Ford Galaxy/VW Sharan: Med plass til alle
BRUKTBIL: Nye flerbruksbiler er dyre, men etter et par år koster de ikke mer enn en middels stasjonsvogn. Først publisert i BIL 6 - 1998. For den som er velsignet med en stor familie, er det ikke alltid nok med en stasjonsvogn. Da kan en såkalt MPV, eller flerbruksbil, være løsningen. Med inntil 7 seter blir det plass til alle smårollingene og svigermor. Renault Espace var den første flerbruksbilen og den fikk være på markedet alene i noen år. I USA er slike biler populære, men er gjerne litt større enn det vi europeere setter pris på, så vans har ikke solgt så bra i Norge. Mye på grunn av høye avgifter. I 1996 dukket tvillingbrødrene Ford Galaxy og VW Sharan opp. Sammen med Chrysler Grand Voyager har de vært de mest solgte flerbruksbilene her til lands. Galaxy og Sharan, og nå i det siste Seat Alhambra, er et samarbeidsprosjekt mellom Ford og VW. Karosseriet er identisk, men detaljer som grill og lykter skiller bilene fra hverandre. Innvendig er det også forskjeller, men mange deler er felles. Mens bensinmotorene med to liter sylindervolum er henholdsvis Fords og Volkswagens, er TDiog VR6-motoren hentet hos Volkswagen. Lite brukt Det beskjedne nybilsalget gjør at tilbudet av brukte biler er noe begrenset. Og de bilene forhandlerne tar inn, blir ikke stående lenge. For etter to år har prisen sunket ned på stasjonsvognnivå. Dermed har du valget mellom en pent brukt 7-seter, eller en ny stasjonsvogn. En 1996 Galaxy eller Sharan bør la seg oppdrive hos forhandler for rundt 270.000 kroner. Tunge biler Den beste motoren er nok TDi dieselen på 110 hester. Med et kraftig dreiemoment er den lettkjørt og holder farten oppe i motbakkene selv med full last. I tillegg slipper du å måtte tanke så ofte. Innvendig finner man sju seter som kan tas ut, snus, legges ned eller flyttes i nesten alle tenkelige posisjoner. Kombinasjonsmulighetene mange, men skal sju personer ha plass, bør de ikke ha med seg så mye bagasje hver. Derimot vil en familie på fem ha langt bedre plass enn i en vanlig stasjonsvogn. Lite feil å finne Ellers bør man passe seg for rust. På Galaxyen som vi hadde med til NAF, hadde rusten begynt å sette seg foran på kanalene. Det skyldes trolig dårlig tilpassede innerskjermer. Egentlig var det kanskje litt mer rust enn man kunne forvente på en bil som bare har opplevd to vintre. Så det kan lønne seg å gi bilen en understellsbehandling hvis man ønsker at den skal vare. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |