[]
[] [firmabil.no] []

Typiske eksempler: Fire brukte Corolla


Knut Moberg d.e. - BilNorge.no



BRUKTBIL: Fire Corollaer til rundt 100.000 kroner står utstilt i hallen hos Sulland på Hamar. Det skal være ytterligere noen “i bakgården” – men de er ennå ikke klare for salg. Det skal også være noen biler på vei inn fra kunder – men de fire er typiske brukte Corolla til rundt 100.000 kroner.

Innledningsartikkel

Standardbilen
Corolla 5-dørs kombi med 1,3-liters motor fra 1997, det er en av de mest vanlige Corollavarianter. Bilen er med Terra-utstyr, det vil si utstyr som er godt tilpasset norske forhold. Bilen i mørk blå farge er kjørt 97.000 km – og ser meget velholdt ut. Setene er rene og pene og selv pedalene er “som nye”. Selv i bagasjerommet lukter det nytt og bilen må være brukt med stor forsiktighet. Bilen leveres med fire vinterhjul (piggdekk) og selv de ser nesten nye ut. Prisen er 99.000 kroner. Om det er mulig å prute? Neppe.

Beste kjøpet?
Corolla i Norge er nesten bare kombi med fem dører. Men det finnes også noen stasjonsvogner og sedan. Minst populære er sedaner, det gjelder både som ny og bruktbil. Derfor kan ofte det beste kjøpetvære å velge en brukt sedan. Der er det mindre kundepress og man får mer bil for pengene. Og størrelsen tatt i betraktning er Corolla sedan rommelig og har god bagasjeplass.

Hva sies om en grønn firedørs Corolla sedan fra 1997 som er kjørt 116.000 km? Prisen på bilen, som virkelig ser strøken ut, er 94.000 kroner ferdig registrert med fire vinterhjul. Bilen er av type Corolla Ginza med 1,3-liters motor, og det betyr mer utstyr enn billigmodellene.

Godt kjøp, mye bil for pengene – om man greier seg med en sedan.

Nyeste – kjørt lengst
Hvor langt en bil er kjørt betyr mye ved valg av bruktbil. En Corolla 1,3 kombi solgt første gang til kunde i 1998 har en prislapp ferdig registrert på magiske 99.000 kroner, med vinterhjul. Men bilen er kjørt mer enn normalt, det står 143.296 km på telleren på den mørke røde bilen. Utvendig ser bilen pen ut – og som på andre Corolla kan man nesten glemme rust. Setene er OK, men man ser at bilen “har vært godt brukt”.

Hva med en toseter?
Frister en praktisk toseter, til litt over 100.000 kroner?

Toyota Yaris Verso registrert som varebil er ikke akkurat noen sportsbil, men en riktig bruktbil registrert for to personer. Det er skillevegg til varerommet og det betyr at det i forsetene er begrenset benplass. Bilen er ikke akkurat komfortabel om man er 1,90 meter høy, eller mer. Mange kommuner bruker Yaris varebil til hjemmesykepleien og andre tjenester. Sulland-gruppen har fått tilbake 100 slike biler fra kommuner, og de ble borte på rekordtid – til det forhandleren kaller “akseptable priser”. Det betyr at de har tjent godt på bilene.

En Yaris Verso registrert som varebil (med to seter) er første gang registrert i 2001. Bilen er bare kjørt 25.000 km (det lukter hjemmesykepleiebil), og prisen er 109.000 kroner ferdig registrert med vinterhjul (piggdekk).

Har du bruk for plass til bare to – er dette et strålende bilkjøp. I en Yaris Verso sitter du høyt og fritt, og bilen er kommet godt ut i kollisjonstester.

20.000 mindre for Rover
For å se hvor mye man må betale “i overpris” på Toyota Corolla – kan vi sammenligne med en 3-dørs Rover 214, første gang registrert i 1999, kjørt 95.000 km. Rover er ikke akkurat landets mest ettertraktede bruktbil, en bil som knapt kan sammenlignes med Toyota. Prisen for Roveren ferdig registrert og med vinterhjul er 80.000 kroner – og det er helt sikkert mulig å prute på bilen.

Det som taler for å velge Rover er nettopp at bilen er billigere i innkjøp, og at bilen ikke er “noe alle har”. Det som taler i mot er at bilen neppe er den mest populære når du skal selge den igjen brukt om noen år.


Artikkel fra www.firmabil.no
URL: