DC problemer med globaliseringen
I løpet av en uke har Daimlerchrysler fått skikkelig pepper fra fagforeningene både i USA og Brasil. Årsaken er tafatte forsøk på å forklare at man vil/ikke vil bli global. Brasil først: Nå begynner myndighetene i Juiz de Fora å virkelig mase på klare planer for den hypermoderne fabrikken som ble bygget der for seks år siden og som det er investert 720 millioner dollar i. For først faset man ut A-Klassen, og så viste det seg, via avisartikler, at det ikke ville bli noen Smart Formore derfra allikevel. Så har det vært vagt prat om et nytt produksjonssystem, og antydninger om neste C-Klasse. Selv om den ser ut til å være øremerket Bremen. Det er selvfølgelig også muligheter for en ny Dodge, som burde kunne selge der nede. Uansett, dersom DC ikke kommer med en løsning ganske snart og klart, blir det en heftig tilbakebetaling av støtte selskapet fikk for å bygge fabrikken der. Hvilket er en fattig trøst for arbeidere uten jobb. Men også på Tritec-fabrikken i Campo Murao koker det. Opprinnelig en BMW/Chrysler fabrikk men nå under DC-kontroll, som ble bygget for 400.000 motorer pr år. BMW har kjøpt 200.000 motorer til Mini derfra hvert år, men dropper den fra neste år. Dermed er bare kinesiske Chery og Lifan tilbake som kunder, og hvilke volumer de kommer til å avta er foreløpig meget usikkert. De lokale arbeidstakerorganisasjonene der føler at de har fått litt for lite tilbake. Muggen reaksjon ble det også fra den amerikanske bilarbeiderforeningen UAW, etter at DC hadde vært smarte nok til ganske bastant å annonsere at de skulle bygge en ny modell i Kina, spesielt for det amerikanske markedet. En helt ny bil, fikk vi vite, som ikke ville influere på dagens tyske eller amerikanske produksjon, men som ville bli bygget i Kina på grunn av det lave lønnsnivået der. At han sammenlikner lønnsnivåene (38 Euro/timen i Tyskland og 28 Euro i USA, for det samme arbeidet kan de da møte med 1,50 Euro i Kina) er sånn sett greit nok, men da Rüdiger Grube, DCs Kina-sjef, klarte å fortelle at dette var resultatet av frie markedskrefter sprakk det for Ron Gettelfinger, president for UAW. ”Den lave lønnen i kinesisk bilindustri kommer ikke av noen naturlige markedskrefter, men av kunstig trykk på unaturlig lave lønninger som bare et brutalt regime kan klare å gjennomføre,” var blant uttalelsene hans. Grubes uttalelse, på bilutstillingen i Shanghai, var også glitrende timet. For omtrent samtidig kunne en av USAs handelsrepresentanter love en ”mer aggressiv holdning til Kina-handelen”. Det store handelsunderskuddet med Kina begynner å skape alvorlige bekymringer. Fagforeningen ser mer solidarisk på det: ”Våre medlemmer konkurrerer når som helst mot all verdens bilarbeidere på produktivitet, kvalitet og innovasjoner. Men det blir klin gæ’ernt å kreve at verdens arbeidere skal møtes i konkurranser der vinneren er den som klarer seg med den laveste lønnen”, sa Gettelfinger. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |