Toyota Corolla: Driftssikker bestselger
BRUKTBIL: Toyota Corolla har knivet med VW Golf om å toppe salgsstatistikken de siste årene, og den er ikke mindre populær som brukt. Først publisert i BIL 11 - 1997. Corolla har kommet som ny modell hvert fjerde/femte år, og i høst var det igjen tid for en ny utgave. Toyota hevder at Corolla er den bilmodellen som har vært lengst i sammenhengende produksjon, men den påstanden svelger vi ikke. I realiteten har dagens modell bare navnet til felles med den første Corollaen som kom for over tretti år siden. Vi har sett nærmere på en 1988-modell som er to generasjoner gammel. Denne modellen ble lansert høsten 1987 med fire ventiler pr sylinder og 95 hk i 1,6-liters XL-utgave. 1,3-literen nøyde seg med tre ventiler pr sylinder og 75 hestekrefter. Med innsprøyting økte effekten, og fra 1990 fikk XLimodellene henholdsvis 105 og 82 hk. Fra 87 til 93 kunne man også kjøpe en GTi, først med 114 hk, senere med 125 hk. I 1992 kom den modellen som fikk avløsning i år. Corolla fulgte trenden og den nye modellen var blitt omlag ti cm lengre og litt rundere i formen. Motorene ble enda sterkere og servostyring ble standard på alle modeller unntatt 1,3 S. 1,3-literen fikk nå 88 hk og 1,6-literen 114 hk. Nytt var også en to-liters diesel på 72 hester. Fra 1992 kunne man kjøpe en GLi med kollisjonspute, elektriske vindusheiser og sentrallås. Fra 1994 ble kollisjonspute standard på førersiden, og fra 1995 er to kollisjonsputer standard. Corolla er kjent for å være en driftssikker bil, og heller ikke vårt testeksemplar hadde NAF teststasjon mye å utsette på. Bilen har hatt en eier og er velholdt. Foruten de faste postene, har den ikke gjennomgått større reparasjoner. Eksosanlegget ble byttet ved ca 130.000 km, også bremseskivene foran og støtdemperne er byttet. Bortsett fra dette, har den bare fått normalt ettersyn slik det er beskrevet i serviceheftet. Kjørelengden er 220.000 kilometer, men verken motor eller hjuloppheng er preget av en kilometerstand godt over gjennomsnittet for 1988-modeller. Det var ingen oljelekkasjer fra motoren. Gummifôringer og lagre i hjuloppheng og styring var også i god stand, noe som ifølge NAFs testepersonell er vanlig. Driftssikker Nesten perfekt? Når det gjelder vanlige feil, er eksosanlegg, batteri og støtdemperne bak deler som ofte krever oppmerksomhet. Motorene har to overliggende kamaksler, og skal man unngå kostbare motorhavarier, er det er derfor viktig at tannremmen byttes etter forskriftene. Som sagt har japanerne vært litt gjerrige med rustbeskyttelsen. Det kan derfor lønne seg å foreta en ekstra antirustbehandling av bilen. Ingen luksus Motoren er sprek og turtallsvillig, men støynivået er høyt, skrev Bil da vi testet Corolla i 1988. Corolla fikk i testen ros for en gjennomtenkt førerplass, men var ikke så rommelig innvending som for eksempel Golf. Særlig takhøyden i baksetet kunne bli litt for snau for voksne. Sprek motor En kjøretur bak rattet på denne 1988-modellen, bekrefter inntrykkene fra testene. Samtidig er det lite som viser at bilen er kjørt langt. Motoren drar rent fra lavt turtall, men trives best med litt fart på seg. Motorstøyen var ikke påtrengende, men derimot var det mye hjulstøy og vindsus bak i bilen. Kvalitet som varer Corolla holder seg svært godt ved bruk, og driftssikkerhet har vært et av modellens sterkeste salgsargumenter. I NAFs bruktbiltest for årsmodellene 1987 og 1988 kommer Toyota Corolla ut med færrest feil. For 1992-1993-modellene tar Corolla en god andreplass, slått av Mazda 323. Corolla har flere år vært Norges mest solgte bilmodell, og er ikke mindre etterspurt som bruktbil. Prisene holder seg derfor bra, og du kan ikke forvente noe røverkjøp når du skal forhandle om en Corolla. Men så vet du også hva du får. Nybilprisene på Corolla varierte med 15.000-20.000 mellom biler med 1,3- og 1,6-liters motor, men for brukte biler er forskjellen mindre. Femdørsutgavene er mest populære og dermed dyrest, spesielt den «store» kombikupéen. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |