[]
[] [firmabil.no] []

Volkswagen Golf 1991-1997


Erik Wale



BRUKTBIL: Norges mest solgte bil er like populær som brukt. Vi ser nærmere på tredje generasjons sterke og svake sider.

Først publisert i BIL 10 - 1999.

Volkswagen Golf har vært en sikker storselger de siste 25 årene. Bare Toyota Corolla har enkelte år truet dens suverene plass på salgstoppen. Derfor er også VW Golf en av de mest utbredte bilene på bruktmarkedet. Modellen vi tar for oss denne gang, er tredje generasjon Golf. Den var i salg fra 1992 til den ble avløst i 1997 av dagens modell.

Golf finnes både som tredørs og femdørs kombi, samt som stasjonsvogn. Sistnevnte ble ikke introdusert før i 1994. I 1993 lanserte Volkswagen også en kabriolet som har solgt godt til åpen bil å være. Bortsett fra bagasjerommet og en litt annen utforming av lykter og grill, er Vento og Golf identiske.

Golf CL er relativt spartansk utstyrt, mens GL har høyere kvalitet på interiøret og mer utstyr. CL har heller ikke delt bakseterygg. VW likte å sponse store og gamle rockeband, derfor finnes det kampanjemodeller som Pink Floyd og Rolling Stones med mer utstyr. En Golf kan fungere godt som familiebil for kupéen er rommelig, og man sitter godt både foran og bak. Men i likhet med konkurrenten fra samme periode, er ikke bagasjerommet større enn 330 liter. Det er også en litt høy lasteterskel.

Motor for alle
Er du på jakt etter Golf finnes det motorer for en hver smak. Skjønt noen modeller må du lete godt etter. Her til lands er det først og fremst biler med 1,6-liters motor med 75 hk eller 1,8-liters motor med 90 hk som ble solgt. Er du på jakt etter bil til hele familien bør du styre unna de to minste motorene. Som alle andre biler la også Golf på seg for hvert modellskifte. I forhold til Golf II økte lengden med bare tre cm. Vekten økte derimot med rundt 100 kg. Derfor vil Golf med 1,4- og 1,6-liters motorer slite litt hvis du laster opp bilen.

Da går en GTi bedre, men i sin tredje utgave har den mistet noe av futten. 115 hk er ikke spesielt mye, vekten tatt i betraktning. 0 til 100-tiden skremmer ingen. Men motoren er sterk på lave turtall og gjør Golfen til en fin kjøremaskin. Et digert ferielass merkes heller ikke så godt. Vil du ha en ekte GTi må valget bli 16-ventilers utgaven. Med 150 hk flytter den seg som en GTi skal.

Sterk sekser
Toppmodellen i Golf III-programmet er VR6. Den har en ultrakompakt V6 hvor vinkelen mellom sylinderrekkene bare er 15. Derav VR som står for V-Rekke. Med 2,8-liters sylindervolum og 174 hk er dette råtassen i
Golfklubben og gjør 0-100 km/t på 7,6 sek. Høye avgifter gjorde at få ble solgt i Norge. De fleste bilene du finner i annonser er derfor bruktimportert. Som på alle motorsterke biler gjelder det å være spesielt nøye på at motor, hjuloppheng og bremser er i god stand.

GTi-modellene og VR6 har understell og bremser med kraftigere og bedre komponenter, deler som derfor også er vesentlig dyrere enn reservedeler til familiemodellene. I tillegg er utvalget hos bilrekvisitaforhandlerne dårligere på deler til disse bilene. Golf ble også levert med dieselmotor med og uten turbo. 1,9D yter 64 hk, mens 1,9TD yter 75 hk. Det finnes også en Golf Syncro med firehjulsdrift og 1,8-liters motor, men den er sjelden.

Gjennomsnittlig med feil
NAF offentliggjorde nylig sin seneste bruktbilundersøkelse. Der kommer Golf ut som gjennomsnittlig når det gjelder feil og mangler. Ikke overraskende ligger en av Golfens argeste konkurrenter, Toyota Corolla, på feilfritoppen. Tyske biler er gode som nye, men tåler i følge NAF tidens tann dårligere. Nå betyr ikke dette at enhver Golf vil være full av feil. Mer sannsynlig vil den være som den Golfen som vi tok med på NAF-test – helt feilfri. Denne bilen er riktignok kjørt av samme eier siden den var ny og har vært på årlig service. 88.000 km siden 1992 er normal kjørelengde. Det eneste som er gjort er bytte av eksosanlegg, men det skyldes sannsynlig vis mye småkjøring hvor bilen aldri blir helt varm, slik at det samlet seg mye kondens i eksosanlegget. Da får rusten gode arbeidsvilkår.

Ser du etter en brukt Golf skal du likevel titte godt etter at bremsene er i orden, spesielt bak. Slanger, skiver, bremsepumpe og håndbrems har ofte satt seg eller rustet. Golf har også ofte dårlig ladespenning. Det gir svakere lys og kortere levetid for batteriet. Bortsett fra disse punktene vil de fleste bilene være i god stand. Såfremt bilen ikke er kollisjonsskadet og dårlig reparert, skal heller ikke rust være noe problem. Golf er også en svært populær ungdomsbil. Aluminiumfelger, slitte dekk og motor som svetter olje, kan tyde på at eieren ikke har vært så forsiktig som han burde. Det greieste er å satse på en «normal» modell. Deleprisene på Golf er ikke avskrekkende og det går greit å utføre enkle reparasjoner og delebytter selv.

Sikkerhet selger
Volkswagen satset tidlig på sikkerhet som en del av salgsargumentene. To kollisjonsputer foran er derfor standard. De første årsmodellene av Golf III mangler hanskerom hvis ikke eieren har ettermontert en «skuff» under dashbordet. I baksetet er det to ordentlige hodestøtter som kan reguleres i høyden. Det svenske forsikringsselskapet Folksam klassifiserer bilen som 20% sikrere enn gjennomsnittsbilen.

I Bil nr 8/93 fikk Golf bryne seg mot Toyota Corolla, Opel Astra og Peugeot 306 i en sammenligningstest. Den gang ble Golfen vårt valg fordi den jevnt over gjorde tingene litt bedre eller i det minste like bra som konkurrentene. Kjøreegenskapene er trygge, interiøret ryddig og du sitter godt både foran og bak. 1,8-literen var også lettkjørt takket være godt dreiemoment, selv om to av konkurrentene hadde flere hk. Men Golfen var også den gang den dyreste bilen. Det gjenspeiles i dag i noe høyere priser på brukte biler. Du må også betale for bilens gode navn og rykte. Velger du for eksempel en Citroën ZX eller Renault 19 kan du ofte oppdrive en to år nyere bil til samme prisen. På den annen side vil du sannsynligvis «få igjen» pengene hvis du skal selge Golfen igjen i løpet av noen år.

Tekniske data


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: