[]
[] [firmabil.no] []

Toyota med verdens reneste dieselmotorer


Terje Ringen - BilNorge.no



Toyota har i dag lansert to nye dieselmotorer til Avensis. På tross av massive krefter har de vesentlig mindre utslipp enn noen andre motorer i klassen.

I dag kan Toyota Avensis leveres med en 2,0-liters D-4D motor god for 116hk og et maks dreiemoment på 280 Newtonmeter. Nå kommer to kraftigere alternativer, begge med et slagvolum på 2.231ccm. De nye motorene er tilgjengelige før sommeren.

D-CAT er betegnelsen Toyota benytter på sine utslippsvennlige dieselmotorer, en forkortelse for Diesel Clean Advanced Technology. Og både Ren og Avansert kan brukes med god samvittighet, for begge motorene innfrir kravene i EURO IV med god margin takket være reduserte utslipp av hydrokarboner (HC), karbonmonoksyd (CO), Nitrogenoksider (NOx) og partikler (PM). I tillegg kan de skryte av at 177-hesteren er verdens reneste dieselmotor.

Toyota har registrert hele 1622 nye patenter relatert til D-CAT. Hjertet i systemet er DPNR (Diesel Particulate NOx Reduction system) som reduserer alle utslipp til hittil laveste nivåer. Dessuten er systemet, i motsetning til flere av konkurrentene, vedlikeholdsfritt.

 

Ssshh
I forbindelse med de nye motorene har Toyota bestrebet seg på å redusere støynivået, noe som ofte er et ankepunkt mot dieselmotorer. På 177-hesteren er vibrasjoner og motordur dempet takket være det laveste kompresjonsforhold i klassen og en balanseaksel som reduserer brummingen, spesielt i området mellom 2000 og 3000 omdreininger.

I tillegg er motorrommet bedre isolert, innsiden av panseret og gulvet har fått tykkere demping, mens tunnelen har fått 38% mer støyisolasjon. Frontruta er akustisk, noe som betyr at en spesiell lyddempende film er støpt inn mellom glassene. Dette alene sørger for inntil 75% støyreduksjon ved lave frekvenser.

Kjøreegenskapene er skjerpet for å stå i stil med motorenes ekstra ytelser. Stabilisatorstaget foran er 20% stivere for å hindre krenging, støtdemperne er vesentlig mer effektive og servopumpa mer effektiv for å bedre styreresponsen.

 

Polski
I forbindelse med de nye motorene har Toyota utviklet en ny 6-trinns manuell gearkasse for å oppnå mykere og raskere skift. Kassa er lik for begge motorene med unntak av utvekslingen på 6. gear. Ved bruk av tre aksler er lengden på gearkassa redusert med 20% samtidig som den er gjort mer robust for å tåle solide dreiemoment.

Motorene skal produseres ved Toyotas nye anlegg i Polen, den åttende Toyota-fabrikken i Europa. Fabrikken sysselsetter 950 personer, og når den er ferdig utbygd i 2007 får den en kapasitet på 180.000 motorer pr år.

 

For Norge
Norske myndigheter gir ingen bonus for lave utslipp og den norske importøren har derfor beskjedne salgsmål for Avensis med de nye motorene. I 2006 regner de med å selge 100 stk av 177-hesteren og dobbelt så mange 150-hestere. Dermed blir hovedvolumet på diesel fortsatt dagens motor på 116hk. For neste år er salgsmålet for denne 1800 stykker mens det totalt skal selges 5.300 Avensis. Dermed vil bensinmotorene fortsatt dominere med et antall på 3.200 stykker.

Hittil i år er det solgt ca 1.800 Avensis. Av disse har 25% dieselmotor, 40% 1,8-liters bensinmotor og 35% 1,6-liters bensin. Fordelingen på karosserier er 70% stasjonsvogn, 25% sedan og 5% 5-dørs. Du får vite mer om de nye motorene når kollega Winding-Sørensen kommer hjem fra lanseringen.

 

Prisene for Avensis med dieselmotorene blir som følger:

2,0 – 116hk sedan SOL: kr 317.000

2,0 – 116hk stv. SOL: kr 325.000

2,2 - 150hk sedan SOL: kr 379.000

2,2 – 150hk stv. SOL: kr 387.000

2,2 – 177hk sedan Executive: kr 427.000

2,2 – 177hk stv. Executive: kr 435.000

Differansen i avgifter mellom de to nye motorene utgjør alene ca 30.000 kroner.

 

Viktigste data for Avensis med nye motorer:

 

2,2 – 150hk

2,2 – 177hk

Volum

2.231ccm

2.231ccm

Boring/slaglengde

86,0/96,0

86,0/96,0

Kompresjon

16,8:1

15,8:1

Innsprøytningstrykk

1.670 bar

1.800 bar

Maks effekt hk/omdr.

150/3.600

177/3.600

Maks dreiemoment Nm/omdr.

310/2.000-3.200

400/2.000-2.600

Toppfart

210 km/t

220 km/t

0-100 km/t

9,3 sek.

8,6 sek.

Forbruk kombinert

0,59 l/mil

0,61 l/mil

CO2-utslipp

156 g/km

161 g/km


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: