[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes E-Klasse 1994-1999


Erik Wale



BRUKTBIL: Den er stor, trygg og oser status. Men, dessverre for mange, alt for dyr som ny bil.

Først publisert i BIL 11 - 1999.

Mercedes oppgraderte E-Klasse i år med nytt frontparti og nye motorer. Vi har derfor tatt et tilbakeblikk på utgående modell. Den ble lansert i 1994 og vakte oppsikt blant Mercedeskundene, spesielt på grunn av fronten med de fire runde lyktene. Ser vi på nybilsalget her hjemme, nøyer E-Klasse seg med en plass i tetsjiktet i storbilklassen i skarp konkurranse med Audi A6 og BMWs 5-serie, samt de to største svenskene. På listen over bruktimporterte biler troner den derimot suverent i toppen. Bruktimporterte biler har de siste årene faktisk danket ut salget av nye E-Klasse nesten 3:1. Dette skyldes at det ble solgt for få nye Mercedes på begynnelsen av 90-tallet til å dekke opp dagens etterspørsel etter brukte biler.

Mercedes gir sine modellserier et kodenavn og dagens E-Klasse, W210, erstattet W124 i 1995, mens kabriolet og kupé fortsatt ble laget på det gamle karosseriet som debuterte i 1984. Ingen av disse to modellene er solgt i noe særlig antall i Norge. De fleste bilene man ser kjøre rundt er importert brukt.

E-Klasse er en stor bil med en lengde på 480 cm. Stasjonsvognen som debuterte i 1996 er 2 cm lengre enn sedanen og er størst i klassen med bedre innvendig plass enn BMW 5-serie og Audi A6/100. Kjøreegenskapene er trygge og solide. En akselavstand på 283 cm gjør E-Klassen retningsstabil og komfortabel på landeveien.

Små motorer
I Norge har E-Klassekjøpere kunnet velge mellom fire bensinmotorer og tre dieselmotorer. E-Klasse er en tung bil og veier fra 1380 kg og oppover, avhengig av utstyr og motor. Derfor er den mest solgte modellen, E200 med 136 hk og et dreiemoment 190 Nm ved 4.000 o/min, ingen racer. De fleste bilene du finner på bruktmarkedet vil, på grunn av de norske avgiftene på sylindervolum og hestekrefter, være utstyrt med de mindre motorene i Mercedes-programmet. Det virker som Mercedeskundene, i motsetning til for eksempel BMW-kjøperne, i mindre grad har prioritert sterke motorer. Modeller som E50/55AMG er solgt i bare noen få eksemplarer. I motsetning til CDImotorene som sitter i dagens EKlasse, er E200D og E300D heller kraftløse. E290 DT har derimot et dreiemoment som sømmer seg for en bil i luksusklassen.

Hvis vi er pirkete må vi påpeke at denne utgaven av Mercedes E-Klasse også skuffet en del kunder. For borte er noe av den spesielle Mercedesfølelsen med overdimensjonerte detaljer laget for å vare i 100 år. Kvaliteten er vel egentlig ikke dårligere enn tidligere, men den er heller ikke bedre enn i de to andre tyske prestisjemerkene Audi og BMW.

En fem år gammel E-Klasse er fremdeles en ny og moderne bil. Har eieren behandlet bilen pent, er det lite som skiller den fra en ny bil. Man behøver ikke frykte verken rust eller dyre reparasjoner, men man bør se an kilometerstanden litt. For når en bil passerer 100.000 km og kanskje nærmer seg 150.000, vil ofte støtdempere være modne for utskiftning. Det samme kan være tilfelle for bremseskiver, eksosanlegg og kanskje clutchen. Dette er ikke direkte «feil», og vil derfor heller ikke alltid dukke opp i tilstandsrapporter, siden bilens tilstand er normal for kjørelengden. Det er jo også derfor brukte biler blir billigere jo lengre de har kjørt, nemlig for å kompensere for at de dyre utskiftningene stadig rykker nærmere. Derfor bør man ved kjøp av bruktbil alltid ha litt penger i bakhånd til reparasjoner.

Taxi og tyskere
Biler importert brukt fra utlandet, hvilket i de fleste tilfeller vil si Tyskland, er som regel i samme gode stand som biler kjørt like langt i Norge. Men her oppstår problemet som gjør mange litt skeptiske til bruktimporterte biler. For hvordan skal kan man vite hvor langt bilen egentlig har kjørt? Bilens tilstand henger som regel godt sammen med kjørelengden, men den er ikke alltid like lett å lese av speedometeret. De fleste brukte Mercedes som bringes inn til landet selges slik de står. Det er litt vanskeligere å oppdage kilometerjuks på utenlandske biler enn på norske, ettersom det er vanskeligere å ta kontakt med tidligere eier og verksteder.

Noen tommelfingerregler for bruktbilkjøp er imidlertid de samme uansett hvor bilen kjøpes. For det første kjøres biler i denne størrelsen gjerne 20.000 km i året. Og vi nevner det igjen; desto dyrere bil du skal kjøpe, desto viktigere blir det å velge selger med omhu. Ikke kjøp bil hos noen du ikke kan være helt sikker på er der også neste år når problemene dukker opp. Mercedes er også en populær drosjebil. Disse finner veien inn i vanlig trafikk etter noen år. Du kjenner de gjerne igjen på slitte bakseter og riper i dørpanelene bak samt skruehull etter taksameter og annen datautrustning. Lang kjørelengde behøver ikke være negativt, men bilen bør ha vært jevnlig på service når du velger en pent brukt drosje. Vedlikeholder du en Mercedes diesel pent, ruller den mange hundre tusen kilometer uten å virke nedkjørt. Det er kanskje det som får så mange til å ønske seg en Mercedes.

Tekniske data


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: