Opel mot 11%
Opel fosser frem for tiden – i den grad en økning fra 10,3 til 10,7 prosent markedsandel (i Tyskland) kan kalles fossing. Men de er i hvert fal volumvinnere på volummarkedet for tiden. Opel har vært meget aktiv i salgsinnsatsene sine de siste månedene. Den pan-europeiske prøvekjøringskampanjen er bare en liten del av alle aktivitetene som kan listes opp. Astra hadde en glimrende start lokalt, de greide jo også å destabilisere Golf med forhåndskampanjen sin. Nå er de i gang med en offensiv lansering av nye Zafira der de som forhåndsbestiller den får utstyr som ellers har en listepris på 1.300 Euro. Bilen står hos forhandlerne den 9. juli, men siden mars (debut på Geneve-utstillingen) er det kommet nesten 6.000 faste bestillinger. Man regner også med at Vectra, som skal bli kraftig oppjustert ved høstens Frankfurt-utstilling, kommer til å vekke kjøpsimpulser. Og for å møte den nye VW Fox og andre skrapte billigmodeller kommer Opel til å skrape sin aldrende Corsa og finne et prisleie på den, solid under 10.000 Euro. Og dermed skulle ikke 11 prosent markedsandel være så langt unna tror Jean-Marc Gales, salgsansvarlig på styrenivå. Og tilføyer at ”Selvfølgelig må vi også ha forhandlerne med på laget. De får i dag større del av marginene enn noen andre forhandlere. Med 1,1 prosent margin på omsetningen ligger våre forhandlere dobbelt så bra an som konkurrentene”. De 50 åpne punktene i salgsnettet, et resultat etter siste runde med de faste storkonsern-revolusjonene, skal også snart være besatt, lover han. Og dermed kan han vel i hvert fall påstå: ”Fresh Thinking, More cars”. Artikkel fra www.firmabil.no URL: |