Volvo V70 1993-1999
BRUKTBIL: De fleste forbinder ordene stor og sikker med Volvos herregårdsvogn, V70. Siden en ny modell har dukket opp hos forhandlerne, tar vi en nærmere kikk på den gamle. Først publisert i BIL 8 - 2000. Volvo V70 ble introdusert i 1997, men er en fortsettelse av Volvo 850 som ble lansert i 1993. Hos Volvo er det stasjonsvogn som teller, og det er solgt nesten fem “herregårdsvogner”, som Volvo liker å kalle det, for hver firedørs sedan som har rullet ut av butikklokalene. Sikkerhet som selger Da Volvo lanserte 850, gikk de over til femsylindrede motorer og satset enda mer aktivt på turbolading for toppmodellene. T-5 modellene satte standarden og Volvo fikk stor oppmerksomhet da de stilte opp i British Touring Car Championship (BTCC) med en stasjonsvogn. Foreløpig har det toppet seg med V70R som har permanent firehjulsdrift for å holde kontroll på de 265 hk. Dermed er man et langt skritt unna Volvo 240 og gubbebilimagen. Den minste motoren med 126 hk vil nok de fleste oppleve som litt kraftløs til en stor stasjonsvogn. Men halvparten av kundene valgte likevel denne motoren. Med toliters sylindervolum passet den bra til de norske bilavgiftene og fikk derfor en hyggelig pris. Den litt større 2,5-literen med 144-hesteren nyter godt av dreiemoment på 206 Nm ved 3.600 o/min, mot den miste motoren sine 170 Nm ved høye 4800 o/min. Tre av ti biler ble solgt med 2,5-literen. I tillegg til disse to motorene finner man seks andre motorer med turbo som topper seg med den før nevnte “avgangsmodellen” V70R. Volvo 850 var første store Volvo med forhjulsdrift og tverrstilt motor. I 1997 lanserte man Volvo V70 som var en moderat overhaling av 850. Navneskiftet var et ledd i hele oppussingen av Volvos image og overgangen til S/V betegnelser på alle bilene. V70 er litt rundere i formen foran enn 850, men bakparten ble ikke endret og har baklysene plassert oppover sidestolpene. Panseret har derimot fått et kileformet utbuling på midten. Dashbordet ble henter fra C70 Coupé og fargevalget ble friskere og lysere. For ytterligere å øke sikkerheten forsterket Volvo Bstolpen, forbedret beltestrammerne og satte inn en ny rattstamme som oppfører seg snillere i en kollisjon. Mye å velge i Volvo er ikke så spandable med standardutstyr, klimaanlegg er for eksempel ikke standard i noen modeller. Utstyrsnivået i bruktbilene kan derfor variere kraftig alt etter den tidligere eierens lommebok og smak. Svensk Bilprovning gir Volvo 850/V70 karakteren “færre feil enn gjennomsnittet”. Samme resultat finner vi hos tyske TÜV og ADAC. Det som dukker opp på noen biler og som kan være verdt en ekstra kontroll, er slitasje på foringer i forstillingen, samt rustne og fastlåste bakbremser. Alle Volvo V70 skal ha oljeskift og service hver 15.000 km. For modeller frem til og med 1998 skal registerremmen byttes hver 120.000 km eller etter åtte år. Populær bil Bruktimporten av Volvo 850/V70 har økt med 150% prosent hittil i år sammenlignet med i fjor. Det er et sikkert tegn på at bilene er populære. De fleste bruktimporterte bilene kommer fra Sverige og er relativt nye. Bilforhandlerne sier 2,5-literen med 144 hk er absolutt mest populær, mens den lille 2-literen er litt vanskeligere å få solgt. Som for andre dyre og motorsterke biler har turbovariantene av V70 stort verdifall de første årene. Disse modellene kan derfor gi gode bruktkjøp. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |