Mazda 323: Modell med kontraster
BRUKTBIL: Trøtt pensjonistbil eller sprek og billig ungdomsbil? Tilsynelatende to motsetninger som ikke lar seg forene, men i kompaktklassen er det flere biler som dekker dette spekteret. Mazda 323 er en av dem. Dette er en bil som har et svært lavt verditap, er billig i drift og har kjøreegenskaper i særklasse. Først publisert i BIL 4 - 1997. IMazda 323-serien finnes et bredt spekter av modeller og motorer. Gjennom årene har Mazda introdusert alt fra det konvensjonelle til det spesielle hva karosserier angår, og modellene har blitt utstyrt med alt fra en nokså trøtt 1,3-liter til en sylhvass V6- eller turbomotor. 323 serien ble introdusert i Norge i 1977, men hadde eksistert siden 1963. Forhjulsdrift kom i 1981, og denne modellen dannet i stor grad grunnlaget for dagens modeller. Likevel gjennomgikk serien tre større modellendringer og ansiktsløftinger de neste ti årene. Basismodellene har i første rekke vært biler med 1,3, 1,5 eller 1,6-liters motorer. 1,8-liters motor har også blitt brukt i noen år, men er mindre vanlig. Ytelsene på basismodellen varierer fra 68 til 90 hk, men i GTi-versjoner har Mazda levert de samme motorene med effekt opp mot 185 hk. I 1995 plasserte Mazda en nydelig 2,0-liters V6-motor med 147 hk i 323F. En gjennomgang av tidligere tester viser at det er mange fellestrekk mellom de ulike modellene, spesielt når det gjelder motor, kjøreegenskaper, plass og førermiljø. Selv om de ulike motorene har vidt forskjellige ytelser, har de til felles at de går nokså hardt, og at motorstøy – spesielt under akselerasjon – kan være nokså påtrengende. 323-modellene har gode kjøreegenskaper og tillater i stor grad sjåførens feil. Styreresponsen er god og bilen er generelt godt balansert. Det er spesielt merkbart på vinterføre. En svak understyring gir deg et godt forvarsel om at det er på tide å sette ned farten. Men gode kjøreegenskaper er dessverre ikke synonymt med høy komfort. Spesielt i skarpe dumper merkes slagene godt. Større og rundere dumper takler bilen bedre og i alle tilfeller kan 323 vise til svært god stabilitet. Bagasjerommet er et av 323-seriens svakeste punkter. Sedanen tilbyr best plass, men selv her er bagasjerommet betydelig mindre enn hos de fleste konkurrentene og det er dessuten vanskelig å utnytte. Lasteterskelen er høy og hjulhus stjeler plass. I kombimodellene er det heller sparsomt med plass bak og også i disse modellene sørger lasteterskel og innvendige hjulhus for at det er vanskelig å utnytte den lille plassen som faktisk er til rådighet. På statistikker over vanlige feil og mangler scorer Mazda 323 svært godt og modellene kan jevnt over skilte med svært få feil. Skal noe sjekkes, må det være fremre hjuloppheng, der slark i de øvre opphengskulene er vanlig. Drivaksler og mansjetter er også utsatt. På gamle modeller – produsert før 1989 – bør forbrenningen sjekkes. Mange biler går svært surt og trenger forgasserjustering for å komme innenfor lovlige rammer hva avgassutslipp angår. De samme modellene kan også ha stor slitasje i bakre hjuloppheng og svak/ujevn parkeringsbrems er også normalt. Biler produsert etter 1990 har jevnt over så få feil og mangler at ingen av dem kan karakteriseres som «vanlige », heller som sporadiske. Rustplager er svært sjeldne, men kan forekomme rundt dører eller panser og ved feste for jekken i bagasjerommet. Billig å eie Mazda 323 er en bil med svært lavt verditap. Den mest populære modellen er 3-dørs kombien. Denne kan skilte med et verditap på knappe 5 – 10.000 kroner i året. Kombiutgaven med 5 dører er et langt sjeldnere syn på bruktmarkedet, men verditapet er nokså likt for kombimodellene. Stasjonsvognen – som forsvant i 1995 – har et langt høyere verditap, men det overstiger sjelden 15.000 kroner pr år. Det er faktisk sedanen som må tåle det verste tapet. De første fem årene er et verditap på 20.000 i året ikke uvanlig. Deretter flater tapet ut og biler som er 6 – 7 år gamle har et tap på 5 – 10.000 pr år. Det foreligger dessverre ingen utfyllende statistikk på bruktbilprisene til de «verste» utgavene av Mazda 323 GT/GTi. Dyr inngangsbillett Sikker i drift 323 er på alle måter en bil som er rimelig i drift og som har underholdende kjøreegenskaper for dem som ønsker det. Derimot skorter det på plassen og bilen blir i første rekke et alternativ for de eldste og de yngste – de som enten ikke trenger så mye plass lenger, eller dem som ennå ikke har fått behov for det. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |