Gallup Bil 2005
Gallup har presentert sin bilundersøkelse for 2005. Den gjennomsnittlige nybilkunden er godt voksen. Det er kunder som kjøpte ny bil foregående år som deltar i Gallups årlige bilundersøkelse. Undersøkelsen har vært kjørt siden 1996, og denne gangen fikk Gallup inn 6.123 besvarte skjemaer - et godt grunnlag for statistikkene. Gjennomsnittsalderen på nybilkjøperen er 54 år. 74 prosent av dem er menn mens kvinner utgjør 26%. Fire av fem er gift eller samboende. Undersøkelsen viser at man i snitt vurderer 3 og prøvekjører 2 biler før kjøp. Men 15% svarer at de overhode ikke prøvekjører før de fatter sin beslutning – blant kvinner over 55 år sier 1 av fire at de ikke prøvekjører. Årsaken er neppe at de kjenner den nye bilen fra før, for bare halvparten kjøper ny av samme merke som de bytter inn. Alle legger vekt på at den nye bilen skal være miljøvennlig, men de fleste mener at Staten bør bære eventuelle ekstrakostnader. 30% sier imidlertid at de er villige til å betale inntil 5% ekstra for en spesielt miljøvennlig bil. Fire av fem menn hevder at de vet såpass mye om nye biler at de kan skille et godt kjøp fra et dårlig. Menn i aldersgruppen 45-54 år er mer tilbakeholdne, mens kvinner generelt innrømmer at de søker råd fra andre som kan mer enn dem.
Toyota på topp Ikke uventet havner Toyota på topp, men Volkswagen og Volvo på de neste plassene nærmer seg den norske markedslederen. Nederst på rangstigen finner vi Seat og Fiat som begge sliter med å få fotfeste i Norge.
Her er de 24 mest populære merkene blant fjorårets nybilkunder:
Artikkel fra www.firmabil.no URL: |