[]
[] [firmabil.no] []

Gallup Bil 2005


Terje Ringen - BilNorge.no



Gallup har presentert sin bilundersøkelse for 2005. Den gjennomsnittlige nybilkunden er godt voksen.

Det er kunder som kjøpte ny bil foregående år som deltar i Gallups årlige bilundersøkelse. Undersøkelsen har vært kjørt siden 1996, og denne gangen fikk Gallup inn 6.123 besvarte skjemaer - et godt grunnlag for statistikkene. Gjennomsnittsalderen på nybilkjøperen er 54 år. 74 prosent av dem er menn mens kvinner utgjør 26%. Fire av fem er gift eller samboende.

Undersøkelsen viser at man i snitt vurderer 3 og prøvekjører 2 biler før kjøp. Men 15% svarer at de overhode ikke prøvekjører før de fatter sin beslutning – blant kvinner over 55 år sier 1 av fire at de ikke prøvekjører. Årsaken er neppe at de kjenner den nye bilen fra før, for bare halvparten kjøper ny av samme merke som de bytter inn.

Alle legger vekt på at den nye bilen skal være miljøvennlig, men de fleste mener at Staten bør bære eventuelle ekstrakostnader. 30% sier imidlertid at de er villige til å betale inntil 5% ekstra for en spesielt miljøvennlig bil.

Fire av fem menn hevder at de vet såpass mye om nye biler at de kan skille et godt kjøp fra et dårlig. Menn i aldersgruppen 45-54 år er mer tilbakeholdne, mens kvinner generelt innrømmer at de søker råd fra andre som kan mer enn dem.

 

Toyota på topp
Gallup Bilindeks 2005 har som mål å avduke hvordan forskjellige bilmerker er rangert blant kjøperne ut fra deres holdninger og hvordan de faktisk handler. Elementer som kjennskapsgrad, totalinntrykk, merkets evne til å bli vurdert og valgt samt dets profil vektlegges i indeksen. Det merket som scorer høyest får en indeks på 100 mens det som kommer dårligst ut får 0.

Ikke uventet havner Toyota på topp, men Volkswagen og Volvo på de neste plassene nærmer seg den norske markedslederen. Nederst på rangstigen finner vi Seat og Fiat som begge sliter med å få fotfeste i Norge.

 

Her er de 24 mest populære merkene blant fjorårets nybilkunder:

 

Rank

Merke

Indeks

1

Toyota

100

2

Volkswagen

90

3

Volvo

81

4

Audi

75

5

Mercedes

71

6

BMW

69

7

Peugeot

58

8

Opel

58

9

Ford

56

10

Saab

52

11

Mazda

44

12

Honda

43

13

Nissan

42

14

Mitsubishi

41

15

Subaru

38

16

Citroën

37

17

Renault

37

18

Skoda

34

19

Suzuki

34

20

Hyundai

33

21

Rover

12

22

Chrysler

8

23

Fiat

5

24

Seat

0


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: