Peugeot 306: Komfortabelt alternativ
BRUKTBIL: Gode kjøreegenskaper og fravær av franske løsninger kjennetegner Peugeots deltaker i kompaktklassen. Først publisert i BIL 10 - 1998. Peugeot 306 ble lansert i 1993 som etterfølger til 309. I motsetning til 309 som var en firedørs bil med stor bakluke, er 306 en vanlig 3- eller 5-dørs kombikupe. Med en lengde på 400 cm er den 2 cm kortere enn forrige generasjon av Golf, men akselavstanden på 258 cm er 10 cm lengre. Vi har sakset litt fra Bil nr 3/93 hvor 306 ble testet mot VW Golf, Opel Astra og Toyota Corolla: «306 er den som imponerer mest når det gjelder kjøreegenskaper. Den føles trygg og har en utrolig god stabilitet... 306 følger veien mer, og gir sjåføren bedre kontakt med veien enn for eksempel VW Golf.» 306 har en kompakt sporkorrigerende bakaksel med torsjonsfjærer, langsgående bærearmer og liggende støtdempere. Forstillingen er mer lik standarden for klassen med McPherson fjærben. 306 fikk også ros for lavt støynivå i 1993, men er ikke like rommelig, spesielt i baksetet, som for eksempel Golf eller Astra. Bagasjerommet rommer 338 liter (VDA), såfremt man ikke legger ned baksetet. Siden vi har valgt en XSi som månedens bil, starter vi på toppen av motorutvalget. De mer motorsterke utgavene av 306 har levd et liv litt i skyggen av Golf GTi. Det er helt ufortjent. 75 til 167 hester Som vanlig er det ikke disse motorvariantene som har solgt best. Volumselgere er de mindre motorene. Minst er en 1,4-liter med 75 hester, deretter følger en 1,6-liter med 90 hester og en 1,8-liter. Den kommer i to varianter. Enten med to ventiler pr sylinder og 103 hester, eller fire ventiler pr sylinder og 112 hester. Dieselmotorene til Peugeot har godt rykte og rundt 15 prosent av alle 306 er solgt med dieselmotor. Da står valget mellom en 1,9-liter på 70 hester, eller en 1,9-liter turbo med 90 hester. Skjevt utvalg I mars 1997 fikk 306 en mindre ansiktsløfting. Karosseriet ble forsterket, blokkeringsfrie bremser ble standard og fronten ble litt forandret. Fornøyde eiere 306 er i følge NAF og Statens Bilprovning i Sverige, ikke plaget av mange feil. Men bremsene bak er ofte i ustand, det samme gjelder parkeringsbrems. Flere eiere av 306 opplyser at forhjulene slites skjevt på utsiden. Slitte foringer i forstillingen, med påfølgende feil spissing på forhjulene, har skylden. Man bør derfor holde et øye med dekkslitasjen. Bensinkutt I kompaktklassen er Peugeot 306 et interessant alternativ. Den har gode og komfortable kjøreegenskaper. Mange mener den har et stilig utseende. Byggekvaliteten er god og prisene på brukte 306 ligger under det du må betale for en tilsvarende Golf. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |