[]
[] [firmabil.no] []

KONGELIG


Jon Winding-Sørensen - redaktør



Bare et lite apropos til den sist fødte i den norske kongefamilien. Når noen ukeblader endelig finner frem til en av den unge damens profilerte navnesøstre, så ikke tro på det når du får en dramatisk beskrivelse av hvordan Isadora Duncan, den feterte danserinnen, i 1927 brakk nakken da hennes flagrende skjerf viklet seg inn i bakhjulet på den åpne Bugattien de kjørte langs Rivieraen.

Det var nemlig en 1924-modell Amilcar Grand Sport. Les gjerne mer i “ISADORA: The Sensational Life of Isadora Duncan” av Peter Kurth. Little, Brown, 355 sider, $65. 2002.

LIVLIG UNDERSKOG
Jeg blir stadig like forundret hver gang jeg slår opp øynene og ser hvordan bilinteressen gir seg utslag på – kan jeg si – uventede områder. Eller kanskje det ikke er uventet at bilen dukker opp blant humanistfag på universitet i en positiv sammenheng? Jeg har i hvert fall nettopp lest en stor oppgave der vi lærer hvordan for eksempel Norsk Motorblad, med sine reportasjer fra mellomkrigstidens Tyskland, var med på å legge grunnlag for massebilismen i Norge. Du skal få vite mer om denne senere, for denne skal vi se nærmere på.

Som du ser i denne utgaven dukker det plutselig opp lekre bilmotiver blant kunstnere, i dette tilfellet en keramiker. Og på designlinjen på Arkitekthøyskolen finner jeg plutselig tre tredje-klassinger, alle jenter, som har jobbet med merkevareoppgaver med utgangspunkt i bilmerker.

Hun som gjorde Alfa var ikke bare original og nytenkende, men samtidig så full av Alfa-gener at man skulle tro hun hadde vokst opp i skyggen av den gamle fabrikken i Portello.

HØNA ELLER EGGET
Som det går frem av i bladet er jeg ganske glad i de minste bilene. Og kan ikke begripe hvorfor de ikke selger i Norge. (Men hadde jeg vært god på bilsalg hadde jeg vel drevet med andre ting. For eksempel bilsalg). Jeg blir imidlertid litt sliten av stadig å høre at “vi importerer ikke A-segment biler fordi de ikke selger”. Jeg traff en gang en bensinstasjonseier som kunne fortelle at det ikke fantes kunder der etter fem. “Så når stenger du da?” “Fem”. Samme geniale argumentasjon.

I denne utgaven forteller vi om Fox og Aygo. To spennende A-segment biler. Bare den ene blir tatt seriøst av importøren. Det er vel ikke nok til at vi kan vente noe gjennombrudd?

VALG Vi som er interessert i biler og bilisme har siden begynnelsen av 20-årene vært like forundret over at disse to temaene ikke har vært noe tema i valgkampene foran Stortingsvalget. Noen ganger har det vært dannet bilistinitiativer som skulle piske opp stemningen, og en rekke ganger har blader og aviser (vi også) formulert spissfindige bilistspørsmål til partiene.

10 kroner på at vi kommer til å oppleve akkurat det samme igjen denne gangen. Antikverte avgiftsgrunnlag (jeg sier ikke at avgiftene er for høye) og sprikende oppfatning av de store veienes betydning vil vi nok måtte leve med i den nye perioden også.

SLINGRINGSMONN
Jeg vet at vi ikke skal oppfordre til ulovligheter. Men nå husker jeg faktisk fremdeles hvordan det var å ta ut motorsykkelen eller den gamle bilen når det nærmet seg 17. mai. Ferdighetene var ikke på topp i motsetning til entusiasmen. Det er selvfølgelig å banne i kjærka, men noen av disse ungdommene der adrenalinet har overtatt plassen til dømmekraften dør eller blir hardt skadet fordi vi andre ikke gir dem litt videre fullmakter. Spesielt nå om dagen regner jeg med at i svingen der borte møter jeg en som er ute av kontroll, og da hjelper det både meg og ham lite om jeg står på krava. Gi dem litt slingringsmonn, så vokser de kanskje opp til å bli like respektable og ansvarsfulle og trygge sjåfører som deg og meg.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: