VW Passat
BRUKTBIL: Passat virker så solid og gjennomført når du sitter og kjører, at det nesten er vanskelig å tro på problemene den har hatt. Først publisert i BIL 11 - 2002. Sedanen kom i 1996, mens stasjonsvognen fulgte året etter. Bilen var større, stiligere og mer påkostet og komfortabel enn før. Salget skjøt fart, helt opp til førsteplass i Norge i 2001. Populær altså, men det kan ikke skyldes kvaliteten. Fra starten var Passat rammet av en rekke feil, noe statistikker fra inn- og utland bekrefter. Vi har fått uvanlig mange leserbrev denne gang, og mange av feilene går igjen. Etter som Volkswagen hadde beskjeden garanti på ett år (i dag tre år), måtte kundene stole på forhandlers og importørs velvilje. Mye ble rettet kostnadsfritt, og mange kunder skryter av fair behandling. Men ikke alle. Det fins en gråsone her. Her er noen av svakhetene: Mye er forbedret på de nyeste årgangene, men på bruktbilmarkedet dominerer de første årgangene. Den avanserte forstillingen av Audi-type har ført til flest problemer. Når kulene er slitt, må hele aluminiumsstaget skiftes. Bakrute som plutselig eksploderer skyldes trangt hull til pusseren kombinert med nærliggende varmetråder som førte til termisk spenning. På nyere årganger er dette endret. Sjekk om registerremmen er skiftet! Vannpumpe byttes i samme slengen,så tusenlappene flyr. Men det blir ikke billigere hvis motoren havarerer. Skiftintervallet kan være så lavt som 60.000 km. Flest stasjonsvogner Hvis du strengt tatt ikke trenger stasjonsvogn, sparer du mye på å velge sedan. Ofte er sedaner penere kjørt.Blant stasjonsvognene tilbys flust av uvørent kjørte firmabiler, og det er vrient å finne biler med lav kilometerstand. Motorutvalget er enormt, med 4,5,6 og 8 sylindre, sistnevnte er ny i år. Grunnmotoren på 1,6 liter med åtte ventiler og 100 hk holder til daglig trilling. 1,8/125 hk med 20 ventiler orker litt mer. Med turbo har den 150 hk og går riktig friskt bare den får turtall nok. De siste årgangers 2-liter med 115 hk er en gammeldags nødløsning som gir lite. På toppen fins V-motorer med 5 og 6 sylindre, ytterst sjelden bruktvare i Norge. 1,9 liters TDI diesel kom med 90 og 110 hk fra starten, begge greie nok. Etter hvert kom mer moderne pumpedysediesel med 100, 115 og 130 hk. De skuffer skikkelig unna og bruker minimalt med drivstoff, men opptrer ikke like forfinet som HDI-motorene fra Peugeot/Citroën. 110 hesters TDI sedan Så det tekniske: Måling av motorens funksjon viser perfekt resultat. Litt oljesvetting oppdages under bilen. Den har hatt en skade i gulvet som er greit reparert, men skjoldet under gearkassen mangler. Varsellampen Bilen er en Trendline med sportsseter, skinnratt, fire vindusheiser – men uten klimaanlegg,som ikke lå i grunnutstyret i 1998. Prisen på 199.000 kroner inklusive registreringsavgift er OK, mener Opheim. Sterk og smidig Det er ikke bare forbruket rundt en halv liter som gjør TDI-utgavene fristende. Testbilen skuffet skikkelig unna, og ved forbikjøring fra 60 til 90 km/t i fjerdegear fosser den fra mange sportsbiler. Kreftene melder seg allerede ved 1500 omdreininger. Slike motorer passer perfekt i norsk trafikkrytme, der vi sjelden har bruk for å dra bilen opp i høyt turtall. Klikk-klakk sier gearskiftet. Instrumentene er store og tydelige, og har heldigvis ikke den uklare blå belysningen som kom senere. Symbolene for varmeanlegget er som vanlig små og uleselige. Jobber det ingen som er eldre enn 45 år i VW-konsernet? Artikkel fra www.firmabil.no URL: |