Mazda MX-5
BRUKTBIL: Sommeren er anmarsj og da er få ting bedre å kjøre enn en klassisk roadster og det må ikke nødvendigvis bli dyrt. Det er et rikholdig bruktmarked. Først publisert i BIL 5 - 1999. Nå er det kanskje noen som vil protestere på at vi kaller Mazda MX-5 en klassiker. Den ble nemlig først vist frem i 1989. Men vil du ha en moderne, litt sportslig, men ikke for dyr eller spesiell åpen bil, er MX-5 førstevalget. Sikkert kjøp Mazda MX-5 er godt sammenskrudd på typisk japansk hvis. Hvis eieren har avstått fra busekjøring og i tillegg har hatt bilen på jevnlig service, er det lite å frykte av mekaniske problemer selv om bilen har gått langt. Dyr kalesje Motorutvalget begrenser seg til 1,6- og 1,8-liters motorer med 90, 115 eller 130 hester. Bortsett fra sylindervolum og effekt er motorene identiske og har to overliggende kamaksler og fire ventiler pr sylinder. En riktig klassisk Twin Cam slik britene reklamerte med i sine MGer på 60-tallet. MX-5 har også en trivelig motor- og eksoslyd. Det var faktisk et prioritert område under utviklingen av bilen. Bakhjulsdrift MX-5 ble produsert tilnærmet uforandret fra 1989 til 1997 da den ble avløst av en ny modell med stivere karosseri og andre forbedringer. MX-5 er svært populær og eierne steller godt med bilene sine. Det har derfor vokst frem en omfattende tilbehørsindustri. Det er ikke grenser for hva du kan få av sportsunderstell, karosseri- og interiørdetaljer i krom, aluminium eller karbonfiber. Siden motoreffekten i manges øyne er heller beskjeden finnes det også enorme mengder med trimmingsutstyr. Vi nevner i denne sammenheng at hvis du trimmer en bil som er registrert etter 1. januar 1996 må du betale avgift for de ekstra hestekreftene. For den som vil, er mulighetene mange. Andre vil kanskje være like fornøyd med å nyte Mazdaens gode originale egenskaper. Nemlig gleden ved å gli gjennom sommerlandskapet med vind i håret og vissheten om at bilkjøpet ikke tømte lommeboka fullstendig. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |