Vårfornemmelser i bilsalget
Ser vi på totalsalget av nye biler – uansett type - etter årets første tertial, er vi nesten à jour med fjoråret. I april var salget 12,3 prosent høyere enn samme måned i fjor, noe påsken er medvirkende årsak til. Men la oss starte med personbilene. I april viste registreringstallene fra Opplysningsrådet for Veitrafikken en økning på 7,3 prosent sammenlignet med april 2004. Summen etter fire måneder akkumulert er fortsatt noe bak januar-april 04, men nå er nedgangen skrumpet til 4,4% (mot -8,4% pr mars, -5,0% pr februar og -10,1% i januar). Målt i antall personbiler er tilbakegangen ca 1600 enheter. Vinnere blant de største personbilmerkene i april er Opel (+ 68,2%), BMW (+ 50,4%), Hyundai (+ 49,7%), Audi (+ 39,9%) og Ford (+ 20,8%). De andre Topp10-merkene må skrive minus foran sine tall – på tross av at fjorårets april inneholdt påsken. Fremdeles troner Toyota øverst på statistikken med en markedsandel på 15,8% foran VW’s 12,7%. Opel tviholder på den siste pallplassen med 7,4% mens det skiller to biler i kampen om fjerdeplassen mellom Ford og Peugeot som begge kan fremvise en markedsandel på 6,3%. På de neste plassene følger Audi, Volvo, BMW, Suzuki og Hyundai. Corolla troner øverst på modellstatistikken foran Avensis, Golf, Focus og Passat. Størst økning hittil i år er det for Astra (+ 386%) og A3 (+ 163%).
Positivt for vare Artikkel fra www.firmabil.no URL: |