Ny Polo i Norge
LANSERING: Vi har kjørt de første utgavene av ny Polo i Norge. Bilen er på plass hos din VW-forhandler i løpet av noen uker og blir mer velutstyrt enn sin forgjenger. Selv om det dreier seg om en facelift, tre år etter lansering av dagens Polo, er det snakk om relativt omfattende endringer. Den er forlenget med 19mm og har fått akselavstanden strukket med 5mm - uten at dette har påvirkning på innvendige mål. Bilen har fått en ny front som viser VW’s nye ansikt med V-formet grill, trapesformede lykter og store luftinntak (ala Passat). Den har også blitt snillere mot myke trafikanter, noe som bør gi ekstra poeng når den skal gjennom en ny Euro NCAP kollisjonstest.
Mer utstyr Polo leveres med tre eller fem dører, fem alternative bensinmotorer og to dieselvarianter. 5-trinns manuell gearkasse er standard på alle modeller. Billigste Polo får en pris på kr 141.480 i 3-dørsutgave og 144.360 med fem dører. Da får du imidlertid en svært ribbet bil med 55-hesters motor som kun har interesse for stat og kommune.
For by og landevei De som ønsker en mer sportslig utstyrt småbil velger Sportline som byr på sportsseter med god sidestøtte, 3-eket tykt og behagelig sportsratt med skinn, skinntrukket gearspak og håndbrems samt et understell som er stivet og senket med 15mm. Denne utstyrsvarianten har en prislapp på kr 182.970. Ønsker du metallic lakk og automatisk klimaanlegg som vår bil hadde, må du ut med henholdsvis kr 7.300 og kr 2.950 i tillegg. Polo er sammen med Toyota Yaris toppselgerne blant norske småbiler. Den er en typisk bybil som i hovedsak kjøpes av kvinner. Støydempingen er bra, og selv på norsk motorvei i maks tillatt hastighet kan to personer føre en normal samtale uten å anstrenge stemmen. Dessuten er Polo en bil som har høy annenhåndsverdi siden kunder formelig står i kø for å kjøpe den populære småbilen brukt etter 2-3 år. Mer om nye Polo kan du lese i juni-utgaven av BIL.
Priser nye Polo:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |