Audi 80: Status til lavpris?
BRUKTBIL: En kompakt familiebil med gode kjøreegenskaper kan stå høyt på ønskelisten for noen og enhver. I Audi 80 er det lagt mer vekt på kjøreegenskaper enn plass til familien og prislappen kan virke stiv. Overraskende nok viser det seg at en Audi 80 kan være billigere enn fornuftsbilene Toyota Carina og VW Golf. Først publisert i BIL 11 - 1996. Når A4 i fjor avløste Audi 80, forsvant et modellnavn med en svært lang historie. Audi så dagens lys på slutten av 60-tallet. Modellen som senere ble hetende Audi 80, het rett og slett Audi i sitt første modellår, 1968. Året etter kom en ny motor og navnet Audi 80 ble tatt i bruk. Den gang var det en rommelig familiebil med en lengde på imponerende 468 cm og allerede da med en langsmontert rekkefirer og forhjulsdrift. I 1972 kom en ny serie, adskillig mindre. Med en halv meter kortere totallengde markerte den seg som det den har blitt kjent som; en kompakt familiebil med gode kjøreegenskaper. Vi skal konsentrere oss om de siste generasjoner Audi 80, fra perioden 1986 til 1995. Modellutvalget var stort, med motorer fra 1,8 til 2,8 liter. De fleste modellene kunne leveres med firehjulstrekk og med standardutstyr fra det spartanske til det overdådige. I 1991 gjennomgikk modellen enkelte endringer, spesielt med hensyn til motorisering og sikkerhet. De minste motorene forsvant, og 2,0-literen var minste bensinmotor. Turbodieselen på 1,9-liter/75 hk ble tilgjengelig, men ble allerede året etter oppgradert til 90 hk. Samme år kom også stasjonsvognen Avant. Liten plass, høy pris Kritikken av bilen har i første rekke dreid seg om plass. Selv om endringene i 1991 førte med seg noe større bagasjerom, totalt 368 liter (VDA), var det fortsatt ikke nok til å hevde seg som en rommelig mellomklassebil. I baksetet er det også trangt. Benplassen er der, men seteryggene er svært rette nettopp for å utnytte bagasjekapasiteten maksimalt. Kupébredden er også lav for klassen å være. Bilen har altså Få problemer Disse faktorene gjør at Audi 80 holder seg ganske godt i pris, selv for modeller som har fått noen år på nakken. Rust er nemlig et svært sjeldent problem og de vanligste problemene med Audi 80 er enkle og rimelige å utbedre. Lav ladespenning er et felles problem for mange biler fra Audi og VW. Det kan rettes opp ved å bytte eller oppgradere regulator. Gummikvaliteten på bremseslangene er ikke den beste. Over tid blir slangene porøse og kan lekke bremsevæske. Sjekk derfor nivået i bremsevæskebeholderen og bremseslangenes tilstand. Kjølesystemet Varierende kostnader Verkstedsutgiftene er tilsvarende høye på de dyre delene. Å bytte clutch koster for eksempel 6.600 kroner — hvorav 4.000 er arbeidspenger. Det er en stiv pris. Bytte av bremseklosser og andre mindre slitedeler ligger på et mer normalt nivå og karosserijobber er ikke unormalt dyre. Lavt verditap på sikt Selv om verditapet er på et fornuftig nivå, har ikke Audi 80 problemer å konkurrere med sine tyske artsfrender på bruktbilmarkedet. BMWs 3 serie og Mercedes C-klasse og 190E er adskillig mer ettertraktet på bruktmarkedet og med tilsvarende høyere priser. Prisdifferansen øker i takt med motorstørrelsen. Dersom man er i markedet for en tysk mellombil med kraftig motor, er derfor Audi 80 2.3E eller 2.6 V6 gode alternativer og langt rimeligere enn tilsvarende biler fra Mercedes eller BMW. Overraskende pris 1992 til 1994-modeller av Audi 80 er tydelig dyrere enn disse konkurrentene, men prisforskjellene blir mindre — til og med i Audiens favør — på biler som har noen flere år på nakken. For eksempel er Golf 2.0 GL og Carina GLi normalt dyrere enn Audi 80 på modeller produsert før 1989! Avanten er den mest ettertraktede av Audi 80-modellene og toliteren den mest populære. En slik bil blir derfor den dyreste i innkjøp. De litt friskere modellene, for eksempel den femsylindrede 2.3E, faller raskt i pris. Etter 4 år er en forskjell i nybilprisen på mer enn 80.000 kroner i forhold til en 2.0E redusert til rundt 20.000 kroner for sedan-modeller. Avant-modellene med stor motor holder seg betydlig bedre i pris. Biler med turbo-diesel har et mindre verdifall de første årene og blir derfor forholdsvis dyre som bruktbiler. En Audi 80 Avant kan gi den lille ekstra plassen som sedanen mangler, men står valget mellom en brukt 2.0E Avant og 2.3E sedan, skal man holde hodet kaldt for å la fornuften seire over følelsene. I alle fall etter en prøvekjøring... Artikkel fra www.firmabil.no URL: |