Nissan Primera
BRUKTBIL: Er du ute etter kombinasjonen praktisk familiebil og stor kjøreglede, har annen generasjon Primera noe enestående å tilby. Først publisert i BIL 5 - 2002. Da første generasjon kom i 1991, ble den fort kjent for sporty atferd på veien. Avanserte flerleddoppheng både foran og bak sørget for å holde I første generasjon ble firedørs sedan og femdørs kombi produsert i England, mens stasjonsvognen kom fra Japan. Den sistnevnte holdt høyest kvalitet. I andre generasjon rullet alle tre ut fra samlebåndene i Sunderland. Stort sett viser statistikkene fra inn- og utland god pålitelighet og lite feil, men den hevder seg ikke i toppen blant de “japansk-japanske” bilene. På NAFs oversikt over 1996-modeller er Primera jevngod med Toyota Carina, Peugeot 406 og Citroën Xantia, og litt bedre enn VW Passat, Opel Vectra og Ford Mondeo. «Kjedelig», er manges påstand om Primeras linjer. Tja, den har da en gjennomført stil, og Vectra og Mondeo av samme årgang er vel ingen sexbomber de heller. Primera fikk mer utagerende fjes med ansiktsløftningen i 1999. Årets splitter nye Primera er uansett noe helt annet. Tre karosserier Stasjonsvogn kom i 1997 med volum fra 460 til 1700 liter, altså utgaven med minst bagasjeplass når noen sitter i baksetet. Kombi koster gjerne 5.000 kroner mer enn sedan, mens stasjonsvogn øker ytterligere fem Bakseteplassen kan måle seg med de fleste konkurrentene. Her var første generasjon trangere. Spreke bensinmotorer Ved ansiktsløftningen i 1999 ble tilbudet utvidet med 1,8 liter/114 hk, en motor som passer svært godt i Primera. 2-literen økte i samme slengen til 140 hk. Med vekt litt over 1200 kilo er ikke Primera blant de tyngste. Motorene gir et ivrig og energisk inntrykk. En femdørs til test Hans falkeblikk oppdager fort mangelfull omlakkering på deler av karosseriet. Ved speilet på høyre fordør flasser lakken av, og også andre steder virker omlakkeringen lite profesjonell. En uerfaren kunde ville kanskje overse slikt. Derfor er en nøytral test god å ta med seg. En kikk under bilen viser slitt understellsbehandling og små tilløp til rust i enkelte skjøter. Drivakselmansjettene begynner å morkne. Litt oljesvetting er synlig ved registeret på motoren. Primera har for øvrig registerkjede. Kostbart tannrembytte unngås derfor. Den nokså kompliserte forstillingen er i orden, noe som ikke alltid er tilfelle med brukt Primera, men annen generasjon holder bedre enn den første. Bilen er teknisk bra, men prisen ligger cirka 5.000 kroner for høyt, konkluderer Opheim. Han regner da med at utbedring av lakkfeilene inngår i prisen. Morsom på veien Gammel Primera har kjempegrei betjening, god kjørestilling og gode seter. Alt stemmer liksom. Kort sagt: Høy SMILfaktor forbundet med liten risiko. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |