Sesongens tøffeste løp for Henning
Henning Solberg og Cato Menkerud er klare for sesongens tøffeste, mest langsomme og mest svingete løp i rally-VM. Med sine varme, støvete og dårlige veier er Kypros Rally en utholdenhetsprøve av dimensjoner både for bil og mannskap. Det er ikke mer enn et par uker siden Solberg og Menkerud deltok i Rally Italia Sardinia med sin Ford Focus WRC, og nå er de på plass på ferieøya Kypros der de forbereder seg til sesongens hardeste løp. Med rundt 30 varmegrader og veier av en standard som nærmest gjør dem til ufremkommelig for vanlige biler, er det en styrkeprøve over tre dager og 18 fartsetapper på Kypros. -Det blir tøft, men vi var med i løpet i fjor også så vi vet hva vi går til, sier Henning Solberg. I fjor måtte han bryte løpet like før målgang på grunn av tekniske problemer. I år akter han å fullføre. -Det er alltid målet å komme inn på poengplass, og slik er det også denne gangen. Rally Italia var vårt første grusløp med Ford, og vi lærte utrolig mye om bilen og innstillinger der. Vi er langt bedre forberedt denne gangen, mener Henning Solberg. Kypros Rally innledes med startseremoni i Limassol på torsdag kveld. Først på fredag starter kjøringene på fartsetappene, og det blir en tøff start. Løpets første etappe er nemlig også løpets lengste med sine drøye 38 km. Den skal kjøres to ganger på fredag. Totalt skal det kjøres 18 etapper, seks hver dag. I praksis er det tre etapper hver dag som kjøres to ganger. Som nevnt er Kypros Rally det av VM-løpene med lavest hastighet. På mange etapper vil deltagerne ha rundt 60 km/t i snitthastighet. Dette, sammen med svært røff veistandard gjør løpet til en stor utfordring for bilene. Samtidig kan man vente rundt 30 varmegrader og det dobbelte inne i bilens kupe, noe som gjør det til en styrkeprøve for fører og kartleser. Fords VM-team har fire biler i løpet. Finske Toni Gardemeister og tsjekkiske Roman Kresta kjører de to fabrikksnominerte bilene. I tillegg til Henning Solberg har Ford også med tyske Anthony Warmbold. Totalt er Kypros Rally 1.063 km langt. Av dette utgjør de 18 fartsetappene 326 km. Løpet er identisk med fjorårets. På dagens shakewown var Henning nummer 14, bare tideler bak sine teamkolleger i Ford, Roman Kresta og Toni Gardemeister og ett tidel bak VM-leder Sebastien Loeb i Citroën. Aller raskest var Marcus Grönholm mens Petter Solberg satte nest beste tid. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |