Mercedes-Benz SLK
BRUKTBIL: Mye kjøreglede og lite trøbbel – slik er Mercedes’ lille roadster. Bruktprisen ligger høyt, men så holder den også på verdien. Først publisert i BIL 6 - 2003. Prisen på slike biler faller aldri til bunns. Prislisten må bare betraktes som veiledende. Tilstand og kilometerstand betyr ofte mer enn årgangen. Prisen på fabrikkny SLK er også spesiell. Faktisk koster den Ingen rakett Fra 2000 fikk SLK 200 også kompressor, og effekten økte til 163 hk uten at nyprisen føk i været. Vekten økte 170 kilo, så noe av futten ble spist opp. Samtidig kom SLK 320 med seks sylindre og 218 hk, men den står sjelden i norske bruktbilhaller. I Tyskland fins en AMG-utgave av denne med 354 hk. Mønstergyldig Ingenting å klage på? Jo, oljelekkasje fra kardangen er typisk. Auto Motor und Sports test over 100.000 km viste tidlig clutchslitasje. Bærekulene i forstillingen slites tidlig. Knirking fra taket er en skjønnhetsfeil, men vedlikehold kan hjelpe. Den kompliserte hevemekanismen arbeider feilfritt. Ulyd fra forsetene er også typisk på tidlige årganger. SLKs gode allmenntilstand har sammenheng med at slike biler ofte lever et lett liv. De tas ut til koseturer om sommeren, og får stå beskyttet i garasjen når styggvær, dårlig føre og veisalt truer. Solskinnsbil NAF-mann Øyvind Opheim får en prøvetur, og pirker på litt skjev rattstilling. Taket knirker og knarker. Fjæringen er kontant,og dekk med dimensjon 225/45x17 (originaltilbehør) slår hardere enn grunnutrustningen. Inn i testhallen: Perfekte bremser, perfekt utslipp, ikke antydning til rust, altså solid grunnkondisjon. Men ikke helt perfekt: Venstre side er omlakkert etter skade, og førerdøra har litt ru lakkoverflate. Kardangen lekker olje. Venstre bærekule har litt slakk. Og det var det. Prisen er OK, vurderer Opheim. Det fins billigere SLK’er fra 1997, men da har de gått mye lenger. Snill på veien Rart med Mercedes og seter. Kostbare luksusbiler, men først de siste årene ble det viktig å sitte godt i dem. Fram til 2000 hadde SLK enkle seter som ga dårlig side- og korsryggstøtte. Betjeningen går greit, selv om den eneste ratthendelen blir nokså overlesset når alle lys- og pusserfunksjoner skal presses inn. Gearskiftet er tydelig, men ikke spesielt smidig. Taket er og blir en velsignelse. Du slipper å dra opp glidelåser og træle med trykknapper fra teltindustrien. Trykk på knappen på midtkonsolen, så ordnes alt på 25 korte sekunder. Det er like morsomt hver gang. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |