KONGELIG
Bare et lite apropos til den sist fødte i den norske kongefamilien. Når noen ukeblader endelig finner frem til en av den unge damens profilerte navnesøstre, så ikke tro på det når du får en dramatisk beskrivelse av hvordan Isadora Duncan, den feterte danserinnen, i 1927 brakk nakken da hennes flagrende skjerf viklet seg inn i bakhjulet på den åpne Bugattien de kjørte langs Rivieraen. Det var nemlig en 1924-modell Amilcar Grand Sport. Les gjerne mer i “ISADORA: The Sensational Life of Isadora Duncan” av Peter Kurth. Little, Brown, 355 sider, $65. 2002.
LIVLIG UNDERSKOG Som du ser i denne utgaven dukker det plutselig opp lekre bilmotiver blant kunstnere, i dette tilfellet en keramiker. Og på designlinjen på Arkitekthøyskolen finner jeg plutselig tre tredje-klassinger, alle jenter, som har jobbet med merkevareoppgaver med utgangspunkt i bilmerker. Hun som gjorde Alfa var ikke bare original og nytenkende, men samtidig så full av Alfa-gener at man skulle tro hun hadde vokst opp i skyggen av den gamle fabrikken i Portello.
HØNA ELLER EGGET I denne utgaven forteller vi om Fox og Aygo. To spennende A-segment biler. Bare den ene blir tatt seriøst av importøren. Det er vel ikke nok til at vi kan vente noe gjennombrudd? VALG Vi som er interessert i biler og bilisme har siden begynnelsen av 20-årene vært like forundret over at disse to temaene ikke har vært noe tema i valgkampene foran Stortingsvalget. Noen ganger har det vært dannet bilistinitiativer som skulle piske opp stemningen, og en rekke ganger har blader og aviser (vi også) formulert spissfindige bilistspørsmål til partiene. 10 kroner på at vi kommer til å oppleve akkurat det samme igjen denne gangen. Antikverte avgiftsgrunnlag (jeg sier ikke at avgiftene er for høye) og sprikende oppfatning av de store veienes betydning vil vi nok måtte leve med i den nye perioden også.
SLINGRINGSMONN Artikkel fra www.firmabil.no URL: |