Fiat Bravo/Brava
BRUKTBIL: Tvillingene Bravo og Brava ble kåret til Årets Bil i Europa 1996. Tittelen Årets Bruktbil i Norge 2003 oppnår den neppe. Først publisert i BIL 7 - 2003. Tredørs Bravo og femdørs Brava ble lansert høsten 1995, Bravo med kort hekk og sporty linjer, Brava med større bagasjerom og særpregete baklykter. De landet i Norge i 1996, og måtte bevise at problemene med forgjengeren Tipo var løst. Lille Punto hadde vært på markedet noen år, og viste at Fiat var på rett vei. Bravo/Brava hadde ny og frisk design, men salget løsnet aldri. I toppåret 1997 ble 491 biler solgt (mot over 8003 Corolla), i bunnåret 2001 bare 35 stykker. Bravo/-Brava er altså sjelden vare i brukthallene. Ikke mange er på jakt, og prisene ligger forholdsvis lavt. En 97-modell Brava 1.6 koster omtrent 90.000 kroner, en tilsvarende Golf ofte 15-20 tusenlapper mer. Privat er italieneren tungsolgt. Altså er det bare å prute i vei. Den større Fiat Marea har samme plattform og teknikk som Bravo/Brava, og stort sett de samme svake og sterke sider. Marea kom som sedan og som Marea Weekend stasjonsvogn i 1998. De minste motorene dominerer. Bravo/Brava kom med 12-ventilers 1,4-motor på 80 hk og 16-ventilers 1,6-liter på 103 hk. I 1999 ble 1,4-literen erstattet av en mer moderne 1,2-motor med 16 ventiler og 80 hk. 1,8-motor med 113 hk er sjelden i Norge,og den 5-sylindrede 2-literen med 147 og 154 hk ble ikke tatt inn.Vi fikk heller ingen dieselutgave. Klar bedring Auto Motor und Sport testet en Brava 1.6 over 100.000 kilometer, med blandet resultat. Bremsene var slitesterke, men fikk problemer ved hard belastning, for eksempel ned fjelloverganger. Diverse lys-feil trakk ned, for eksempel ved at blinklys og bremselys “hang sammen”. Ujevn tomgang og kjølevæskelekkasje i fotrommet var andre feil. Skrangling og knirking klaget både bladet og leserne på. Eksosanlegget holder ikke evig, og prisen ligger høyt. En 97-modell NAF-tester Øyvind Opheim behøver ikke lete lenge: – Prisen må ned og feilene må rettes før kjøpet kan anbefales, konkluderer Opheim. Tegn til forfall Ute på veien hører vi skrangling og gnissing fra karosseriet. Setetrekkene er slitt. Interiørplasten er utdatert i kvalitet og finish. Bilen fjærer nokså huskete på småbilvis. I det hele tatt gir den mye småbilfølelse. 1,4-motoren har svakt bunndrag, men henger sånn noenlunde med når du kjører aktivt. På den positive siden: Brava har god plass. Gearskiftet glir lett og tydelig, og resten av betjeningen funker OK. Kjøreegenskapene holder ikke italiensk sportsstil. Det er heller ikke meningen, men det fins strammere biler fra Fiat. Hvis du vil lære å rygge etter sidespeilene, er Brava drømmebilen. Lav, smal bakrute og massive stolper hindrer sikten bakover, og når du hever hodestøttene av vegg-til-vegg-typen, ser du bare tretoppene gjennom bakruten. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |