Volkswagen Golf 1991-1997
BRUKTBIL: Norges mest solgte bil er like populær som brukt. Vi ser nærmere på tredje generasjons sterke og svake sider. Først publisert i BIL 10 - 1999. Volkswagen Golf har vært en sikker storselger de siste 25 årene. Bare Toyota Corolla har enkelte år truet dens suverene plass på salgstoppen. Derfor er også VW Golf en av de mest utbredte bilene på bruktmarkedet. Modellen vi tar for oss denne gang, er tredje generasjon Golf. Den var i salg fra 1992 til den ble avløst i 1997 av dagens modell. Golf finnes både som tredørs og femdørs kombi, samt som stasjonsvogn. Sistnevnte ble ikke introdusert før i 1994. I 1993 lanserte Volkswagen også en kabriolet som har solgt godt til åpen bil å være. Bortsett fra bagasjerommet og en litt annen utforming av lykter og grill, er Vento og Golf identiske. Golf CL er relativt spartansk utstyrt, mens GL har høyere kvalitet på interiøret og mer utstyr. CL har heller ikke delt bakseterygg. VW likte å sponse store og gamle rockeband, derfor finnes det kampanjemodeller som Pink Floyd og Rolling Stones med mer utstyr. En Golf kan fungere godt som familiebil for kupéen er rommelig, og man sitter godt både foran og bak. Men i likhet med konkurrenten fra samme periode, er ikke bagasjerommet større enn 330 liter. Det er også en litt høy lasteterskel. Motor for alle Da går en GTi bedre, men i sin tredje utgave har den mistet noe av futten. 115 hk er ikke spesielt mye, vekten tatt i betraktning. 0 til 100-tiden skremmer ingen. Men motoren er sterk på lave turtall og gjør Golfen til en fin kjøremaskin. Et digert ferielass merkes heller ikke så godt. Vil du ha en ekte GTi må valget bli 16-ventilers utgaven. Med 150 hk flytter den seg som en GTi skal. Sterk sekser GTi-modellene og VR6 har understell og bremser med kraftigere og bedre komponenter, deler som derfor også er vesentlig dyrere enn reservedeler til familiemodellene. I tillegg er utvalget hos bilrekvisitaforhandlerne dårligere på deler til disse bilene. Golf ble også levert med dieselmotor med og uten turbo. 1,9D yter 64 hk, mens 1,9TD yter 75 hk. Det finnes også en Golf Syncro med firehjulsdrift og 1,8-liters motor, men den er sjelden. Gjennomsnittlig med feil Ser du etter en brukt Golf skal du likevel titte godt etter at bremsene er i orden, spesielt bak. Slanger, skiver, bremsepumpe og håndbrems har ofte satt seg eller rustet. Golf har også ofte dårlig ladespenning. Det gir svakere lys og kortere levetid for batteriet. Bortsett fra disse punktene vil de fleste bilene være i god stand. Såfremt bilen ikke er kollisjonsskadet og dårlig reparert, skal heller ikke rust være noe problem. Golf er også en svært populær ungdomsbil. Aluminiumfelger, slitte dekk og motor som svetter olje, kan tyde på at eieren ikke har vært så forsiktig som han burde. Det greieste er å satse på en «normal» modell. Deleprisene på Golf er ikke avskrekkende og det går greit å utføre enkle reparasjoner og delebytter selv. Sikkerhet selger I Bil nr 8/93 fikk Golf bryne seg mot Toyota Corolla, Opel Astra og Peugeot 306 i en sammenligningstest. Den gang ble Golfen vårt valg fordi den jevnt over gjorde tingene litt bedre eller i det minste like bra som konkurrentene. Kjøreegenskapene er trygge, interiøret ryddig og du sitter godt både foran og bak. 1,8-literen var også lettkjørt takket være godt dreiemoment, selv om to av konkurrentene hadde flere hk. Men Golfen var også den gang den dyreste bilen. Det gjenspeiles i dag i noe høyere priser på brukte biler. Du må også betale for bilens gode navn og rykte. Velger du for eksempel en Citroën ZX eller Renault 19 kan du ofte oppdrive en to år nyere bil til samme prisen. På den annen side vil du sannsynligvis «få igjen» pengene hvis du skal selge Golfen igjen i løpet av noen år. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |