Mercedes C-Klasse 1993-2000
BRUKTBIL: Mercedes C-Klasse er svært populær som bruktbil, noe som også gjenspeiler seg i bruktimporten. Først publisert i BIL 11 - 2000. Denne versjonen av Mercedes C-Klasse ble lansert i mars 1993 og tok over for den aldrende, men svært populære 190-serien. Stasjonsvognen, eller T-modellen, måtte man derimot vente på i ytterligere tre år. Men da den først ble lansert i januar 1996, ble den raskt populær og står nå for omlag for halvparten av salget. Det er mange som ønsker seg Mercedes, men færre som vil eller har råd til å betale for en ny bil. Derfor har Mercedes toppet listen over bruktimporterte biler med sin E-Klasse, mens CKlassen ligger på fjerdeplass. Det virker så langt som det norske markedet ikke kan få nok brukte biler, for importen har så langt i år økt med 30 prosent i Brukt er brukt Mercedes C-Klasse er utsatt for få feil eller mangler og lever opp til de forventninger mange har til en brukt Mercedes. Den litt tunge, solide Mercedesfølelsen sitter i også når bilen har fått noen år på baken. Helt feilfri er bilen likevel ikke. Ser vi på statistikken til Svensk Bilprovning, viser den at C-Klassen er litt oftere utsatt for brudd i fjærer og for slitasje på styreledd enn gjennomsnittsbilen. Det samme viser resultatene fra tyske TÜV hvor det også er hjulopphenget som får karakteren dårligere enn gjennomsnittet. Eierne liker kvaliteten og er fornøyd med bilen, selv om noen er litt misfornøyde med driftskostnadene og vinteregenskapene. Bakhjulsdrevne biler som Mercedes kan ha problemer med fremkommeligheten, og det gamle trikset med sandsekker i bagasjerommet hjelper fremdeles. Motorene i Mercedes er utstyrt med registerkjede som driver kamakslene og dette skal normalt holde motorens levetid. For årsmodellene 1993 til juni 1997 er oljeskiftintervallene 15.000 km. Fra juli 1997 (modellår -98) kom motorene med et såkalt fleksibelt servicesystem (ASSYST Aktivt Servicesystem), hvor utgangspunktet er 15.000 km, pen kjøring kan gi inntil 22.500 km mellom hver service for de firesylindrede motorene og inntil 30.000 km mellom hver service for sekssylindrede motorer og CDImotorene. Bredt motorutvalg På dieselsiden finner man diesel i 220D og 250D, samt turbodiesel i 250TD. Dieselandelen lå rundt 12-15% frem til 1998. Da ble dieselmotorene med common rail direkteinnsprøytning i C200 CDI og C220 CDI lansert. Dette er motorer med kraftig dreiemoment, kvikk akselerasjon og forbruk ned mot, og ofte under en halv liter på mila ved pen kjøring. Hele 65% av bilene som er solgt i Norge er utstyrt med automatgear. Klimaanlegg er ikke standard, men svært vanlig ettersom de fleste bilene er solgt med en ekstra utstyrspakke. To kollisjonsputer foran er standard på alle modeller. Vi nevner igjen at med tanke på videre salg av bilen, bør biler i denne prisklassen være utstyrt med klimaanlegg. Biler uten vil vær litt tyngre å få solgt igjen. Den som jakter på en CKlasse sedan og er opptatt av bagasjeplass bør være oppmerksom på at nedfellbar bakseterygg er ekstrautstyr. I dag koster rimeligste CKlasse-modell, en C180 fra 339.900 kroner. En 1993- Artikkel fra www.firmabil.no URL: |