[]
[] [firmabil.no] []

Mercedes C-Klasse 1993-2000


Erik Wale



BRUKTBIL: Mercedes C-Klasse er svært populær som bruktbil, noe som også gjenspeiler seg i bruktimporten.

Først publisert i BIL 11 - 2000.

Denne versjonen av Mercedes C-Klasse ble lansert i mars 1993 og tok over for den aldrende, men svært populære 190-serien. Stasjonsvognen, eller T-modellen, måtte man derimot vente på i ytterligere tre år. Men da den først ble lansert i januar 1996, ble den raskt populær og står nå for omlag for halvparten av salget.

Det er mange som ønsker seg Mercedes, men færre som vil eller har råd til å betale for en ny bil. Derfor har Mercedes toppet listen over bruktimporterte biler med sin E-Klasse, mens CKlassen ligger på fjerdeplass. Det virker så langt som det norske markedet ikke kan få nok brukte biler, for importen har så langt i år økt med 30 prosent i
forhold til i fjor. Er du på jakt etter en brukt C-Klasse er det derfor svært sannsynlig at bilen du ser på er importert fra Tyskland som bruktbil. Hittil i år er det faktisk importert nesten to brukte biler for hver ny bil som er solgt i Norge. Ser vi på aldersfordelingen, er det i stor grad nesten nye biler som tas inn til Norge.

Brukt er brukt
Noen merkeforhandlere har tidligere likt å skremme med bruktimporterte biler, og det skal ikke legges skjul på at det finnes noen “brakkefirmaer” som i jakten etter rask fortjeneste tar inn bruktbiler av heller tvilsom kvalitet. Men i dag finnes det også mange merkeforhandlere som tar inn biler på egenhånd. En brukt “tysk” bil er i utgangspunktet lik en brukt “norsk” bil og stiller de samme kravene til kjøperens aktsomhet. Kjøp alltid bruktbil i godt dagslys, og ta deg god tid. Utvalget av brukte biler
er stort og det er ingen grunn til å la seg presse til å kjøpe bil der og da. Og velg firma med omhu. Vær forsiktig med å handle hos “kjentfolk” og agenter som ikke har fast tilhold. De kan være vanskelig få kontakt med igjen hvis det oppdages feil og mangler ved bilen.

Mercedes C-Klasse er utsatt for få feil eller mangler og lever opp til de forventninger mange har til en brukt Mercedes. Den litt tunge, solide Mercedesfølelsen sitter i også når bilen har fått noen år på baken. Helt feilfri er bilen likevel ikke. Ser vi på statistikken til Svensk Bilprovning, viser den at C-Klassen er litt oftere utsatt for brudd i fjærer og for slitasje på styreledd enn gjennomsnittsbilen. Det samme viser resultatene fra tyske TÜV hvor det også er hjulopphenget som får karakteren dårligere enn gjennomsnittet. Eierne liker kvaliteten og er fornøyd med bilen, selv om noen er litt misfornøyde med driftskostnadene og vinteregenskapene. Bakhjulsdrevne biler som Mercedes kan ha problemer med fremkommeligheten, og det gamle trikset med sandsekker i bagasjerommet hjelper fremdeles.

Motorene i Mercedes er utstyrt med registerkjede som driver kamakslene og dette skal normalt holde motorens levetid. For årsmodellene 1993 til juni 1997 er oljeskiftintervallene 15.000 km. Fra juli 1997 (modellår -98) kom motorene med et såkalt fleksibelt servicesystem (ASSYST Aktivt Servicesystem), hvor utgangspunktet er 15.000 km, pen kjøring kan gi inntil 22.500 km mellom hver service for de firesylindrede motorene og inntil 30.000 km mellom hver service for sekssylindrede motorer og CDImotorene.

Bredt motorutvalg
På motorsiden kan Mercedes varte opp med bensinmotorene i C180, C200 C220, C240, C280 og C230 Kompressor. For både sedan og stasjonsvogn har C180 og C200 vært de mest populære motoralternativene i Norge. Også blant bruktimporterte biler er det en
overvekt av de mindre motorene. I C180 sitter det en firesylindret motor med 122 hk, nok til å bringe bilen opp i 100 km/t på 12,2 sek. C200 har høyere dreiemoment og 136 hk. Til å begynne med var C280
med rekkesekser toppmodellen i Norge. I juni 1997 ble C240 og C280 med V6-motorer på henholdsvis 170 og 193 hk introdusert. Den som har penger og leter, da først og fremst i utlandet, kan finne pent brukte C36 AMG med rekkesekser og 280 hk eller C43 AMG med V-åtter og 306 hk under panseret.

På dieselsiden finner man diesel i 220D og 250D, samt turbodiesel i 250TD. Dieselandelen lå rundt 12-15% frem til 1998. Da ble dieselmotorene med common rail direkteinnsprøytning i C200 CDI og C220 CDI lansert. Dette er motorer med kraftig dreiemoment, kvikk akselerasjon og forbruk ned mot, og ofte under en halv liter på mila ved pen kjøring. Hele 65% av bilene som er solgt i Norge er utstyrt med automatgear. Klimaanlegg er ikke standard, men svært vanlig ettersom de fleste bilene er solgt med en ekstra utstyrspakke. To kollisjonsputer foran er standard på alle modeller. Vi nevner igjen at med tanke på videre salg av bilen, bør biler i denne prisklassen være utstyrt med klimaanlegg. Biler uten vil vær litt tyngre å få solgt igjen.

Den som jakter på en CKlasse sedan og er opptatt av bagasjeplass bør være oppmerksom på at nedfellbar bakseterygg er ekstrautstyr. I dag koster rimeligste CKlasse-modell, en C180 fra 339.900 kroner. En 1993-
modell C180 vil en Mercedesforhandler på Østlandsområdet forlange rundt 170.000 kroner for. Da med en kjørelengde rundt 120.000 km. Kjøp hos private og frittstående bilforhandlere bør som vanlig være noe rimeligere.

Tekniske data


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: