[]
[] [firmabil.no] []

Audi A6/100 1991-1997


Erik Wale



BRUKTBIL: Dette er bilen som bekreftet at Audi er en seriøs konkurrent til BMW og Mercedes – også på bruktmarkedet.

Først publisert i BIL 8 - 1999.

Da Audi i 1991 lanserte denne utgaven av Audi 100, nådde de målet om å regnes som BMWs og Mercedes’ likemenn. Med solid karosseri, kvalitetsinteriør og et imponerende utvalg av sterke motorer, sikret man plassen blant europeiske luksusbiler. I 1995 ble Audi 100 omdøpt til Audi A6. De mekaniske forskjellene mellom 96/97-utgaven av A6 og Audi 100 er derimot små. Først i 1997 kom en helt ny A6 på markedet.

Audi A6/100 har solgt bra til å være en dyr og stor bil. Gjennom importør er det solgt 4.434 biler av fra 1991 til 1997. Over 70 prosent er stasjonsvogner. I begynnelsen var femmeren på 2,3-liter mest populær, men da denne forsvant i 1994, overtok 2,6 V6 som førstevalg hos kundene. Bare en brøkdel valgte dieselmotor.

Selv om mange forbinder Audi med Quattro og firehjulsdrift, er det bare vel en fjerdedel av bilene som har dette. Automatgear er vanlig sammen med V-sekseren. Biler uten automat er lite populære og går for lavere pris.

Blant stasjonsvognene finnes det en rekke varebiler, og de eldste modellene nærmer seg nå ti års alder. Da kan du sette inn baksetene igjen avgiftsfritt. Varebilløsningen har fristet mange til å kjøpe seg stor motor, det samme gjelder for biler importert brukt. Vær imidlertid oppmerksom på at S-versjonene er svært populære tyveriobjekter med tilhørende høye priser på forsikring.

Sikker uten rust
Audi satset tidlig på sikkerhet og valgte noen utradisjonelle løsninger. Før kollisjonspute ble vanlig, utstyrte Audi sine biler med Procon-ten. Det var et sinnrikt system med vaiere og trinser. Det sørget for at sikkerhetsbeltene strammet seg og at rattet ble trukket vekk fra sjåføren når motoren ble presset bakover ved en frontkollisjon. Dette systemet ble erstattet av kollisjonsputer fra januar 1994. Audi kommer ut gjennomsnittlig med feil og mangler i statistikkene til de forskjellige bilorganisasjonene. Stort sett er det bremsene bak som skaper problemer, samt batteri og dårlig ladespenning. I NAFs statistikk kan man også lese at støtdempere må byttes påfallende ofte for noen modeller. Dette kan ha sammenheng med kjørestil. For selv om Audi ikke har en like sportslig karakter som BMW, mangler det ikke på motorsterke modeller. Derimot er rust et fraværende problem, for Audi var blant de første med helgalvanisert karosseri. I tillegg er det god beskyttelse med voks i alle hulrom.

Omfattende motorutvalg
Stasjonsvognen, eller Avant på audispråk, har begrenset bagasjeplass fordi bakluken skråner sterkt innover. Med alle sitteplassene i bruk laster den bare 390 liter bagasje opp til vinduskanten. Men Avant har et praktisk rom i gulvet hvor man kan gjemme stresskofferten. Bagasjerommet i sedanen er derimot vesentlig rommeligere og tar 510 liter. Kupéen er rommelig og interiøret tåler tidens tann vel. Elektrisk justerbare speil og vinduer er vanlig, men for eldre modeller må du lete godt for å finne biler med klimaanlegg. Takluke er derimot vanlig.

Motorutvalget er som sagt omfattende. Minste motor er en toliter med 115 hester, men den er for svak for en såpass tung bil. Derfor valgte de fleste den femsylindrede 2,3-literen på 136 hester eller V-sekseren på 2,6 liter og 150 hester. Fra 1996 fikk flere av Audimotorene fem ventiler pr sylinder. En ny 1,8-liter med 125 hester ble minste alternativ. I den andre enden av skalaen finner vi de forskjellige S-versjonene. Der kan du velge mellom en turboladet femmer på 230 hester, eller to utgaver av V-åtteren fra Audi A8. Enten med 290 eller med 326 hester.

Bruktimport
Audi A6/100 har i flere år vært blant de mest populære modellene å importere brukt. Frem til mai i år er det solgt 440 nye A6 i Norge, samtidig er det tatt inn 437 brukte biler. Bruktimporten er dermed i ferd med å innhente nysalget. I fjor ble det solgt 1.400 nye biler samtidig som det ble bruktimportert rundt 1.000 Audi A6/100.

Gjennomsnittsalder på bruktimporterte Audi A6/100 er syv år, hvilket vil si at svært mange biler er betydelig eldre. Et annet særpreg med de bruktimporterte bilene, er at de ofte har større motor enn det som er normalt i Norge.

I mai i år innførte Audi nettopriser på nye biler. Foreløpig ser ikke det ut til å ha påvirket prisene på brukte biler noe særlig. Eldre A6/100 omsettes etterhvert mer gjennom private kanaler, og prisene er relativt varierende for disse. Her forstyrrer andelen bruktimporterte biler prisbildet noe.

De fleste bruktimporterte biler holder samme tekniske stand som tilsvarende norske, men de er ofte kjørt lengre enn tilsvarende årsmodeller her hjemme. Audi har for øvrig elektronisk kilometerteller som kan endres enkelt ved bruk av riktig verktøy. Biler i denne størrelsen ruller i snitt 20.000 kilometer i året. Lav kilometerstand er derfor uvanlig på brukte biler. Et generelt råd er at desto dyrere bil, desto nøyere bør du være med valg av forhandler.

Tekniske data


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: