Seat Ibiza/Cordoba 1993-1999
BRUKTBIL: Seat satser hardt for å bli store i Norge. Vi ser nærmer på brukte Seat, og om de er verdt å satse på. Først publisert i BIL 10 - 2000. Seat Ibiza og Cordoba er to søskenmodeller fra Seat. Bilene er stort sett like, for Cordoba er bare en Ibiza med fire dører og større bagasjerom. Ibiza ble introdusert i 1993 og Cordoba året etter. Bilene markerer VWs inntreden i det spanske selskapet og Ibiza/Cordoba er derfor i stor grad basert på VW Polo. Motorer, understell og deler av interiøret er felles med den tyske modellen. Den tyske innflytelsen medførte også et kraftig løft, både i bilenes design og ikke minst i kvalitet. I 1997 ble modellrekken utvidet med Cordoba Vario, en stasjonsvogn hvor en dyp lasteterskel gjør den litt mer upraktisk en vanlige stasjonsvogner med flatt gulv. Tredørs Ibiza er med en lengde på 381 cm en typisk bil for to. Fem dører gjør den mer praktisk, men lite bagasjerom og dårlig benplass i baksetet gjør den lite attraktiv for familien. Cordoba har større bagasjerom, men lider av en litt trang lukeåpning. Store gjenstander, som for eksempel barnevogner, kan være kronglete å få på plass. Fra 1994 er det solgt mellom 500 og 1.000 biler i året, med en liten overvekt av Cordoba. Tysk kvalitet Rustbeskyttelsen får også god karakter av TÜV i Tyskland. Både bensin- og dieselmotorer skal ha oljeskift hver 15.000 km og service minst en gang i året eller hver 30.000 km. Motorutvalget har økt med årene, spesielt etterhvert som Seat har satset på et mer ungdommelig image og introdusert flere motorsterke modeller. Minst motor er enliteren med 50 hk, deretter øker det på med forskjellige bensinmotorer opp til Ibiza GTi med 115 hk. For både Ibiza og Cordobas del har de fleste kjøperne valgt 1,4-literen med 60 hk. Siden vekten på Ibiza og Cordoba holder seg under tonnet, er denne motoren grei til daglig bruk. Men du må forvente at den vil slite på en ferietur med bilen full av bagasje. Den minste dieselmotoren er en 1,9-liter med 64 hk og de to siste årene har man også fått Cordoba med 1,9-liters TDi motor med 90 hk. Vi nevner at Ibiza og Cordoba har fått en ansiktsløfting i år med ny front, nytt interiør og nye sterkere motorer i toppmodellene. Men det er litt tidlig å lete etter disse bilene på bruktmarkedet. Testet i Bil Bruktprisene til Seat Ibiza og Cordoba følger stort sett, eller ligger litt under, prisen til tilsvarende motoriserte VW Polo. Utstyrsnivået er det lite å utsette på og rust trenger man heller ikke bekymre seg for hvis bilen har vært normalt vedlikeholdt. De eldste Ibiza-modellene med 60 hk motor kan du finne hos forhandler for 70.000-80.000 kroner hvis det er snakk om velholdte biler med rundt 60.000 km kjørelengde. Cordoba er litt «større» og kjøres i snitt lengre. Normal kjørelengde for en 1994-modell vil derfor ligge rundt 90.000 km. Prisen hos forhandler vil likevel normalt være 5.000–10.000 høyere enn for Ibiza. Skulle du dumpe bort i den gamle modellen av Ibiza fra før 1993, bør du være forberedt på det meste av feil, mangler og mye rust. Skulle du falle for en av disse, bør du derfor sjekke den svært grundig. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |