[]
[] [firmabil.no] []

Bosch bremser A6


Tor Ivar Volla - MotorBransjen



Det nye førerassistentsystemet Predictive Brake Assist fra Bosch hjelper bilføreren å forberede bremsesystemet på en nødbremsing. Dette er det første utbyggingstrinnet av Predictive Safety Systems, en produktserie av sikkerhetssystemer med forebyggende effekt.

Uten at bilføreren merker det, bygger Predictive Brake Assist opp et forebyggende bremsetrykk ved å legge bremseklossene mot bremseskivene og sette den hydrauliske bremseassistenten i "alarmberedskap". Hvis føreren faktisk bremser, får han den raskest mulige bremsereaksjonen og dermed den kortest mulige bremselengden. Dersom oppbremsingen uteblir, oppheves alarmberedskapen igjen. Predictive Brake Assist installeres for første gang i verden som ekstrafunksjon til Adaptive Cruise Control (ACC) i Audi A6.

Predictive Safety Systems er en del av CAPS-konseptet (Combined Active and Passive Safety Systems), som står for en omfattende sammenkobling av sensorer og styreenheter til allerede eksisterende sikkerhets- og komfortsystemer i bilen, f.eks. ESP, ACC og styring av kollisjonsputer. Dette gir nye og utvidede sikkerhetsfunksjoner.

Rundt en tredjedel av alle bilulykker skyldes sammenstøt med andre biler eller forhindringer i kjørebanen. Men selv i kritiske situasjoner vil kun ca. en tredjedel av alle bilister starte full oppbremsning - de fleste er altfor nølende. I disse tilfellene hjelper Predictive Brake Assist med å forhindre ulykker eller begrense skadeomfanget. Når en farlig situasjon registreres, vil systemet for det første forsterke en for langsom oppbremsing med den hydrauliske bremseassistenten til en full nødbremsing. For det andre oppnås full bremseeffekt allerede ca. 30 millisekunder tidligere, siden bremseanlegget er forberedt på nødbremsingen. Grovt beregnet kan ca. 2,5% av alle ulykker med motgående trafikk, 3,5% av ulykker i veikryss og 5% av påkjørselsulykkene forhindres på denne måten.

Predictive Brake Assist er en oppgradering av ACC fra å være et rent komfortsystem til et sikkerhetssystem. I grunnfunksjonen registrerer ACC bilene som kjører foran, beregner deres hastighet og holder en ønsket sikkerhetsavstand. Kjernen i ACC-systemet er en kompakt kontrollenhet som inneholder en radarsensor og en styreenhet. Radarsensoren registrerer bilene foran opptil en avstand på ca. 200 m. Styreenheten beregner deres hastighet og avstand. Ved styring av motor og bremsesystem tilpasser ACC bilens hastighet etter trafikken. Hvis kjørebanen er fri, akselererer ACC igjen bilen til den hastigheten som føreren har valgt.

I 2006 planlegger Bosch å lansere et Predictive Safety System som tidlig advarer føreren mot kritiske trafikksituasjoner - ved f.eks. en merkbar bremseimpuls. I et ytterligere utbyggingstrinn vil systemet utløse fullautomatisk nødbremsing hvis et sammenstøt er uunngåelig, og reduserer dermed ytterligere konsekvensene av en eventuell ulykke.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: