[]
[] [firmabil.no] []

Hvorfor er motoradditiver fordelaktige?


Kilde: Forté

Forurensing forstyrrer motorstyringssystemets blandingsforberedelser. Når eksosgassverdiene blir målt ved periodisk kjøretøykontrollkontroll, er dette i grunnen en kontroll av motorens forbrenning og riktig blandingsforberedelse.

På markedet finnes flere leverandører som leverer petrokjemiske motorrenseprodukter til profesjonelt bruk på verksteder. Disse kan helles i tanken for å rense hele drivstoffsystemet, innsugningsventiler, forbrenningskamre, stempelringer og stempelringspor. Dette hjelper igjen elektronikken med å skape riktig blanding av luft og drivstoff under forskjellige belastninger og hastigheter på motoren. Forbrenningen blir optimal, slik at de målte eksosgassene møter de offisielle kravene - minst.

Motorrens er motorpleie til minimale kostnader, og bilen går ikke bare gjennom EU-kontrollen, men drar nytte av:

  • En nøyaktig blandingsoppbygging via motorstyringssystemet
  • En mer fullstendig forbrenning, som gir mindre røyk og utslipp
  • Mindre innvendig forurensing via E.G.R.-system
  • Lavest mulig drivstoffforbruk og/ eller høyere effekt
  • En nøyaktig respons ved gasspådrag
  • Mindre sensitivitet for feilfunksjon
  • Dannelse av forurensing i bensinmotorer.

    Tilsmussing av drivstoffsystemet på bensinmotorer forårsakes i stor grad av en kjemisk reaksjon i kjøretøyets drivstofftank. Som erstatning for bly brukes etanol og metanol, stoffer som vil reagere med kondensvann i kjøretøyets tank. Denne kjemiske reaksjonen skaper et surt miljø i tanken der tjære, harpiks og ferniss skiller seg fra bensinen. Disse avleiringene bygger seg opp i injektorene, og når dette virker inn på drivstoffstrømmen vil drivstoffpartiklene møte motstand i det øyeblikket injektoren åpnes.

    Dette er grunnen til at de ulike drivstoffdelene ikke vil flyte over, men langs, områdene rundt nålen. Dersom mye drivstoff flyter langs nålen, vil mengden av de tilførte bensinpartiklene i området øke slik at det oppstår da en dårlig blanding av luft og drivstoff i innsugningskanalen. De innsprøytete drivstoffdelene vil ikke bli fullstendig forbrent, og på grunn av den høye temperaturen vil delene tykne og bli omdannet til karbonpartikler, som enten blir værende eller forlater motoren via eksosen.

    Når karbondeler blir værende i motoren vil de sette seg på innsugningsventiler, i forbrenningskamre og i stempelringspor. Når stempelringenes forseglingsevne mot sylinderveggene blir dårligere på grunn av karbonavleiringer, vil kompresjon og luftladning bli dårligere, og luft/drivstoffblandingen blir feil. Ufullstendig forbrenning og oljeforbruk (dårlig tetting av stempelringer) vil føre til ekstremt mye innvendig forurensing i innsugningssystemet hvis motoren er utstyrt med et E.G.R.-system. Dette kan føre til ventilheng, og en dyr reparasjon må utføres.

    Det er meget viktig for mekanikeren på verkstedet å ha kunnskaper om forurensing, hvordan forurensing blir dannet, hvorledes det forstyrrer motorens kontrollsystemer, og hvordan rense disse systemene slik at riktig funksjon blir gjenopprettet. Forebygging av problemer forårsaket av forurensing bør være en del av en normal service, slik at motorens yteevne er optimal og gir føreren alle de fordeler som en ren motor innebærer.

    Ved å tilsette et rensemiddel av høy kvalitet i bilens tank, vil problemer forebygges og kjørefølelsen blir best mulig opprettholdt fra service til service.

    Additiver og oljer er tema i MotorBransjens mai-utgave.


    Artikkel fra www.firmabil.no
    URL: