Skoda Felicia
BRUKTBIL: Felicia gir mye bil for pengene, men vitser får du ikke lenger med på kjøpet. Først publisert i BIL 6 - 1999. Selv om det er Skoda Octavia som har begravet Skodavitsene for godt, var Felicia den første av de «nye» Skodaene etter at Volkswagenkonsernet kjøpte den tsjekkiske fabrikken. Likevel er innslaget av VW i Felicia beskjedent i motsetning til i Octavia, som er en mer eller mindre velkamuflert utgave av Golf. De av leserne som har skrevet til oss, forteller at pris og verdi for pengene er hovedgrunnen til at de valgte Skoda. Det virker også som eierne er fornøyd med mangelen på status. En Felicia signaliserer at du er sparsom, men ikke gjerrig. Felicia er med sine 388 cm noe mindre en bilene i kompaktklassen, men samtidig litt for stor til å være småbil. Femdørs kombikupé har plass til en liten familie og dens behov, men trenger du lasterom, er stasjonsvognen et nødvendig alternativ. Den er 35 cm lengre. Bagasjerommet i kombikupéen tar bare 272 liter, men du kan felle ned det delte baksetet. I førersetet er det god plass og selv storvokste vil finne seg vel til rette, men enkelte vil finne korsryggstøtten for dårlig. Satser på sikkerhet Vi har testet Felicia i Bil 8/95. Den gang var konklusjonen at Skoda hadde gjort en overbevisende jobb med bilen, men at det var rom for forbedringer, spesielt på områdene støy og fjæringskomfort. Når det gjelder støy ga «vår» Felicia et litt bedre inntrykk. Motoren var også piggere enn inntrykket fra 1995. Det skyldes nok at vår pent brukte bil har rukket å rulle nærmere 25.000 km slik at motoren er skikkelig innkjørt. Interiøret i Felicia er enkelt og oversiktlig. Plasten ser litt grå og kjedelig ut, men er neppe av dårligere kvalitet enn i andre biler. I 1998, samtidig med lanseringen av Octavia, fikk Felicia en liten ansiktsløfting med ny og større grill. Leserne våre har lite å utsette på driftssikkerheten til bilen. NAF har ikke Felicia i sin liste over feil og mangler ved brukte biler. Tyske ADAC sier derimot at feil i tenningssystemet på grunn av fuktighet ikke er uvanlig. Man bør også være på vakt mot lekkasjer i kjølesystemet. ADACs statistikk er ikke nødvendigvis helt riktig for Norge, ettersom kjøremønsteret i Tyskland er forskjellig fra her hjemme. Eieren av bilen som pryder disse sidene, opplevde at servopumpen røk før bilen knapt hadde rukket å rulle ut av salgshallen. Den ble byttet på garantien. Det samme ble en lekk slange i innsuget. Deretter har bilen oppført seg eksemplarisk. Deleprisene på Skoda er overkommelige, og på grunn av bilens oversiktlige konstruksjon, er det enkelt å utføre småvedlikehold selv. Favorit i økonomiklassen Siden 1995 er det solgt litt over 5.000 Felicia i Norge, vel 40% av disse er stasjonsvogner. De som velger Felicia, kjøper bil for egne penger. De fleste eierne beholder derfor bilen lengre enn firmakunder normalt gjør. Du må regne med å lete litt for å finne en passende Felicia. På den annen side gir dette rimelig bilhold. Felica koster lite som ny og verditap i både kroner og prosent er beskjedent. Konklusjonen blir derfor: Hvorfor gå da, når man kan kjøre Skoda. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |