[]
[] [firmabil.no] []

Hvem sin kvalitetssikring?



Basert på en pressemelding fra ABL, kom i forrige uke B.I.L.’s Tore Lillemork på banen med sitt innspill. Nå får han tilsvar fra Herbert van Vliet i CP Eurokat.

SAKEN SÅ LANGT:

Herbert van Vliet har sendt oss følgende kommentar:

Det er nok riktig at delene som går direkte ut på ettermarkedet fra underleverandør ikke går gjennom bilprodusentens kvalitetssikringssystem.

Imidlertid er det ingen tvil om at de delene som kommer fra samme underleverandør og selges via bilprodusentens kanaler, og i dennes emballasje, ikke går gjennom frittstående videreselgers kvalitetssikringssystem.

I tillegg kommer at de delene som er kvalitetssikret og levert av / via disse frittstående videreselgere får dens garanti, noe de deler som går gjennom bilprodusentens kvalitetssikringssystem ikke får.

Derfor kan det være en forskjell, selv om man kaller alt "originaldeler".

----

Dette svaret betyr altså ingenting, så klart!

Poenget er at så lenge man ikke kan sammenligne de forskjellige kvalitetssikringssystem fra underleverandører (Bosch, Valeo osv) med de fra bilprodusentene selv på en fornuftig måte, så betyr ikke Tore Lillemorks kommentar noe heller.

For å kunne selge en bil må man ha alle deler på lager, som bilprodusent.

For å kunne selge en del, må man ha denne delen på lager, som produsent til ettermarkedet.

Pga. lagerkostnadene er det derfor logisk sett mye dyrere å kjøpe en del fra en bilprodusent da denne har mange ukurante deler på lager.

Det har nok ikke så mye å gjøre med kvalitetssikringssystemene som brukes.

 

Vennlig hilsen

Herbert van Vliet

http://www.eurokat.no/


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: