Bilutstillingen i Seoul: Kvalitet foran voksesyke
Seoul (BilNorge.no): Kvalitet, kvalitet, kvalitet. Det er ordene som koreanske bilprodusenter hamrer igjen og igjen. Før var det ”stor, større, størst” som var viktig – nå er vekstsyken skiftet ut med ”best på kvalitet”. Mye er skjedd i koreansk bilindustri de siste årene. Det viser årets Internasjonale bilutstilling i Seoul. BilNorge.no/BIL er på plass – som eneste norske media. Koreanerne har alltid vært noen store skrytepaver. De anser det å være ”stor” som noe utrolig viktig. Det er ikke mange årene sidene både Hyundai, Daewoo og Kia snakket om at de skulle ”bli blant verdens fem største bilprodusenter”. Og bilindustrien i Korea har vært et eventyr. Hyundai bygget de første bilene i 1967 og det var ikke akkurat noe ”moderne og fremtidsrettet” som kom de første årene. Verre gikk det med Daewoo. De startet med produksjon av eldre GM-biler og ”kastet” etter hvert GM ut av fabrikken. De skulle vokse rekordraskt – og da skjedde det mange spådde ville skje – at fabrikken ”brakk nakken” og GM måtte overta restene. I dag selges Daewoo-bilene under varemerke Chevrolet i Europa.
Toyota – det store forbildet Og ekspandere gjør de fortsatt – men ikke like meget i Korea. Nå satser Hyundai/Kia på bilproduksjon i land som Kina, India, Russland, Tyrkia og i Slovakia. De produserer også biler i USA. Men i det stille har Hyundai økt kraftig særlig i India, Kina og Russland. Til Norge kommer Hyundai Atos fra India, mens enkelte varebiler kommer fra Tyrkia. Veksten for Hyundai/Kia skal skje utenfor Korea.
Ikke lengre billigbiler Bilkongen Tom Kolberg satset friskt og kjørte Hyundai sammen med Mazda. Det måtte gå galt – og nå er Kolberg uten bilagenturer. Hyundai har overtatt distribusjon og import i Norge og unge koreanere er kommet for å få fart på salget. Det første forhandlerne fikk beskjed om da koreanerne hadde overtatt var ”glem at koreanske biler er billigbiler”. Budskapet var at ”Hyundai skal ikke koste mange kronene mindre enn Toyota – for det er kvalitet som skal selge bilene”. Lave priser er definitivt over på Korea-bilene.
Mye nytt – ingen stasjonsvogner Markedet for stasjonsvogner i Korea er veldig lite. Derfor bruker ikke Hyundai/Kia ressurser på den biltypen som norske bilkjøpere prioriterer. Det hjelper ikke hvor mye norske forhandlere roper – ledelsen i Hyundai hører ikke på dem. Stasjonsvogner kommer ikke – dermed basta.
Miljøbiler Artikkel fra www.firmabil.no URL: |