[]
[] [firmabil.no] []

Norsk håp i oppretter-OL


Odd Einar Jamne - MotorBransjen



Han går for gull i Yrkes-OL, biloppretteren Steffen Grytten (21) fra Haram på Sunnmøre som ligger i hardtrening før mesterskapet går av stabelen i Helsinki 26. – 29. mai 2005. Helgen brukes til trening og pugging av sveis og målepunkter.

Det er en sindig og behersket Sunnmøring vi møter under treningsøkt på Gand Videregående skole på Sandnes. Steffen er på tredje året ansatt hos Brabil AS i Brattvåg nord for Ålesund som lærling, og har nettopp bestått fagprøven. November 2004 ble han norgesmester i biloppretting som ble arrangert på Byåsen i Trondheim.

--Der stilte jeg uten forhåpninger, jeg var bare nysgjerrig på hvor jeg lå an faglig i forhold til nivået på de andre og ville teste meg selv. At jeg ble norgesmester kom helt uventet, smiler en stolt Steffen.

Han har nesten ikke tid til en kaffepause der han arbeider med sine 5 øvingsobjekter, tett fulgt av trener og lærer i biloppretting på Gand Videregående skole, Kjell Arild Orheim. Etter NM har Steffen og treneren deltatt i det uformelle Nordiske prøve-VM i Åbo, Finland. Her oppnådde han, i følge treneren, et svært godt resultat og viste at han absolutt tilhører eliten.

 

Yrkes-OL
World Skills Competition (WSC) eller Yrkes-OL (som vi kaller det) er verdens største yrkesfaglige konkurranse for ungdom. I Norge er det en ideell organisasjon som drives av NHO, LO og Utdanningsdepartementet sammen med bransjeforeninger, innen bilfagene vil det si Norges Bilbransjeforbund (NBF). Det første yrkes-OL ble avholdt i Madrid på 50-tallet og er senere blitt en årlig begivenhet.

Til årets arrangement i Helsinki er det ventet 250.000 besøkene til det enorme senteret hvor det hele skal foregå. 650 – 700 deltakere fra over 40 nasjoner og 13 dommere stiller opp. 23 deltakere skal kjempe om den gjeve gullmedaljen i biloppretting hvor Kjell Arild Orheim, i tillegg til å være Steffens støtte, skal delta som dommer. (Nei, han skal ikke dømme Steffens arbeid).

 

Oppgavene:
Deltakerne skal gjennomgå 5 oppgaver som består i skifte av bakskjerm, rette og sveise et aluminiumspanser, skifte og rette høyre rammevang fremme, skifte airbag og i tillegg foreta en fullstendig utmåling av karosseriet. Det er ikke småtteri i løpet av de 22 timene utøveren har til rådighet. For ikke bare skal airbag skiftes, men feilkoder skal slettes og nullstilles. Bakskjermen skal punktsveises med x antall punkter i hver sin sektor.

--Tidsmessig grenser det til det umenneskelige, men jeg tror jeg skal greie det likevel, sier en svært ivrig norgesmester. Oppgavene kan under mesterskapet endres inntil 30%.

 

Trening:
--Det Nordiske prøvemesterskapet viste at nivået på deltakerne ligger veldig jevnt og på et svært høyt faglig nivå hvor Steffen, etter min mening, var et hakk bedre enn konkurrentene. Men testen avdekket også hva vi må trene mer på. Nå er Steffen blitt ”programmert” til å vite alt på forhånd. Han skal vite hvor mange og hvor på bakskjermen det skal punktes, han skal huske bilens målepunkter på rettejiggen, og mye mer. I Finland må han arbeide rasjonelt, for hvis han må lete etter mål og verdier i manualer når konkurransen er i gang vil han miste verdifull tid. Der teller tempo og tidsfrist, ivrer Orheim.

--Det blir pugg, ren og skjær pugging, flirer kandidaten selv.

Denne treningsøkten startet på fredag og avsluttes søndag kveld. Antagelig vil kandidat og trener forsøke enda en økt før reisen til Finland.

På spørsmål om hvorfor treningen er lagt til Gand vgs, svarer Orheim at her har de det meste av utstyret samlet og en nesten identisk Auto Robot-jigg som blir brukt under mesterskapet. Det er forresten en flunkende ny jigg som delvis er sponset av flere bilbedrifter i regionen. Orheim vil gjerne trekke fram at skolen er med i et prøveprosjekt hvor skolen har lagt sammen faglinjene biloppretting og lakkering. Erfaringene er så gode at han håper og tror at prosjektet vil bli permanent.

 

Forventninger
Treneren er ikke i tvil: --Steffen ligger i toppeliten og vil stikke av med gull eller i alle fall bli blant de aller beste, sier han. Men hva med Steffen selv? Takler han trenerens forventning?

--Jeg er nøktern. Jeg går så absolutt for gull, men skulle det likevel ikke gå slik vil jeg være kjempefornøyd med å komme blant de 7-10 beste. En stor mengde fagfolk vil vurdere oss når vi arbeider og slikt kan nok virke distraherende, men jeg psyker meg opp og skal takle det, smiler han.

--Hva om du når gullpallen?

--Jeg tror ikke på gull og grønne skoger, men tror nok jeg er sikret arbeid framover, kanskje i ledende stilling. For meg blir det nok ikke slik som gullvinneren fra Asia som etter hjemkomst fikk ny bolig, bil, topp jobb og mange penger. Men selve gullet vil henge høyt og kanskje gi meg flere muligheter og tilbud i arbeidslivet, sier den sindige sunnmøringen. 

Når treningsøkta er ferdig setter han seg på flyet til Ålesund med hodet fullt av måle- og sveisepunkter. Gjennom uken vil treneren ringe for å eksaminere ham på de mest uventede tider. Her skal detaljene nagles fast i hodet. Og får de det til, blir det nok en tur til Sandnes for å gjennomgå enda en treningsøkt. Fotball, jakt, film og arbeid på sin Nissan 200 SX 99 som Steffen kjøpte skadet i Tyskland, blir det nok ikke mye tid å ofre på i den nærmeste fremtid. I alle fall ikke før etter hjemkomsten fra Finland.

MotorBransjen vil følge spent med og kommer tilbake til saken når Helsinki-slaget er avgjort.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: