Mercedes E-Klasse 1994-1999
BRUKTBIL: Den er stor, trygg og oser status. Men, dessverre for mange, alt for dyr som ny bil. Først publisert i BIL 11 - 1999. Mercedes oppgraderte E-Klasse i år med nytt frontparti og nye motorer. Vi har derfor tatt et tilbakeblikk på utgående modell. Den ble lansert i 1994 og vakte oppsikt blant Mercedeskundene, spesielt på grunn av fronten med de fire runde lyktene. Ser vi på nybilsalget her hjemme, nøyer E-Klasse seg med en plass i tetsjiktet i storbilklassen i skarp konkurranse med Audi A6 og BMWs 5-serie, samt de to største svenskene. På listen over bruktimporterte biler troner den derimot suverent i toppen. Bruktimporterte biler har de siste årene faktisk danket ut salget av nye E-Klasse nesten 3:1. Dette skyldes at det ble solgt for få nye Mercedes på begynnelsen av 90-tallet til å dekke opp dagens etterspørsel etter brukte biler. Mercedes gir sine modellserier et kodenavn og dagens E-Klasse, W210, erstattet W124 i 1995, mens kabriolet og kupé fortsatt ble laget på det gamle karosseriet som debuterte i 1984. Ingen av disse to modellene er solgt i noe særlig antall i Norge. De fleste bilene man ser kjøre rundt er importert brukt. E-Klasse er en stor bil med en lengde på 480 cm. Stasjonsvognen som debuterte i 1996 er 2 cm lengre enn sedanen og er størst i klassen med bedre innvendig plass enn BMW 5-serie og Audi A6/100. Kjøreegenskapene er trygge og solide. En akselavstand på 283 cm gjør E-Klassen retningsstabil og komfortabel på landeveien. Små motorer Hvis vi er pirkete må vi påpeke at denne utgaven av Mercedes E-Klasse også skuffet en del kunder. For borte er noe av den spesielle Mercedesfølelsen med overdimensjonerte detaljer laget for å vare i 100 år. Kvaliteten er vel egentlig ikke dårligere enn tidligere, men den er heller ikke bedre enn i de to andre tyske prestisjemerkene Audi og BMW. En fem år gammel E-Klasse er fremdeles en ny og moderne bil. Har eieren behandlet bilen pent, er det lite som skiller den fra en ny bil. Man behøver ikke frykte verken rust eller dyre reparasjoner, men man bør se an kilometerstanden litt. For når en bil passerer 100.000 km og kanskje nærmer seg 150.000, vil ofte støtdempere være modne for utskiftning. Det samme kan være tilfelle for bremseskiver, eksosanlegg og kanskje clutchen. Dette er ikke direkte «feil», og vil derfor heller ikke alltid dukke opp i tilstandsrapporter, siden bilens tilstand er normal for kjørelengden. Det er jo også derfor brukte biler blir billigere jo lengre de har kjørt, nemlig for å kompensere for at de dyre utskiftningene stadig rykker nærmere. Derfor bør man ved kjøp av bruktbil alltid ha litt penger i bakhånd til reparasjoner. Taxi og tyskere Noen tommelfingerregler for bruktbilkjøp er imidlertid de samme uansett hvor bilen kjøpes. For det første kjøres biler i denne størrelsen gjerne 20.000 km i året. Og vi nevner det igjen; desto dyrere bil du skal kjøpe, desto viktigere blir det å velge selger med omhu. Ikke kjøp bil hos noen du ikke kan være helt sikker på er der også neste år når problemene dukker opp. Mercedes er også en populær drosjebil. Disse finner veien inn i vanlig trafikk etter noen år. Du kjenner de gjerne igjen på slitte bakseter og riper i dørpanelene bak samt skruehull etter taksameter og annen datautrustning. Lang kjørelengde behøver ikke være negativt, men bilen bør ha vært jevnlig på service når du velger en pent brukt drosje. Vedlikeholder du en Mercedes diesel pent, ruller den mange hundre tusen kilometer uten å virke nedkjørt. Det er kanskje det som får så mange til å ønske seg en Mercedes. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |