årene. Verre gikk det med Daewoo. De startet med produksjon av eldre GM-biler og ”kastet” etter hvert GM ut av fabrikken. De skulle vokse rekordraskt – og da skjedde det mange spådde ville skje – at fabrikken ”brakk nakken” og GM måtte overta restene. I dag selges Daewoo-bilene under varemerke Chevrolet i Europa.

 

Toyota – det store forbildet
Koreanske billedere har lært av sine feil. Pratet om ekspansjon er erstattet av strenge krav til kvalitet. Hyundai har overtatt Kia og de har som klart mål at kvaliteten på bilene skal ha samme nivå som Toyota og Lexus. Alle produkter vurderes opp mot Toyota – og Hyundai har da også kommet strålende ut av en rekke forbrukertester særlig i USA.

Og ekspandere gjør de fortsatt – men ikke like meget i Korea. Nå satser Hyundai/Kia på bilproduksjon i land som Kina, India, Russland, Tyrkia og i Slovakia. De produserer også biler i USA. Men i det stille har Hyundai økt kraftig særlig i India, Kina og Russland. Til Norge kommer Hyundai Atos fra India, mens enkelte varebiler kommer fra Tyrkia. Veksten for Hyundai/Kia skal skje utenfor Korea.

 

Ikke lengre billigbiler
Da koreanske biler kom til Norge, ble de solgt på en ting: lave priser. Og norske bilkjøpere falt for pris og kvalitet og i mange år hadde Hyundai sin høyeste markedsandel i Europa akkurat i Norge.

Bilkongen Tom Kolberg satset friskt og kjørte Hyundai sammen med Mazda. Det måtte gå galt – og nå er Kolberg uten bilagenturer. Hyundai har overtatt distribusjon og import i Norge og unge koreanere er kommet for å få fart på salget.

Det første forhandlerne fikk beskjed om da koreanerne hadde overtatt var ”glem at koreanske biler er billigbiler”. Budskapet var at ”Hyundai skal ikke koste mange kronene mindre enn Toyota – for det er kvalitet som skal selge bilene”. Lave priser er definitivt over på Korea-bilene.

 

Mye nytt – ingen stasjonsvogner
Koreansk bil handler mer og mer om Hyundai/Kia. Det er de som styrer utviklingen og som setter standarden. Modellprogrammet eser ut og bilutstillingen i Seoul viser til fulle at de skal ha ”alle typer biler” – bortsett fra stasjonsvogner og nyttekjøretøyer.

Markedet for stasjonsvogner i Korea er veldig lite. Derfor bruker ikke Hyundai/Kia ressurser på den biltypen som norske bilkjøpere prioriterer. Det hjelper ikke hvor mye norske forhandlere roper – ledelsen i Hyundai hører ikke på dem. Stasjonsvogner kommer ikke – dermed basta.

 

Miljøbiler
Koreanske myndigheter presser bilprodusentene til å tenke miljø. Derfor blir Hyundai en stor global aktør på hybrid. De kommer godt etter Toyota og Honda – men om et til to år vil biler med hybridløsning selges også i Norge. Hyundai tester også biler med brenselceller og har et enormt forskningsmiljø. Til og med i Japan har Hyundai eget teknisk senter – selv om det knapt selges en eneste koreansk bil i Japan – og en japansk bil i Korea.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: